Rynek samochodów elektrycznych zdaje się przeżywać spore ochłodzenie. Widać to po działaniach popularnych w branży startupów. Firmy chciałyby osiągać pierwsze zyski, ale w tej chwili muszą decydować się na redukcję kosztów.
Po okresie wzmożonego zainteresowania inwestorów w branży pojazdów elektrycznych zdaje się nie być już śladu. Swoje fundusze przerzucili oni w tej chwili na znacznie popularniejsze projekty autonomicznych pojazdów. Dla startupów projektujących samochody elektryczne to moment próby. Najpopularniejsze z nich, takie jak Rivian, Lucid i Nikola starają się przetrwać i odzyskać zainteresowanie inwestorów.
Warto przeczytać: Startup Wayve ze wsparciem w kwocie 1 mld dolarów. Tworzy oprogramowanie do pojazdów autonomicznych
Startupy EV redukują koszty
A nie jest to zadanie łatwe. Strumień pieniędzy, płynący przed laty bez większych przerw, powoli zdaje się wyczerpywać. Inwestorzy są zniecierpliwieni faktem, iż wdrożenie projektów samochodów elektrycznych przebiega wolniej, niż się spodziewali. Rozczarowujące jest to przede wszystkim w obliczu poniesionych przez startupy wydatków na przyspieszenie całego procesu. Sytuacji nie ułatwia spora konkurencja, zwłaszcza z Azji. Ta dotknęła choćby potentata w branży. Tesla Elona Muska w efekcie musiała zdecydować się na zmniejszenie globalnego zatrudnienia.
Nic więc dziwnego, iż redukcję kosztów przeprowadzają również aspirujące do miana wielkich graczy startupy. Zarówno Rivian, Lucid, jak i startup Nikola ogłosiły szereg zmian organizacyjnych. Obejmują one zarówno ograniczenie produkcji, jak i redukcję zatrudnienia. Startupy reorganizują także swoją długoterminową strategię działania i zmieniają dostawców. Wszystko to ma pozwolić na przetrwanie „zimy” w sektorze pojazdów elektrycznych.
Samochody elektryczne vs autonomiczne pojazdy
Ciężko prognozować, jak długo potrwa ten niesprzyjający okres. W najgorszym wypadku pojazdy elektryczne mogą na stałe utracić swoją popularność wśród inwestorów. Ci, po raz kolejny, mogą przenieść swoje zainteresowanie na bardziej perspektywiczne projekty, np. związane z tworzeniem autonomicznych pojazdów.
Wśród startupów skoncentrowanych na pojazdach elektrycznych są już pierwsze ofiary obecnej sytuacji. Lordstown Motors i Electric Last Mile Solutions już ogłosiły bankructwo. Startup Fisker musiał wstrzymać produkcję i prawdopodobnie podzieli los tej dwójki. Akcje Rivian, Lucidy i startupu Nikola są na najniższym poziomie od 52 tygodni. Czas pokaże, czy w tej chwili prowadzone działania pomogą im wrócić do gry w dogodniejszym dla branży terminie.