W okresie funkcjonowania niemal każdej firmy zdarza się moment, w którym osoby zarządzające przedsiębiorstwem stają przed dylematem: próbować radzić sobie przy użyciu własnych środków czy może skorzystać z jednej z licznych opcji finansowania przedsiębiorstw? Dziś sprawdzimy, jak uzyskać proste i wygodne finansowanie dla Twojej firmy i jak mądrze je wykorzystać.
Finansowanie firmy – czy warto?
Każda z wymienionych we wstępie perspektyw może być kusząca. Zbudowanie firmy od zera do sukcesu w oparciu o własne fundusze to powód do zadowolenia z dobrze wykonanej pracy, a także szansa na zachowanie pełnej niezależności. Z drugiej jednak strony rozwój firmy przy takich założeniach będzie prawdopodobnie dużo wolniejszy niż tempo działania konkurencji korzystającej z zewnętrznego finansowania. Utrata konkurencyjności zaś może się okazać prostą drogą do wpadnięcia firmy w problemy finansowe.
Pozyskanie środków zewnętrznych to z kolei wielka szansa na rozwój – choć dostęp do dodatkowych środków nie rozwiązuje wszystkich problemów firm, otwiera wiele możliwości, które bez pieniędzy są nieosiągalne. Niesie to za sobą oczywiście pewne ryzyko – ryzyko zależne od dokonanego wyboru.
Przykładowe rodzaje zewnętrznego finansowania firm
Obecnie przedsiębiorcy nie mogą narzekać na brak możliwości finansowania. Rynek oferuje różnorodne opcje, które każda firma z łatwością może dopasować do swoich potrzeb. Oto kilka z nich:
- dotacje – w Polsce dotacje przyznawane są nie tylko na rozpoczęcie działalności, ale także na jej rozwój. W określonych okolicznościach przedsiębiorcy mogą pozyskać choćby kilkadziesiąt tysięcy złotych bezzwrotnej dotacji. Każda dotacja stawia jednak przed firmą warunki, których spełnienie jest konieczne do uzyskania finansowania, a następnie zachowania otrzymanych środków;
- kredyt bankowy – rozwój firmy może być stymulowany w różnoraki sposób – jednym z nich jest zaciągnięcie kredytu w banku. W wielu przypadkach będzie to jednak utrudnione – banki wymagają od przedsiębiorców nieskazitelnej historii kredytowej, a dodatkowo premiują firmy z długim stażem na rynku. To problematyczna sytuacja dla firm, które finansowania poszukują na wczesnym etapie działalności;
- leasing – to specyficzna forma finansowania, która pozwala firmom zaopatrywać się w potrzebne maszyny, sprzęty czy pojazdy. Rozłożenie płatności na wygodne raty, których koszt można ująć w KUP, to rozwiązanie, z którego chętnie korzystają zarówno firmy z sektora MŚP, jak i organizacje zatrudniające setki pracowników;
- faktoring – faktoring online to pierwsza w tym zestawieniu forma finansowania, z której można skorzystać od początku do końca przez Internet. Od momentu składania wniosku, poprzez ustalanie szczegółów finansowania, aż do wypłaty środków (i cały okres współpracy) faktoring funkcjonuje online.
W ramach faktoringu przedsiębiorcy mogą sprzedawać faktury, które wystawili swoim kontrahentom – wszystko po to, by uzyskać dostęp do środków zamrożonych w fakturach z długimi terminami płatności. Dzięki faktoringowi przedsiębiorcy mogą upłynnić faktury, na które w zwykłych warunkach czekaliby jeszcze choćby kilkadziesiąt dni. W ten sposób pozyskują środki, które mogą wykorzystać na dowolny cel – spłatę własnych zobowiązań, wypłatę wynagrodzeń czy inwestycje.
Jak wybrać adekwatne finansowanie?
Wybór odpowiedniego finansowania dla firmy to decyzja niosąca za sobą spore konsekwencje, dlatego warto odpowiednio się do tego przygotować. najważniejsze w tym kontekście jest celne określenie potrzeb przedsiębiorstwa w danym momencie. Planujesz dużą inwestycję oddaloną w czasie? Rozważ kredytowanie w banku – ten sposób finansowania pozwala na uzyskanie sporych kwot, ale jest czasochłonny i wymaga spełnienia pewnych, czasem wyśrubowanych, warunków.
Jeśli jednak często stajesz w obliczu zatorów płatniczych, a klienci domagają się wystawiania faktur z odroczoną płatnością, rozważ skorzystanie z faktoringu. To bardzo elastyczne rozwiązanie, w ramach którego otrzymujesz dostęp do limitu. Kwota limitu służy do finansowania wystawianych faktur – pieniądze z nich otrzymujesz błyskawicznie, co pozwala dynamicznie reagować na zmieniające się potrzeby firmy.