Rok 2025 okazuje się jednym z najtrudniejszych dla firm z sektora dóbr konsumpcyjnych – wynika z najnowszego raportu Salesforce Consumer Goods Industry Insights.
Słabnąca pewność konsumentów, coraz bardziej złożone ścieżki dotarcia do rynku, malejąca skuteczność tradycyjnych strategii zwiększania przychodów oraz zmiany makroekonomiczne – wszystko to wywiera presję na marże. Nic więc dziwnego, iż ponad połowa liderów (54 proc.) twierdzi, iż w tym roku osiągnięcie stabilnego wzrostu będzie trudniejsze niż wcześniej.
W odpowiedzi liderzy stawiają na sztuczną inteligencję. Prawie 9 na 10 uważa, iż agenci AI – czyli autonomiczne jednostki sztucznej inteligencji zdolne do samodzielnego działania – będą niezbędni, by utrzymać konkurencyjność w ciągu najbliższych dwóch lat, a 88 proc. spodziewa się, iż bezpośrednio podniosą słupki sprzedaży.
Podwyżki cen to ostateczność… na razie
Spośród wielu czynników obciążających marże, niemal wszyscy liderzy (98 proc.) wskazują zmiany w polityce gospodarczej, takie jak cła, które wpływają na zaopatrzenie, działalność i marże.
W odpowiedzi firmy dostosowują strategie zaopatrzeniowe, zmieniają opakowania produktów lub relokują działalność. Przerzucanie kosztów na konsumentów wciąż traktowane jest jako ostateczność, choć nasilająca się presja na marże może niedługo nie pozostawić firmom innego wyboru.
– Zdolność sztucznej inteligencji do przyspieszania i wspierania naszych działań ma najważniejsze znaczenie w czasach zmian – mówi Michelle Grant, Director RCG Insights w Salesforce. – Niezależnie od tego, czy firmy dostosowują strategie zaopatrzenia, negocjują z dostawcami czy absorbują dodatkowe koszty, AI może analizować wzorce popytu, aby optymalizować priorytety produktowe, wskazywać zespołom terenowym strategie sprzedaży detalicznej i dokładniej prognozować zapotrzebowanie, umożliwiając markom podejmowanie mądrzejszych decyzji – dodaje.
Liderzy stawiają na sztuczną inteligencję
Mimo presji zewnętrznej, liderzy branży dóbr konsumpcyjnych koncentrują się przede wszystkim na sztucznej inteligencji, uznając ją w tym roku zarówno za największe wyzwanie, jak i największą szansę.
Liderzy spodziewają się, iż do 2027 roku agenci AI będą niezbędni:
– 89 proc. liderów uważa, iż agenci AI będą konieczni, by utrzymać konkurencyjność w ciągu dwóch lat.
– 90 proc. spodziewa się rosnących inwestycji w agentów AI w swoich firmach.
– 88 proc. wierzy, iż agenci AI pomogą zwiększyć sprzedaż.
Poza wzrostem przychodów liderzy oczekują, iż agenci AI wesprą również prace kreatywne – od tworzenia i optymalizacji promocji handlowych po rozwój nowych produktów – czyniąc z AI motor rentowności i innowacji.
Personalizacja wspierana przez AI daje lepsze efekty
Promocje handlowe to jedne z największych wydatków w sektorze dóbr konsumpcyjnych, a jednak mniej niż połowa (46 proc.) przynosi dodatni zwrot z inwestycji – i wskaźnik ten od lat pozostaje bez zmian.
Choć promocje handlowe są najważniejsze dla konkurowania na rynku i zwiększania sprzedaży, ich wysokie koszty i nierówne wyniki sugerują, iż tradycyjne taktyki mogą osiągać swoje granice.
Nowe podejścia, takie jak oferty spersonalizowane z wykorzystaniem AI oraz danych, przynoszą najlepsze rezultaty spośród wszystkich działań promocyjnych, przewyższając skutecznością programy lojalnościowe o niemal 20 punktów procentowych.
– W 2025 roku podwyżki cen, masowe promocje czy standardowy asortyment nie zagwarantują wzrostu. Dziś liczy się precyzja: dane, strategiczne promocje handlowe i agenci AI, dzięki którym każdy etap – od fabryki aż po konsumenta – może stać się okazją do generowania przychodów – podsumowuje Michelle Grant, Director RCG Insights w Salesforce.
***
Dane pochodzą z podwójnie anonimowej ankiety przeprowadzonej wśród 2400 decydentów z branży dóbr konsumpcyjnych w Australii, Brazylii, Kanadzie, Francji, Niemczech, Indiach, Włoszech, Japonii, Meksyku, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych. Badanie zostało przeprowadzone w dniach od 1 maja do 12 czerwca 2025 r. Wszyscy respondenci zostali zrekrutowani za pośrednictwem zewnętrznego panelu badawczego.