ProKolej: w Katowicach odbyły się Warsztaty dla małych zarządców infrastruktury kolejowej

4 miesięcy temu

W ubiegłym tygodniu (14 maja br.) w Katowicach odbyły się Warsztaty dla małych zarządców infrastruktury kolejowej, którzy zgłębiali zagadnienia związane z bezpieczeństwem i nowoczesnymi technologiami w transporcie kolejowym. Organizatorem wydarzenia była Fundacja ProKolej, a wsparcie techniczne zapewniły firmy MONAT oraz Kyosan Europe.

Głównymi tematami wydarzenia były m.in. kwestie bezpieczeństwa i współpracy z Urzędem Transportu Kolejowego i Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych, utrzymanie oraz zabezpieczenie przejazdów kolejowo-drogowych z zastosowaniem najnowocześniejszych technologii podnoszących poziom bezpieczeństwa czy perspektywy poszerzenia grona podmiotów uprawnionych do dofinansowania ze środków publicznych. Wydarzenie otworzył Prezes Zarządu Fundacji ProKolej dr Jakub Majewski, a wśród prelegentów części warsztatowej byli m.in. dyrektor Oddziału Terenowego UTK w Katowicach Krzysztof Plewa, przewodniczący PKBWK Tadeusz Ryś czy Cezary Ciesielski ze Szkoły Doktorskiej PK.

Po wykładach w Akademii Śląskiej odbyła się wizyta tematyczna w katowickim oddziale spółki Monat, podczas której zaprezentowano działanie nowoczesnych rozwiązań stosowanych w automatyce kolejowej oraz zabezpieczeniu przejazdów kolejowo-drogowych. Następnie uczestnicy Warsztatów udali się na wizytę terenową na linii kolejowej nr 139 (przejazd kolejowo-drogowy kat. B), gdzie zaprezentowano działanie testowego poligonu urządzeń przejazdowych. Pilotażowa instalacja w Tychach, gdzie zastosowano japońskie rozwiązania firmy Kyosan informujące o kierunku nadjeżdżającego pociągu, jest jedynym tak oznakowanym przejazdem w Europie. Integrację systemu oraz zabudowę urządzeń w terenie wykonała firma Monat. Doświadczenia z rynku japońskiego, gdzie wszystkie strzeżone przejazdy kolejowo-drogowe są wyposażone w tego typu rozwiązania, dowodzą ich skuteczności. W ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat koleje japońskie zanotowały znaczny spadek wypadków i incydentów na przejazdach wraz ze wzrostem liczby zainstalowanych urządzeń informujących o kierunku przejazdu pociągu, laserowych detektorów przeszkód i przycisków alarmowych.

Fot. ProKolej, JBCrew

Autor: Jan Bytnar

Idź do oryginalnego materiału