Przeanalizowali ceny w sklepach. Wiadomo, gdzie zakupy były najtańsze

11 godzin temu
Zdjęcie: Polsat News


Średnia cena koszyka produktów codziennego użytku w lutym wzrosła o 0,86 proc. w porównaniu do stycznia - wynika z raportu ASM SFA. W rankingu najtańszych sieci na podium znalazły się Auchan, Biedronka i Makro Cash & Carry, zaś najwięcej trzeba było zapłacić w Netto. Eksperci, którzy przeanalizowali ceny najpopularniejszych artykułów codziennego użytku, zwrócili uwagę na "utrzymujące się istotne różnice cenowe między sieciami handlowymi". Ceny niektórych produktów, w tym m.in. masła i chemii gospodarczej, spadły - odpowiednio o 5,84 proc. i 5,64 proc. Więcej natomiast w skali miesiąca trzeba zapłacić np. za olej roślinny (10,3 proc.).


Z lutowego badania wynika, iż pozycję najtańszej sieci w zestawieniu zajął Auchan. Średni koszt koszyka zakupowego wyniósł tam 276,98 zł, co oznacza spadek o 10,72 zł, czyli o 3,73 proc. w porównaniu do stycznia br., kiedy to również Auchan okazał się najtańszy. Druga w lutowym rankingu najtańszych sieci była Biedronka, a za jej koszyk zakupowy trzeba było zapłacić o 19,12 zł więcej niż w Auchan. Trzecie miejsce zajęło Makro Cash & Carry z różnicą 20,71 zł w stosunku do Biedronki.


Najtańsze sieci w Polsce: Auchan, Biedronka i Makro Cash & Carry


W raporcie Koszyk Zakupowy przeanalizowano ceny przykładowego zestawu produktów, w którym znalazły się najpopularniejsze artykuły codziennego użytku - m.in.: nabiał, mięso, wędliny, ryby, chemia domowa, kosmetyki, owoce i warzywa, produkty tłuszczowe. Najwyższą wartość koszyka zakupowego w lutym 2025 r. odnotowano w sieci Netto, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 342,49 zł. Reklama


Autorzy raportu przypomnieli, iż według wstępnych danych GUS ceny towarów i usług konsumpcyjnych w lutym 2025 r. w porównaniu z analogicznym miesiącem ub. roku wzrosły o 4,9 proc., a w stosunku do poprzedniego miesiąca wzrosły o 0,3 proc. Z danych zebranych przez ASM SFA wynika natomiast, iż w lutym br. średnia cena koszyka zakupowego zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku wzrosła w porównaniu do stycznia o 2,69 zł, czyli o 0,86 proc., i wyniosła 314,88 zł.
Wzrost cen odnotowano w siedmiu sieciach, a w pozostałych sześciu ceny badanych produktów były niższe niż w styczniu br. Największy wzrost średniej ceny koszyka zakupowego odnotowano w sieci Netto - 9,47 proc., natomiast najbardziej ceny spadły w sklepach E.Leclerc - o 4,84 proc. W dziesięciu badanych sieciach średnie ceny koszyków przekroczyły 300 zł.
Analiza koszyka skompletowanego z produktów o najniższych cenach zaraportowanych przez sklepy wszystkich sieci wykazała, iż trzeba byłoby za niego zapłacić 228,40 zł, tj. o 4,24 zł więcej niż w styczniu br. Z kolei biorąc pod uwagę najdroższe produkty wchodzące w skład koszyka, cena wyniosłaby 393,60 zł - o 6,53 zł więcej niż w styczniu br. Różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem w lutym 2025 r. wyniosła 165,20 zł i jest o 2,29 zł wyższa niż w styczniu br.
Przeczytaj również: Ile kosztuje kostka masła, 10 jaj, bochenek chleba? Tyle Polacy płacą w sklepie spożywczym


Eksperci: Istotne różnice cenowe między sieciami handlowymi


"Najświeższe wyniki Badania i Raportu Koszyk Zakupowy potwierdzają utrzymujące się istotne różnice cenowe między sieciami handlowymi. Jednocześnie rośnie znaczenie formatów oferujących najniższe ceny, takich jak cash & carry czy dyskonty. Analiza cen pokazuje, iż dynamika zmian jest zróżnicowana - podczas gdy ceny niektórych produktów, takich jak masło czy chemia gospodarcza, spadły o blisko 6 proc., inne, np. olej roślinny, wzrosły o ponad 10 proc. w skali miesiąca" - zauważył Kamil Kruk z ASM SFA.
W ocenie eksperta, tego rodzaju wahania mogą skłaniać konsumentów do większej elastyczności w wyborze miejsc i sposobów robienia zakupów. Kruk zwrócił też uwagę, iż zakupy online pozostają najdroższym kanałem, co wynika m.in. z wyższych kosztów operacyjnych i logistyki. "Mimo rosnącej popularności e-commerce konsumenci wciąż chętnie wybierają bardziej opłacalne zakupy stacjonarne. Znaczące różnice cenowe i ich zmienność to sygnał dla kupujących, by świadomie planowali swoje wydatki i poszukiwali najbardziej korzystnych ofert" - zaznaczył.


Najwyższa i najniższa dostępność produktów


Jak wynika z raportu, wśród kategorii sieci sklepów tradycyjnych, najtańsze zakupy można było tym razem zrobić w sklepach typu cash & carry - gdzie średnia cena koszyka wyniosła 302,42 zł. Drugą najtańszą kategorią okazały się hipermarkety - 304,48 zł, trzecie miejsce zajęły dyskonty - 322,85 zł, zaś czwarte - supermarkety z ceną 326,42 zł.


Z analizy 40 produktów wynika, iż najwyższą dostępność miały sklepy: Selgros Cash & Carry - 98 proc., Carrefour - 93 proc., Makro Cash & Carry - 90 proc. oraz Intermarché - 89 proc. Natomiast najniższą dostępność produktów odnotowano w sklepach Lidl - 69 proc.
Badanie ASM SFA wykazało, iż w lutym br. wśród 15 produktów o największym znaczeniu dla konsumentów najbardziej w ujęciu miesięcznym podrożał olej roślinny - o 10,36 proc. oraz szampon do włosów - o 5,10 proc. Natomiast największe obniżki dotyczyły masła - 5,84 proc. i płynu do płukania tkanin - 5,64 proc.
ASM SFA bada ceny tych samych 40 produktów w 13 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i w kanale e-commerce. Badanie ASM SFA obejmuje porównanie analogicznych produktów - tych samych marek i o tych samych gramaturach z rożnych kategorii w sklepach stacjonarnych, internetowych oraz tzw. hybrydach, czyli sieciach prowadzących zarówno sprzedaż online, jak i offline.
Idź do oryginalnego materiału