PRCH: słaby handlowo wrzesień nie zapoczątkował negatywnego trendu dla branży

11 godzin temu

Obroty najemców prowadzących działalność w centrach handlowych wzrosły w październiku 2024 r. o 5,3 proc. w porównaniu do października 2023 r. Wzrost obrotów o 6,7 proc. odnotowały największe galerie (powyżej 60 tys. mkw. GLA). W obiektach średniej wielkości (20-40 tys. mkw. GLA) obroty najemców wzrosły 6,3 proc.. Z kolei w dużych centrach handlowych (40-60 tys. mkw. GLA) obroty wzrosły o 3,9 proc.. Jedynie najmniejsze centra (5-20 tys. mkw. GLA) odnotowały niewielki spadek obrotów o 0,8 proc..

Największy wzrost obrotów, o 23,9 proc., odnotowała kategoria usługi. W kategorii zdrowie i uroda obroty wzrosły o 12,2 proc., a w kategorii restauracje i kawiarnie wzrost obrotów wyniósł 9,6 proc..

– W październiku 2024 r. obroty najemców prowadzących działalność w centrach handlowych dynamicznie rosły, szczególnie w największych obiektach i największych miastach, jak Warszawa, Kraków i Wrocław. Były one o 5,3 proc. wyższe niż rok wcześniej, podczas gdy z danych GUS wynika, iż dla całości sprzedaży detalicznej w cenach bieżących wzrost wyniósł 2,3 proc.. Dane te potwierdzają, iż wrześniowe, słabsze wyniki miały charakter sezonowy i wynikały z jednostkowych zdarzeń – ocenia Marcin Klammer, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych.

Październikowa poprawa wskaźników

– Najważniejszą, pozytywną informacją w odczytach październikowych jest to, iż są one lepsze niż wrześniowe. Oznacza to, iż słaby handlowo wrzesień nie zapoczątkował negatywnego trendu dla branży wyrażonego spadkami sprzedaży. Naturalnie zwracają uwagę delikatne spadki w małych obiektach, a w dużych obiektach oczekiwalibyśmy wzrostów co najmniej, jak w średnich. Czekamy na wyniki grudniowe, które powinny być lepsze i pozwolą na całościową ocenę roku 2024. – mówi Przemysław Dwojak, Senior Client Business Partner w GfK – An NIQ Company.

Odwiedzalność centrów handlowych (PRCH Footfall Density Index), mierzona liczbą klientów na 1 mkw. powierzchni najmu, była w październiku 2024 r. o 0,5 proc. wyższa od tej z października 2023 r. Największą dynamikę wzrostu odwiedzalności odnotowano w największych miastach, w Łodzi i Wrocławiu.

Utrzymał się całoroczny trend wzrostu współczynnika konwersji dla wszystkich kategorii najemców w centrach handlowych, czyli średnich wydatków klienta w przeliczeniu na pojedynczą wizytę w galerii. W październiku był on o 1,6 proc. wyższy niż w październiku 2023 r.

***

PRCH Turnover Index – jest największym w Polsce wskaźnikiem obrotów najemców w centrach handlowych. Dotyczy obiektów handlowych o łącznej powierzchni powyżej 5 mln mkw., co stanowi 38 proc. rynku centrów handlowych w Polsce. Ze względu na poufność i wrażliwość tego typu danych, od 2008 r. nad ich gromadzeniem, weryfikacją i analizą czuwa firma PwC, wiodący międzynarodowy audytor. Informacje pochodzą z raportów dostarczanych właścicielom i zarządcom galerii handlowych bezpośrednio przez najemców. Wyniki obrotów najemców w centrach handlowych podawane są w PLN, w przeliczeniu na 1 mkw. powierzchni najmu.

PRCH Footfall Density Index jest największym w Polsce wskaźnikiem odwiedzalności centrów handlowych. Nieprzerwalnie od 2008 r. nad gromadzeniem, weryfikacją i analizą danych o odwiedzalności czuwa firma PwC, wiodący międzynarodowy audytor. Indeks jest przygotowywany na podstawie informacji dostarczanych z nowoczesnych systemów kamer, pozwalających na rzeczywiste, codzienne mierzenie ruchu w centrach handlowych. To najbardziej miarodajny system analizujący przepływy klientów w centrach handlowych, wyróżniający się dokładnością sięgającą aż do 98 proc.. Klienci odwiedzający galerie są liczeni dzięki kamer 3D zainstalowanych przy każdym wejściu. Aby zminimalizować możliwość błędów, kamery montowane są również w dodatkowych miejscach, kluczowych dla weryfikacji ruchu w danym obiekcie. Informacje są zbierane w obiektach handlowych o łącznej powierzchni powyżej 5 mln mkw., co stanowi 38 proc. rynku centrów handlowych w Polsce. Dzięki temu indeks bardzo miarodajnie pokazuje liczbę klientów w ciągu miesiąca, w przeliczeniu na 1 mkw. powierzchni najmu.

Idź do oryginalnego materiału