Provident: Przyczyną wykluczenia finansowego dla 21,8% Polaków jest brak środków

1 tydzień temu

Warszawa, 29.08.2025 (ISBnews) – Czterech na dziesięciu Polaków (38,9%) nigdy nie czuło się wykluczonych finansowo, wynika z badania zrealizowanego na zlecenie IPF Group, właściciela Provident Polska. Główne czynniki, które przyczyniają się do poczucia wykluczenia, to niewystarczające zasoby finansowe (21,8%), rosnące ceny towarów i usług (21,7%), a także brak kompetencji finansowych (12,3%).

Badanie Financial Wellbeing wskazuje, iż na poczucie wykluczenia szczególnie narażone są osoby, którym po opłaceniu rachunków nic nie zostaje – 43,2% z nich wskazuje na brak środków jako główną przyczynę poczucia wykluczenia. Najmłodsi respondenci (18-34 lata) znacznie rzadziej deklarują, iż nigdy nie czuli się wykluczeni (28,5%) w porównaniu do osób starszych (28,5% osób w grupie 18-34 lata vs. 48,2% w grupie 55-75 lat).

“Brak stabilnych dochodów czy ograniczona oferta dla określonych grup – to czynniki, które utrudniają włączenie finansowe. Przeciwdziałanie wykluczeniu, oprócz działań systemowych, może też obejmować inicjatywy biznesu. Chodzi bowiem nie tylko edukację, ale także tworzenie produktów i usług dopasowanych do potrzeb różnych grup społecznych” – powiedziała rzeczniczka prasowa Provident Polska Karolina Łuczak, cytowana w komunikacie.

67,5% badanych uważa, iż wysoki poziom edukacji finansowej skutecznie zapobiega wykluczeniu. Brak kompetencji finansowych, prowadzący do poczucia wykluczenia u 12,3% badanych, częściej dotyczy kobiet (16,2%) niż mężczyzn (8,3%), podkreślono.

Większość Polaków (50,2%) oczekuje, iż firmy z branży finansowej będą prowadzić działania w zakresie włączenia finansowego. Powinny one obejmować trzy filary: od edukacji i budowania świadomości, przez dostosowane produkty, np. oferty dla osób o nieregularnych dochodach, uproszczone procesy i przejrzyste warunki, aż po wsparcie w trudnych sytuacjach.

Financial Wellbeing to globalne, cykliczne badanie, przeprowadzane na wszystkich rynkach, na których działa Grupa IPF (właściciel Provident Polska), którego celem jest zgłębienie postaw konsumentów i ich podejścia do finansów. Badanie zostało zrealizowane przez Kantar Polska metodą CAWI na próbie N=501 dorosłych Polaków, w maju 2025 r.

(ISBnews)

Idź do oryginalnego materiału