PRCH: Obroty centrów handlowych wzrosły o 5,6% r/r, a odwiedzalność o 1,9% w kwietniu

4 dni temu

Warszawa, 01.07.2025 (ISBnews) – Obroty najemców w centrach handlowych wzrosły o 5,6% r/r w kwietniu br., podała Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH). Odwiedzalność centrów handlowych (PRCH Footfall Density Index), mierzona liczbą klientów na 1 m2 powierzchni najmu, była w kwietniu wyższa o 1,9% r/r.

Najwyższe wzrosty obrotów zanotowano w kategoriach związanych z rozrywką i spędzaniem wolnego czasu: usługi rozrywkowe urosły o 30,5%, a restauracje i kawiarnie o 10% w porównaniu z kwietniem 2024 roku. Wzrosty r/r sprzedaży detalicznej raportowane przez GUS zarówno w kwietniu jak i w maju 2025 r. mogą sugerować, iż odbicie w branży będzie się utrzymywało, podano.

“Nasze dane potwierdzają, iż centra handlowe odzyskały w kwietniu swoją dynamikę, co zaowocowało zauważalnym wzrostem zarówno obrotów, jak i odwiedzalności. Warto jednak pamiętać, iż tegoroczny kalendarz sprzyjał tym wzrostom choćby ze względu aż dwie niedziele handlowe w kwietniu: jedną przed Wielkanocą, drugą przed majówką. To naturalnie przełożyło się na większy ruch i wyższe wskaźniki sprzedażowe” – powiedział dyrektor zarządzający PRCH Marcin Klammer, cytowany w komunikacie.

“Obserwujemy, iż rośnie nie tylko skłonność do zakupów, ale także do spędzania czasu w przestrzeniach handlowych, na spotkaniach towarzyskich, w restauracjach, strefach rozrywki czy korzystając z usług. To dowód na trwałą rolę centrów handlowych jako wielofunkcyjnych, nowoczesnych punktów życia miejskiego” – dodał.

Najwyższe wzrosty odnotowano w kategoriach związanych ze spędzaniem wolnego czasu. Szczególnie wyróżnia się segment rozrywki, który zanotował spektakularny wzrost obrotów o 30,5% r/r. Na tak dynamiczny wynik mogły wpłynąć m.in. dobre wyniki kin wraz z rekordowym otwarciem filmu Minecraft. Restauracje i kawiarnie odnotowały wzrost o 10%. Wzrosty dotyczyły także innych istotnych segmentów: zdrowie i uroda (+7,5%) oraz usługi (+7,3%), podano.

“Największy przyrost obrotów rok do roku odnotowały bardzo małe i małe centra handlowe (+8,2%), co może świadczyć o ich rosnącym znaczeniu w codziennych wyborach konsumenckich. Co jednak bardzo istotne wszystkie typy obiektów, od największych po najmniejsze, zanotowały wzrosty zarówno w obrotach, jak i odwiedzalności. Również regionalizacja nie miała, w analizowanym przez nas miesiącu, wpływu na wzrost wyników, który obserwujemy w każdym zakątku naszego kraju” – skomentował dyrektor zarządzający PRCH.

Według PRCH, poprawiające się nastroje konsumenckie znajdują potwierdzenie w prezentowanych przez GUS danych makroekonomicznych. Wskaźnik skłonności do większych zakupów osiągnął w czerwcu najwyższy poziom od marca 2020 roku, co zbiega się z wyraźnym ożywieniem konsumpcji. W kwietniu sprzedaż detaliczna w cenach stałych wzrosła o 7,6% r/r – niemal dwukrotnie więcej niż rok wcześniej (4,1% r/r w kwietniu 2024). W maju trend ten był kontynuowany – sprzedaż zwiększyła się o 4,4% r/r, co sugeruje trwałe odbicie po sezonowych zakłóceniach.

Po raz pierwszy od kwietnia 2024 r. odnotowano również spadek cen detalicznych w ujęciu rocznym (-0,1%), co może dodatkowo wspierać popyt. Na uwagę zasługuje dynamiczny wzrost sprzedaży dóbr trwałych. W kategorii “meble, sprzęt RTV i AGD” wzrost wyniósł 18,9% r/r (wobec 13,2% w kwietniu), natomiast w segmencie “samochody, motocykle i części zamienne” – 15,7% r/r (wobec 14,9% miesiąc wcześniej). Utrzymująca się wysoka dynamika w tych obszarach wskazuje na trwałość ożywienia konsumpcyjnego, podano także.

PRCH jest stowarzyszeniem not-for-profit, zrzeszającym ponad 200 członków działających w branży miejsc handlu i usług.

(ISBnews)

Idź do oryginalnego materiału