Kwiecień przyniósł wzrosty we wszystkich badanych obszarach: obroty zwiększyły się o 5,6 proc. a odwiedzalność była wyższa o prawie 2 proc. w porównaniu z analogicznym miesiącem roku ubiegłego. Najwyższe wzrosty obrotów zanotowano w kategoriach związanych z rozrywką i spędzaniem wolnego czasu: usługi rozrywkowe urosły o 30,5 proc., a restauracje i kawiarnie o 10 proc. w porównaniu z kwietniem 2024 roku.
Opublikowane przez Polską Radę Centrów Handlowych dane, pozyskane na bazie dwóch wskaźników: PRCH Turnover Density Index (obroty najemców centrów handlowych) oraz PRCH Footfall Density Index (odwiedzalność) pokazują, że po wymagającym początku roku centra handlowe, związanym między innymi z kalendarzowym przesunięciem Świąt Wielkanocnych wchodzą w drugi kwartał z nową energią. W kwietniu 2025 roku obroty ogółem wzrosły o 5,6 proc. w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku, a odwiedzalność centrów handlowych, mierzona liczbą klientów na 1 mkw. powierzchni najmu, zwiększyła się o 1,9 proc..
– Nasze dane potwierdzają, iż centra handlowe odzyskały w kwietniu swoją dynamikę, co zaowocowało zauważalnym wzrostem zarówno obrotów, jak i odwiedzalności. Warto jednak pamiętać, iż tegoroczny kalendarz sprzyjał tym wzrostom choćby ze względu aż dwie niedziele handlowe w kwietniu: jedną przed Wielkanocą, drugą przed majówką. To naturalnie przełożyło się na większy ruch i wyższe wskaźniki sprzedażowe – komentuje Marcin Klammer, dyrektor zarządzający PRCH. – Obserwujemy, iż rośnie nie tylko skłonność do zakupów, ale także do spędzania czasu w przestrzeniach handlowych, na spotkaniach towarzyskich, w restauracjach, strefach rozrywki czy korzystając z usług. To dowód na trwałą rolę centrów handlowych jako wielofunkcyjnych, nowoczesnych punktów życia miejskiego.
Spektakularny wzrost
Najwyższe wzrosty odnotowano w kategoriach związanych ze spędzaniem wolnego czasu. Szczególnie wyróżnia się segment rozrywki, który zanotował spektakularny wzrost obrotów o 30,5 proc. w porównaniu do kwietnia ubiegłego roku. Na tak dynamiczny wynik mogły wpłynąć m.in. dobre wyniki kin wraz z rekordowym otwarciem filmu Minecraft. Restauracje i kawiarnie odnotowały wzrost o 10 proc.. Wzrosty dotyczyły także innych istotnych segmentów: zdrowie i uroda (+7,5 proc.) oraz usługi (+7,3 proc.).
– Największy przyrost obrotów rok do roku odnotowały bardzo małe i małe centra handlowe (+8,2 proc.), co może świadczyć o ich rosnącym znaczeniu w codziennych wyborach konsumenckich. Co jednak bardzo istotne wszystkie typy obiektów, od największych po najmniejsze, zanotowały wzrosty zarówno w obrotach, jak i odwiedzalności. Również regionalizacja nie miała, w analizowanym przez nas miesiącu, wpływu na wzrost wyników, który obserwujemy w każdym zakątku naszego kraju – dodaje Marcin Klammer.
Lepsze nastroje konsumentów
Poprawiające się nastroje konsumenckie znajdują potwierdzenie w prezentowanych przez GUS danych makroekonomicznych. Wskaźnik skłonności do większych zakupów osiągnął w czerwcu najwyższy poziom od marca 2020 roku, co zbiega się z wyraźnym ożywieniem konsumpcji. W kwietniu sprzedaż detaliczna w cenach stałych wzrosła o 7,6 proc. rok do roku – niemal dwukrotnie więcej niż rok wcześniej (4,1 proc. r/r w kwietniu 2024). W maju trend ten był kontynuowany – sprzedaż zwiększyła się o 4,4 proc. r/r, co sugeruje trwałe odbicie po sezonowych zakłóceniach.
Po raz pierwszy od kwietnia 2024 r. odnotowano również spadek cen detalicznych w ujęciu rocznym (-0,1 proc.), co może dodatkowo wspierać popyt. Na uwagę zasługuje dynamiczny wzrost sprzedaży dóbr trwałych. W kategorii „meble, sprzęt RTV i AGD” wzrost wyniósł 18,9 proc. r/r (wobec 13,2 proc. w kwietniu), natomiast w segmencie „samochody, motocykle i części zamienne” – 15,7 proc. r/r (wobec 14,9 proc. miesiąc wcześniej). Utrzymująca się wysoka dynamika w tych obszarach wskazuje na trwałość ożywienia konsumpcyjnego.