W połowie maja odbyła się 10. edycja największego święta BHP w Polsce – Tygodnia Bezpieczeństwa 2023. Organizowane cyklicznie przez Porozumienie dla Bezpieczeństwa w Budownictwie wydarzenie ma na celu ograniczyć liczbę wypadków na budowach. Poprzez aktywne działania uświadamiające zagrożenia i zapobieganie ryzykom branża znacznie poprawiła niechlubne statystyki. Dzięki tej inicjatywie w ciągu dekady sytuacja znacznie się poprawiła, zasięgiem obejmując budowy w całym kraju. Przyjrzeliśmy się bliżej, jak ten aktywny tydzień upłynął w Grupie Budimex, gdzie poziom merytoryczny szkoleń i warsztatów z całą pewnością pozostanie w pamięci kadry znacznie dłużej, spełniając ideę Porozumienia.
Branża budowlana zwiera szyki
Branża budowlana każdego roku jednoczy siły, by propagować ochronę życia i zdrowia. Program przygotowany przez Budimex Kolejnictwo obfitował w liczne warsztaty, szkolenia i wydarzenia zorientowane na mocny i merytoryczny przekaz, realnie podnoszący świadomość i kompetencje z zakresu BHP.
Oficjalnie jubileuszowe obchody spółka zorganizowała na budowie stacji Warszawa Zachodnia, świadomie wybierając tę lokalizację. Skala wyzwań wiążących się z przygotowaniem i wykonaniem tak skomplikowanego zadania miała dodatkowo uwypuklić kwestię bezpieczeństwa.
Wydarzenie rozpoczęła konferencja pn. „Uważam, nie narażam! STOP ma moc!” w całości poświęcona bezpieczeństwu oraz ochronie zdrowia i życia. Dyrektor kontraktu zaprezentował materiał wskazujący postępy od początku realizacji i aktualny stan prac. Obecni przedstawiciele i eksperci z branży kolejowej, m.in. z Urzędu Transportu Kolejowego, Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych, Państwowej Inspekcji Pracy, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., wspólnie ze specjalistami z Budimeksu wielowątkowo dyskutowali o potrzebie minimalizowania ryzyka. Minister Tadeusz Ryś przeanalizował raport sytuacji wypadkowych i potencjalnie niebezpiecznych, dzieląc się wiedzą i spostrzeżeniami w zakresie tego, jak unikać ich w przyszłości, a w razie ich wystąpienia – zminimalizowania skutków zdarzeń.
Dywizja Budownictwa Kolejowego z Gdyni zaprezentowała nowatorskie rozwiązanie pozwalające w szybki i bezpieczny sposób stabilnie zainstalować w torze znak D1, czyli tarczę zatrzymania. Jego poprawna instalacja jest kluczowa dla poziomu bezpieczeństwa w obszarze torowiska. Inżynierowie z Pomorza, znając specyfikę trudnego montażu słupka ze znakiem w podsypce tłuczniowej, opracowali wersję mocowaną między tokami, wykorzystując docisk śruby rzymskiej drążka rozporowego. Ogromnym zainteresowaniem cieszyły się widowiskowe akcje ratownictwa wysokościowego, bezpieczeństwa prac w przestrzeniach zamkniętych czy pokazy ratunkowe strażaków z Państwowej Straży Pożarnej.
Zadbano o to, by szkolenia jak najbardziej odzwierciedlały realność sytuacji. Ćwiczenia z pomocy przedmedycznej połączone z udzielaniem pierwszej pomocy w sytuacji zdarzeń na maszynach kolejowych oraz możliwość samodzielnego przeprowadzenia zaaranżowanej akcji udzielania pomocy poszkodowanym zaprocentuje z pewnością zachowaniem zimnej krwi w sytuacji kryzysowej. Podczas zajęć wykorzystywano również wirtualną rzeczywistość, mierząc się z zadaniem ewakuacji z płonącego budynku. Zdrowie traktowane jest priorytetowo, dlatego na budowach nasi pracownicy mogli skorzystać z kardiobusa i wykonać darmowe badania.
Orgaznizowane warsztaty, pokazy, ćwiczenia i inne aktywności nie kolidowały z procesem budowlanym, doskonale wpisując się programowo, wzbogacając o nowe doświadczenia i kompetencje nabywane równolegle z realizacją kontraktu, tworząc wartość dodaną na lata.
Jasny cel – zero wypadków na budowach
Teren budowy stacji Warszawa Zachodnia został sprawdzony pod kątem poziomu bezpieczeństwa prowadzonych robót. Dyrekcja Budownictwa Kolejowego już ponad dwóch lat regularne realizuje tzw. Patrole BHP polegające na rewizji budowy. W tym roku do akcji zaproszeni zostali przedstawiciele nadzoru z ramienia podwykonawców, a Tydzień Bezpieczeństwa był świetną okazją do wspólnego omówienia tych aspektów w warunkach terenowych.
– W sumie w całym tygodniu bezpieczeństwa Dyrekcja Budownictwa Kolejowego Budimex zorganizowała i zaangażowała do wzięcia udziału ponad 850 pracowników spółki oraz firm podwykonawczych. Dziękujemy organizatorom wydarzeń, przedstawicielom firm, wystawcom i wszystkim, którzy wzięli udział w X Tygodniu Bezpieczeństwa – powiedział Łukasz Kwiecień, kierownik ds. BHP w Budimex
Dla najmłodszych na jednej z budów zorganizowano piknik z wieloma atrakcjami i zabawami oraz pokazem psów ratownictwa wodnego. Ponadto zorganizowano mini targi BHP, na których to wystawcy prezentowali swoje produkty i rozwiązania podnoszące poziom bezpieczeństwa.
Wydawnictwo Sektor Kolejowy jako aktywny sygnatariusz deklaracji w sprawie rozwoju kultury bezpieczeństwa w transporcie kolejowym, wspiera wszelkie inicjatywy mające na celu poprawę poziomu bezpieczeństwa. Zależy nam na tym, aby sukcesywnie podnosić świadomość uczestników ruchu kolejowego i drogowego oraz pracowników budowlanych, promując dobre praktyki. O bezpieczeństwie należy pamiętać nie tylko w pracy, ale również w czasie wolnym.
Zobacz również:
Autor: Jan Bytnar
Fot. Sowa Media
Wideo: Sowa Media