Ponad połowa Polaków przynajmniej raz doświadczyła próby cyberoszustwa. Raport Santander Consumer Bank zbadał metody, które stosują przestępcy oraz cechy ich potencjalnych ofiar.
Powszechne próby cyberoszustwa
Raport „Test z cyberbezpieczeństwa” Santander Consumer Banku został przekazany Polskiej Agencji Prasowej (PAP), która dokonała jego analizy. Wynika z niej, iż aż 55% Polaków przynajmniej raz otrzymało wiadomość od osoby podszywającej się za członka rodziny, znajomego lub przedstawiciela instytucji publicznej. Niestety aż 18% z badanych padło ofiarą kradzieży danych lub pieniędzy.
Krzywdzący stereotyp
Do czynienia z oszustami najczęściej mają osoby pomiędzy 30 a 39 rokiem życia (66% tej grupy wiekowej). W przypadku osób powyżej 60. roku życia z cyberprzestępcami zetknęło się 36% z nich. Co interesujące zaledwie 11% z tej grupy realnie doświadczyło cyberoszustwa. Odsetek ten jest większy w przypadku grupy wiekowej od 18 do 29 lat, gdzie wyniósł 29%. Jak widać twierdzenie, iż to właśnie seniorzy są najbardziej podatni na tego typu przestępstwa, nie jest prawidłowe.
Badanie zostało wykonane przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Banku. Zrealizowano je w dniach 2-7 września 2024 roku metodą standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI). W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków, którzy na co dzień korzystają z Internetu.