Warszawa, 30.05.2025 (ISBnews) – Obroty najemców w centrach handlowych spadły o 4,4% r/r w marcu br., podała Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH). Odwiedzalność centrów handlowych (PRCH Footfall Density Index), mierzona liczbą klientów na 1 m2 powierzchni najmu, była w marcu niższa o 6,9% r/r.
Jedynie sektor usług wykazał dodatnią dynamikę sprzedaży, rosnąc o 7,9% r/r. Pozostałe kategorie utrzymały się na zbliżonym poziomie lub zanotowały niewielkie spadki. Wskaźnik konwersji wzrósł o 2,7% w porównaniu z marcem ubiegłego roku.
“Wyniki za marzec warto analizować biorąc pod uwagę układ kalendarza. W 2024 roku marzec zawierał niedzielę handlową oraz okres przedświąteczny związany z Wielkanocą, która przypadła na 31 marca. Te czynniki tradycyjnie wspierają wzmożoną aktywność zakupową. W 2025 roku ani jedna marcowa niedziela nie była handlowa, a dodatkowo Wielkanoc została przesunięta na drugą połowę kwietnia, przez co efekt przedświątecznych zakupów i aktywności konsumenckiej zostanie odzwierciedlony dopiero w danych za kolejny miesiąc” – skomentował dyrektor zarządzający PRCH Marcin Klammer, cytowany w komunikacie.
Wstępne dane rynkowe sygnalizują możliwe odbicie w kwietniu. Według Głównego Urzędu Statystycznego, sprzedaż detaliczna w Polsce wzrosła w kwietniu 2025 roku o 7,6% r/r, co częściowo wiąże się z efektem przesuniętej Wielkanocy. To pierwszy od stycznia dodatni wynik roczny dla dynamiki sprzedaży detalicznej, dodatkowo przekraczający oczekiwania rynku. Dane te wskazują na poprawę koniunktury konsumenckiej i mogą sugerować pozytywne wyniki centrów handlowych za kwiecień, podano także.
PRCH jest stowarzyszeniem not-for-profit, zrzeszającym ponad 200 członków działających w branży miejsc handlu i usług.
(ISBnews)