- Leasing 2040 to mapa możliwych kierunków rozwoju branży na kolejne dekady
- Kluczowe obszary to ekologia, cyfryzacja i usługi szyte na miarę
- ZPL będzie wspierać branżę w wyborze priorytetów i wdrażaniu innowacji
Warszawa, 8 maja 2025 r. – Związek Polskiego Leasingu zakończył proces futures thinking, którego celem było wypracowanie wizji rozwoju branży leasingowej w perspektywie roku 2040. W inicjatywie „Leasing 2040” wzięli udział liderzy firm leasingowych, eksperci, studenci oraz przedstawiciele świata innowacji, by wspólnie określić kierunki, w jakich powinien podążać sektor w dobie transformacji technologicznej, ekologicznej i społecznej.
Wnioski i rekomendacje wynikające z projektu zostały zaprezentowane podczas 7. już edycji e-Leasing Day. Doroczna konferencja organizowana przez Związek Polskiego Leasingu właśnie wystartowała i potrwa do jutra. Wydarzenie gromadzi kluczowych przedstawicieli sektora leasingowego i technologicznego.
Proces, przeprowadzony z udziałem Zuzanny Skalskiej i Rafała Kołodzieja, wskazał trzy horyzonty zmian, które będą kształtować przyszłość leasingu: ekspansję ekologii i elastycznych usług, transformację modelu działania w duchu gospodarki obiegu zamkniętego oraz hiperpersonalizację opartą na danych i technologii.
Wśród kluczowych wniosków znalazły się:
- konieczność intensywnego finansowania eko-aktywów i wspierania oceny ekologicznej,
- rozwój modeli XaaS (everything-as-a-service) oraz ekonomii współdzielenia,
- wdrażanie rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji i digitalizacji,
- wsparcie klientów indywidualnych dzięki hiperpersonalizowanym usługom,
- rola leasingu jako narzędzia wspierającego dobrostan, rekreację oraz zdrowie.
– Warsztaty zostały zorganizowane zgodnie z metodologią futures thinking, której założeniem jest traktowanie przyszłości jako narzędzia do podejmowania decyzji tu i teraz, a nie próby jej przewidywania. Podczas warsztatów uczestnicy analizowali m.in.: megatrendy, czyli obraz dużych, globalnych zmian i ich potencjalny wpływ na branżę leasingową, sygnały zmian – pojawiające się innowacje w różnych branżach, które mogą mieć wpływ na transformację świata leasingu – mówi Krzysztof Polcyn, dyrektor Departamentu Innowacji w EFL, lider projektu, współlider Grupy ds. digitalizacji ZPL. – Wskazywaliśmy na możliwe kierunki rozwoju usług finansowych wynikające z upowszechnienia nowych technologii i zmiany zachowań ludzi. Tworzyliśmy różne scenariusze przyszłości, a także omawialiśmy rolę Związku Polskiego Leasingu w realizacji tych scenariuszy – dodaje.
W ramach rekomendacji płynących z raportu dla ZPL wskazano m.in. potrzebę promocji zielonej transformacji cyfrowej w tym konieczność uznania leasingu jako kwalifikowanego kosztu w projektach zielonej transformacji z wykorzystaniem funduszy lub dotacji, promocję legislacji wspierającej dalszą digitalizację branży i otwarcie jej na obszar konsumencki i gospodarkę obiegu zamkniętego oraz wspieranie nowych modeli usług opartych na doświadczeniu klienta i współpracy międzysektorowej.
– Leasing 2040 to nie gotowa strategia, ale zestaw możliwych kierunków, z których musimy wspólnie wybrać te najważniejsze dla naszej branży i Związku. To zaproszenie do refleksji, decyzji i działania tu i teraz – podkreśla Monika Constant, prezeska Związku Polskiego Leasingu. – Naszą rolą jako ZPL jest nie tylko reprezentowanie interesów branży, ale aktywne kreowanie przyszłości poprzez współpracę, inicjowanie innowacyjnych projektów czy przygotowanie nowych modeli biznesowych ale także odpowiedzialne przywództwo – dodała.
Projekt „Leasing 2040” jest istotny dla polskiego sektora leasingowego, bo to dowód na to, iż branża nie tylko nadąża za zmianami, ale jest gotowa je współtworzyć.
Związek Polskiego Leasingu
To organizacja reprezentująca branżę leasingową w Polsce. Związek zrzesza 34 podmioty obejmujące 90 proc. sektora: 33 firmy leasingowe oraz Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów. ZPL prowadzi działania wizerunkowe i edukacyjne na rzecz propagowania leasingu jako narzędzia wspierającego rozwój przedsiębiorczości. Do zadań ZPL należy monitorowanie, opiniowanie oraz opracowywanie ekspertyz w zakresie regulacji dotyczących leasingu. Związek jest aktywnym członkiem Leaseurope, organizacji w skład której wchodzi 45 związków z 32 państw Europy. W 2024 roku ZPL obchodził 30-lecie istnienia. W tym czasie firmy leasingowe przeznaczyły ponad 1 bln zł na inwestycje działających w Polsce przedsiębiorstw.
Dodatkowe informacje: www.leasing.org.pl
Kontakt dla mediów:
Katarzyna Ostrowska
Dyrektorka ds. komunikacji i PR
e-mail: [email protected]
tel.: (+48) 697 770 498