ProKolej: X edycja konferencji „Przejazdy Kolejowo-drogowe”

1 miesiąc temu

Już za miesiąc – 9 września odbędzie się w Warszawie X edycja konferencji Przejazdy Kolejowo-drogowe 2024 – inwestycje, finansowanie, rozwój, której organizatorem jest Fundacja ProKolej.

Według oficjalnych danych jedną trzecią wszystkich wypadków kolejowych stanowią te, które mają miejsce na skrzyżowaniach szynowo-drogowych. Celem nadrzędnym działań podmiotów kolejowych jest eliminacja potencjalnych zagrożeń w mobilności, stąd – jak zapowiadają organizatorzy – jednym z tematów X Konferencji będzie projektowanie, możliwości inwestycyjne i budowa skrzyżowań dwupoziomowych, rozwiązujących większość istniejących problemów.

Rocznie w wyniku kolizji i wypadków na przejazdach ginie ok. 40-50 osób, w pierwszym półroczu 2024 zginęło 20 osób (dane Biura Bezpieczeństwa PKP PLK S.A.). Organizowane przez ProKolej konferencje są jednym z istotnych działań, mających na celu zgromadzenie specjalistów, których zadaniem jest coroczna analiza danych i poszukiwanie rozwiązań, efektywnie poprawiających bezpieczeństwo i minimalizujących liczbę zdarzeń z udziałem pociągów i samochodów. Przedstawione przez Fundację postulaty (takie jak, propozycje zmian regulacji prawnych, czy rozwiązań technicznych i organizacyjnych) w kwietniu br., w trakcie trwania drugiego etapu społecznych konsultacji, dotyczących nowelizacji rozporządzenia o przejazdach kolejowo-drogowych, opierał się na materiałach i wnioskach zgromadzonych właśnie w trakcie konferencji.

Niewątpliwie wiele w zakresie zwiększania bezpieczeństwa się dzieje, nie wszystkie jednak zagrożenia udaje się wyeliminować. Prezes Fundacji ProKolej dr Jakub Majewski z niepokojem zauważa, iż „widać wyraźnie, iż problem tkwi po stronie dyscyplinowania kierowców, którzy nagminnie ignorują obowiązek ustąpienia pierwszeństwa pojazdom kolejowym, a choćby sygnalizację świetlną”. Stąd konieczność poszukiwania rozwiązań, biorących pod uwagę i ten czynnik.

Jubileuszowa konferencja poświęcona ma być eksploatacji, modernizacji i budowie skrzyżowań kolei i dróg, a także przeciwdziałaniu zagrożeniom w transporcie. Prezentowane mają być innowacje organizacyjne i techniczne, podnoszące poziom bezpieczeństwa na styku dróg i linii kolejowych. Uczestnicy wydarzenia pochylą się także nad nowym rozporządzeniem ws. warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych oraz bocznic z drogami i ich usytuowanie, w programie przewidziano także oficjalny komentarz do nowych regulacji.

Sama konferencja zaplanowana została w dwóch blokach prezentacji, zakończonych debatami. W każdym z bloków przewidziano cztery główne tematy. I tak na pierwszy blok prezentacji składają się, raport dotyczący bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych w 2023 roku, prezentacja i analiza wspomnianego wyżej znowelizowanego rozporządzenia, plany związane z redukcją liczny przejazdów kolejowych oraz podsumowanie ośmiu miesięcy działania systemu Red Light na przejazdach kolejowo-drogowych. Ten blok tematyczny zakończyć ma debata pt. „Przejazdy czy wiadukty – oczekiwania a możliwości inwestycyjne”.

Tematy drugiego bloku prezentacji związane będą z omówieniem doświadczeń ostatnich 10 lat w zakresie doboru, zabudowy i eksploatacji przejazdów, analizą znaczenia strefy przejściowej w zapewnieniu trwałości przejazdów, systemowi zintegrowanej nawierzchni kolejowo-drogowej, będącej podstawą bezpieczeństwa przejazdów oraz monitoringowi urządzeń przejazdowych. Zamykająca tę część konferencji debata poświęcona będzie trwałości i jakości infrastruktury przejazdowej. Całość konferencji zapowiada się zatem interesująco.

Partnerem strategicznym X edycji konferencji Przejazdy Kolejowo-drogowe 2024 jest TINES, partnerami wspierającymi – Marsh, PPM T, KOMBUD GROUP oraz KYOSAN. Patronat honorowy nad wydarzeniem objęli m.in. UTK, IK, Państwowa Komisja Badania Wypadków Kolejowych, Partnerstwo dla bezpieczeństwa drogowego, czy Główny Inspektorat Transportu Drogowego. Wsparcie tych instytucji i podmiotów podkreśla wagę analizowanych w czasie wydarzenia tematów.

Autor: AF

Idź do oryginalnego materiału