
Kwestia budowy Centralnego Portu Lotniczego w Baranowie wciąż pozostaje otwarta i jest szeroko dyskutowana. adekwatnie nie ma dni, by nie pojawił się jakiś komentarz w tym temacie. Ostatnie dni przyniosły kolejne ważne głosy dotyczące CPK. W TVP Info odbyła się choćby debata, którą eksperci skrytykowali za stronniczość. W rozmowie z RMF FM Konrad Frysztak wiceprzewodniczący klubu Koalicji Obywatelskiej również niezbyt przychylnie wypowiadał się na temat projektu.
CPK w Baranowie wyrządzi krzywdę wielu ludziom?
Do tej pory politycy koalicji, która stworzyła nowy rząd, byli raczej ostrożni w swoich opiniach dotyczących przyszłości budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jednak obserwując bieżące wypowiedzi, można zauważyć, iż coraz częściej mają one charakter negatywny. Konrad Frysztak wiceprzewodniczący klubu Koalicji Obywatelskie rozmowie z RMF FM z 15 stycznia powiedział: Powiedzmy sobie wprost. Utworzenie CPK w Baranowie, to jest po pierwsze krzywda wielu ludzi, którzy mają tam swoje gospodarki.
Dalej polityk przedstawił swoją wizję dotyczącą transportu i jego skomunikowania: Na pytanie, czy jestem za CPK jestem gotów odpowiedzieć „tak” pod warunkiem, iż jest to „triport”: Warszawa-Radom, Warszawa-Chopin i Warszawa-Modlin. Te trzy lotniska dobrze skomunikowane, trasy ekspresowe, linie kolejowe.
Grzegorz Sroczyński prowadzący rozmowę zasugerował, iż jest wielu apolitycznych ekspertów, którzy mają mnóstwo argumentów za budową Centralnego Portu Komunikacyjnego i przekonują, iż projekt leży w interesie Polski. Polityk KO odpowiedział: Jest jeszcze więcej argumentów przeciwnych, które mówią, iż to nie jest potrzebne, iż przepustowość Chopina pozostało bardzo duża.
Debata o Centralnym Porcie Komunikacyjnym w TVP Info jednostronna?
Wielu ekspertów i obserwatorów wiązało spore nadzieje z debatą na temat CPK, która odbyła się w TVP Info. Dyskusja, która odbyła się w studiu telewizyjnym, spotkała się jednak z falą negatywnych komentarzy oraz zarzutami o jednostronność. Eksperci, widzowie, a choćby niektórzy dziennikarze ocenili sposób prowadzenia debaty bardzo nisko.
Maciej Wilk były prezes PLL LOT, aktualnie dyrektor operacyjny w liniach lotniczych Flair w Kanadzie, na koniec debaty powiedział: Jestem zawiedziony tą debatą, gdyż tutaj padają z każdej strony kwestie: „megalomania”, „duoporty” – to są brednie, absolutnie. Chętnie wytłumaczę to w debacie, w której będę miał więcej niż cztery minuty.
Patryk Słowik dziennikarz Wirtualnej Polski na X (dawniej Twitter) również negatywnie ocenił przebieg debaty: Przez kilkanaście minut w TVP Info o tym, iż pomysł budowy CPK beznadziejny – wszystko złe. […] Prowadzący rozmowę nie tyle pyta, co podprowadza narrację, iż ogólnie CPK to tragedia.
Przez kilkanaście minut w TVP Info o tym, iż pomysł budowy CPK beznadziejny – wszystko złe. A przede wszystkim dowodem na bezsens budowy jest to, iż spółka CPK sfinansowała ołtarze. Prowadzący rozmowę nie tyle pyta, co podprowadza narrację, iż ogólnie CPK to tragedia.
Nie znam…
NIK mocno krytykuje projekt CPK
Postępy w budowie oraz aktualny stan inwestycji CPK były przedmiotem kontroli przeprowadzonej przez NIK. Według kontrolerów NIK koncepcja CPK nie przedstawia pełnego uzasadnienia biznesowego. Skrytykowano również zbyt ogólny charakter harmonogramu, przez co w ocenie NIK-u może dojść do znacznych opóźnień w realizacji inwestycji. Ponadto NIK zarzucił, iż konieczne jest przeprowadzenie rzetelnej analizy kosztów i korzyści.
NIK wskazał również możliwe zagrożenia dla CPK. Jednym z nich jest: ryzyko niezapewnienia finansowania w przyszłości części przedsięwzięć zaplanowanych w dalszych etapach inwestycji (ze względu na nieopracowanie planu finansowego Programu CPK, który wskazałby źródła finansowania wszystkich przedsięwzięć w całym okresie realizacji inwestycji).