PRCH: rozrywka i usługi napędzają wzrost w centrach handlowych

5 godzin temu

Polska Rada Centrów Handlowych opublikowała dane dotyczące obrotów i odwiedzalności w centrach handlowych za wrzesień 2025 roku. W porównaniu z tym samym miesiącem ubiegłego roku obroty wzrosły o 4,7 proc., przy jednoczesnym wzroście odwiedzalności o 2,8 proc..

Od kwietnia br. obroty w centrach handlowych nieprzerwanie rosną w ujęciu miesiąc do miesiąca roku poprzedniego. Wrzesień przyniósł kontynuację tego trendu. Obroty w centrach handlowych były większe o 4,7 proc.. Footfall z kolei wzrósł o 2,8 proc..

Najwyższe wzrosty obrotów odnotowały następujące kategorie:

  • Rozrywka (+18,9 proc.)
  • Usługi (+16,0 proc.)
  • Restauracje i kawiarnie (+8,4 proc.)
  • Zdrowie i uroda (+7,7 proc.)
  • Moda i akcesoria (+ 6,1 proc.)

Największe wzrosty na południowym zachodzie

W ujęciu regionalnym największe wzrosty obrotów odnotowano w aglomeracjach: Kraków, Wrocław i Katowice. W skali makroregionalnej w regionach: południowym, centralnym i południowo-zachodnim.

Obroty i odwiedzalność w podziale na wielkość obiektów handlowych kształtowały się następująco: w największych centrach (powyżej 60 tys. mkw.) obroty wzrosły o 7 proc, a odwiedzalność o 5,2 proc. W dużych obiektach było to odpowiednio 4,2 proc. oraz 0,9 proc. Średni obiekty (20-40 tys. mkw.) również były na plusie – obroty wzrosły w nich o 0,5 proc. a odwiedzalność o 2,2 proc. W najmniejszych obiektach obroty wzrosły aż o 8,4 proc., a ruch o 2 proc.

***

PRCH Turnover Density Index – istnieje od 2008 r. i jest największym w Polsce wskaźnikiem obrotów w centrach handlowych. Ustalany jest w oparciu o dane z obiektów o łącznej powierzchni powyżej 5 mln mkw., co stanowi 37 proc. rynku. Indeks ten obejmuje dane pochodzące bezpośrednio od najemców. Dane te są następnie przekazywane przez zarządców w formie zanonimizowanej do systemu, za który całościowo odpowiada GfK – An NIQ Company.

PRCH Footfall Density Index – od 2008 r. jest największym w Polsce wskaźnikiem odwiedzalności centrów handlowych. Dane oparte są na zliczeniach ruchu klientów w obiektach handlowych dzięki kamer 3D. Informacje są zbierane w centrach o łącznej powierzchni powyżej 5 mln mkw., co stanowi 37 proc. rynku.

Idź do oryginalnego materiału