Proxi.cloud/BLIX: Ruch w sklepach convenience wzrósł o 6,6% r/r w II kw. 2025 r.

6 dni temu

Warszawa, 21.07.2025 (ISBnews) – Ruch (tzw. footfall) w sklepach spożywczych wzrósł w II kw. br. – w sklepach convenience o 6,6% r/r, w hipermarketach – o 5,5%, w dyskontach – o 2,7%, a w supermarketach – o 0,6%, wynika z raportu Proxi.cloud i Grupy BLIX. W dwóch pierwszych segmentach przybyło unikalnych klientów – odpowiednio o 1,2% i 0,7%. Z kolei spadki r/r zaliczyły dyskonty i supermarkety – o 1,5% i 1,8%.

Według raportu, format convenience od II kw. ub.r. utrzymał największy udział w łącznej liczbie wizyt, przekraczający 40% i minimalnie go zwiększył. Częstotliwość zakupów wzrosła r/r we wszystkich kanałach, ale średni czas trwania wizyty w sklepie urósł r/r tylko w convenience, zaś wszędzie indziej wyniki są ujemne. Do tego średni miesięczny łączny czas spędzony przez klienta na zakupach wzrósł r/r jedynie w convenience. Nie zmienił się w hipermarketach, a zmalał w dyskontach i w supermarketach.

“To efekt ożywienia konsumpcji przy stabilizującej się inflacji i poprawie nastrojów konsumenckich. Największy wzrost w segmencie convenience nie zaskakuje, bo ten format odpowiada na potrzebę szybkich, częstych zakupów, robionych na ostatnią chwilę blisko domu, szczególnie w okresach świątecznych i wyjazdowych, jak majówka czy czerwcówka. W drugim kwartale br. mieliśmy przecież Wielkanoc oraz długie weekendy” – powiedział współautor raportu z Grupy BLIX Marcin Lenkiewicz, cytowany w komunikacie.

Mateusz Nowak, współautor raportu z Proxi.cloud, dodał zaś, iż na sukces kanału convenience wpływa ekspansja niektórych sklepów. Innym potencjalnym powodem może być popularyzacja aplikacji gazetkowych, przez co większa część klientów uzupełnia koszyk zakupowy w różnych formatach w oparciu o dostępne promocje, zwiększając w ten sposób ruch w placówkach.

“Z innych naszych badań wynika, iż coraz więcej osób łączy zakupy w kilku formatach jednego dnia. I tak na przykład produkty podstawowe nabywane są w dyskontach, a uzupełniające – w sklepach convenience. To właśnie ten segment, dzięki swojej dostępności i elastyczności, najczęściej pełni rolę drugiego wyboru, co w dużej mierze tłumaczy jego najwyższy wzrost liczby wizyt w badanym okresie” – skomentowała Weronika Piekarska z Proxi.cloud.

Ekspert z Grupy BLIX dodaje, iż hipermarkety sporo zyskały na większych zakupach świątecznych i grillowych, ale trend długoterminowo sprzyja mniejszym, lepiej dostępnym sklepom convenience. Natomiast z raportu wynika też, iż w II kw. br. przybyło unikalnych klientów w sklepach convenience i hipermarketach – odpowiednio o 1,2% i 0,7%. Z kolei spadki rdr. zaliczyły supermarkety i dyskonty – o 1,8% i 1,5%.

“Strata dyskontów wynika z nasycenia rynku i rosnącej konkurencji formatów lokalnych. Kanał convenience wygrywa przede wszystkim dostępnością i elastycznymi godzinami, podczas gdy dyskonty i supermarkety wciąż dominują przy większych zakupach planowanych, szczególnie spożywczo-chemicznych. Kolejność segmentów w rankingu odzwierciedla też zmianę zachowań. Konsumenci częściej kupują mniej, ale częściej” – wyjaśnił Lenkiewicz.

W ww. okresie nieznacznie zmienił się udział poszczególnych formatów sklepów w łącznej liczbie wizyt w badanych placówkach. Na czele zestawienia znajduje się segment convenience – 43,3% (rok wcześniej – 42,3%), dalej są dyskonty – 31,5% (poprzednio – 31,9%), supermarkety – 19,3% (20%) oraz hipermarkety – 5,9% (5,8%), podano.

Częstotliwość zakupów wzrosła r/r we wszystkich formatach, tj. w kanale convenience (w II kw. br. średnia miesięczna liczba wizyt przypadająca na 1 shoppera – 10,1, w II kw. ub.r. – 9,6), w dyskontach (II kw. br. – 7,6, w II kw. ub.r. – 7,3), w supermarketach (w II kw. br. – 5,5, w II kw. ub.r. – 5,4), a także hipermarketach (w II kw. br. – 3,2, w II kw. ub.r. – 3), wskazano także.

Analiza została przeprowadzona przez firmę technologiczną Proxi.cloud i Grupę BLIX, we współpracy z platformą analityczno-badawczą UCE Research i objęła zachowania konsumentów odwiedzających dyskonty spożywcze, supermarkety, hipermarkety i sieci typu convenience (łącznie 25 sieci handlowych). Wielkość próby wyniosła blisko 1,4 mln konsumentów. W sumie obserwowano ponad 40,6 tys. placówek, których lokalizacje zostały pozyskane ze stron internetowych sieci handlowych oraz z Google Maps.

(ISBnews)

Idź do oryginalnego materiału