Pięciokolorowa etykieta. Na tych produktach już jej nie zobaczysz
Oznaczenie Nutri-Score składa się z pięciokolorowej etykiety, która ma ułatwić konsumentom ocenę wartości żywieniowych danego produktu. Prosty kod literowy określa żywność jako “zdrową" lub “niezdrową" na podstawie zawartości składników odżywczych w 100g. Produkty A i B to te, które warto włączyć do codziennej diety, natomiast żywność oznaczona literami D i E powinna być spożywana rzadziej lub w mniejszych ilościach.
Nestlé jako jedno z pierwszych wprowadziło etykiety Nutri-Score. Mimo tego firma podjęła decyzję o wycofaniu oznaczeń z produktów dostępnych na terenie Szwajcarii takich jak: czekolada Cailler i Chokito, majonez Thomy, ciastka Leisi, kawa Incarom oraz napoje Nestea, Henniez i Romanette. Reklama
Etykieta wzbudza kontrowersje. Nie tylko Nestlé rezygnuje z oznaczeń Nutri-Score
Zdaniem rzecznika Nestlé rezygnacja ze stosowania oznaczeń jest odpowiedzią na szerszy trend zauważalny wśród wielkich koncernów spożywczych. W Szwajcarii jedynie nieliczne produkty zawierają takie oznaczenia, co zdaniem Nestlé sprawia, iż stają się one bezużyteczne, ponieważ etykiety miały dawać możliwość porównania produktów z tej samej kategorii.
- Niski poziom akceptacji Nutri-Score w Szwajcarii w połączeniu ze zmniejszonym poparciem politycznym sprawia, iż Nutri-Score nie może już skutecznie spełniać swojej podstawowej roli, polegającej na umożliwieniu konsumentom porównywania wartości odżywczej produktów z tej samej kategorii - tłumaczył rzecznik firmy w wywiadzie dla Just Food.
Jak podaje portal swissinfo.ch, kontrowersje wzbudza również sam system oznaczeń, który po zmianie algorytmów klasyfikuje niektóre z produktów jako niezdrowe, mimo iż wcześniej spełniały normy. Powołując się na ten argument, w 2023 roku firma Danone usunęła oznaczenia ze swoich napojów roślinnych sprzedawanych w Europie.
Firma Nestlé planuje wprowadzenie alternatywnych sposób znakowania żywności. System Nutri-Score mają zastąpić kody QR, które umożliwią uzyskania szczegółowych informacji na temat produktu.