W jednym z ostatnich wpisów na Instagramie UOKiK wyjaśnił, na czym polega różnica między produktem personalizowanym, wykonanym na indywidualne zamówienie klienta, a indywidualnym wariantem produktu robionym na zamówienie. "Kupujesz online i masz do wyboru parę wariantów produktu np. kolor i nadruk. Sprzedawca oferuje je wszystkim kupującym: gotowe warianty produktów ma w swoim magazynie lub może je sprowadzić z hurtowni. Przykład: Bluza dostępna w 5 rozmiarach, 5 kolorach, 5 nadrukach. Wybierasz rozmiar M, kolor czarny. To jest indywidualny wybór wariantu produktu" - wskazuje UOKiK i wyjaśnia, iż taki produkt, można zwrócić w ciągu 14 dni. Reklama
Produkt na indywidualne zamówienie i personalizowany
"Kupujesz online i masz możliwość spersonalizować produkt np. nadruk według twojego pomysłu. Sprzedawca wytwarza ten produkt specjalnie dla ciebie. Przykład: Bluza dostępna w 5 rozmiarach, 5 kolorach, z możliwością nadruku przesłanej przez kupującego grafiki. Zamawiasz rozmiar M, kolor czarny i przesyłach do nadruku zdjęcie swojego pupila. To jest produkt na indywidualne zamówienie" - podano we wpisie, wyjaśniając, iż taki produkt nie podlega zwrotowi. "To jest produkt na indywidualne zamówienie" - wyjaśnia Urząd, dodając, iż jeżeli sprzedawca nie ma w magazynie produktu i sprowadza go specjalnie dla klienta, nie oznacza to, iż jest to "produkt na indywidualne zamówienie".
Czytaj także: Powrócił przekręt na "polski sklep". Poprzednio ludzie tracili duże pieniądze
Produkt wykonany na zamówienie podlega zwrotowi
Konsumenci dopytywali pod wpisem, co w sytuacji, gdy sprzedawca uważa, iż produkt został wykonany na zamówienie - np. klient wybrał grzejnik w określonym kolorze lub kanapę w danym obiciu. "Zwrotów nie przyjmują, mimo iż to są kolory i tkaniny wybierane z udostępnionej przez sprzedawcę palety" - wskazał jeden z komentujących. UOKIK odpowiedział, iż jeżeli klient wybiera parametry produktu z dostępnej listy, to nie jest to produkt robiony na indywidualne zamówienie. "Wybranie cech produktu z dostępnej na stronie, zamkniętej listy opcji nie jest równoznaczne z indywidualnym zamówieniem - choćby jeżeli produkt nie jest dostępny od ręki i trzeba go sprowadzić lub skompletować" - wyjaśnił UOKiK.
Sklep nie chce przyjąć zwrotu. Co zrobić?
W takiej sytuacji, jeżeli towar został zakupiony online, konsumentowi przysługuje prawo do zwrotu w terminie 14 dni od otrzymania produktu. Przed odesłaniem produktu, klient powinien przesłać sprzedawcy oświadczenie o odstąpieniu od umowy. jeżeli sklep będzie robić problemy i zagrozi, iż nie przyjmie paczki, można poradzić się Rzecznika Konsumentów lub wypełnić formularz na stronie UOKiK, opisując swój problem. Pomocy konsumentom z ramienia UOKiK udziela także Fundacja ProPublika.