Warszawa, 24.10.2025 (ISBnews) – Poniżej przedstawiamy przegląd najważniejszych wiadomości z sektora dóbr szybkozbywalnych (FMCG) z okresu 20-24 października.
PRODUKCJA ŻYWNOŚCI I NAPOJÓW
Zbiory: Globalne zbiory zbóż w okresie 2025/2026 mogą wynieść 2425 mln ton, wynika z raportu Międzynarodowej Rady Zbożowej (IGC). We wrześniu IGC prognozowało te zbiory na poziomie 2412 mln ton. Prognozowane zapasy na koniec sezonu 2025/2026 są szacowane na poziomie 618 mln ton (wobec 606 mln ton we wrześniowych prognozach), a konsumpcja na poziomie 2400 mln ton (2395 mln ton we wrześniu), podano. Całkowity handel w okresie 2025/2026 IGC szacuje na poziomie 440 mln ton wobec 438 mln ton we wrześniowych prognozach.
Branża spirytusowa: Dalszy rozwój sektora napojów spirytusowych w Polsce staje pod znakiem zapytania, gdyż branża stoi w obliczu wzrostu akcyzy, presji legislacyjnej i planów zaostrzenia regulacji m.in. w zakresie możliwości sprzedaży napojów alkoholowych. Według przedstawicieli branży takie działania spowodują znaczny wzrost cen, spadek legalnej sprzedaży i wzrost niekontrolowanego obrotu alkoholem, bo konsumpcja przesunie się do tzw. szarej strefy, poinformował Związek Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy (ZP PPS).
Prymat/Tarsmak: Spółka Prymat złożyła wniosek do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) o zgodę na przejęcie kontroli nad Tarsmak Gondek i Wspólnicy sp.k. z siedzibą w Radgoszczy. Wniosek wpłynął 17.10.2025 r. Sprawa jest w toku. Prymat to producent przypraw, sosów zimnych oraz przetworów warzywnych i owocowych. Tarsmak to producent sosów majonezowych i pomidorowych, majonezów, ketchupów i musztard, a koncentruje się na sprzedaży produktów w segmentach HoReCa i B2B.
Główny Lekarz Weterynarii: Minister rolnictwa Stefan Krajewski wręczył akt powołania Pawłowi Meyerowi, który objął stanowisko Głównego Lekarza Weterynarii. Lek. wet. Paweł Meyer wiedzę i doświadczenie zdobywał jako praktykujący lekarz weterynarii, a następnie jako pracownik powiatowego, wojewódzkiego oraz Głównego Inspektoratu Weterynarii. Pełnił funkcję dyrektora, a następnie od 2021 r. zastępcy Głównego Lekarza Weterynarii ds. Bezpieczeństwa Żywności Pochodzenia Zwierzęcego oraz Pasz, Farmacji i Utylizacji.
Import żywności z Ukrainy: Inspektorzy Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych (IJHARS) przeprowadzili we wrześniu br. kontrolę dotyczącą schematy znakowania żywności importowanej z Ukrainy, oferowanej do sprzedaży w sklepach stacjonarnych i internetowych. Kontrolą objęto 52 sklepy w tym 42 stacjonarne i 10 internetowych. Nieprawidłowości stwierdzono w 41 podmiotach (78,8% objętych kontrolą). Łącznie w zakresie znakowania skontrolowano 359 partii produktów, z czego 320 w sklepach stacjonarnych i 39 sklepach internetowych. Najczęstsze błędy polegały na: braku informacji w języku polskim; braku lub niepełnym wykazie składników; nieprawidłowym podaniu daty minimalnej trwałości. W związku ze stwierdzonymi nieprawidłowościami, prowadzone są 44 postępowania administracyjne w celu wymierzenia kar pieniężnych za wprowadzenie do obrotów wyrobów o niewłaściwej jakości handlowej i wyrobów zafałszowanych oraz 59 postępowań administracyjnych zakazujących wprowadzenie do obrotu produktów o niewłaściwej jakości handlowej. Ponadto na osoby odpowiedzialne nałożono 9 mandatów karnych o łącznej kwocie 2 450 zł.
HANDEL I DYSTRYBUCJA
System kaucyjny: Z systemu kaucyjnego skorzystało do tej pory 12,1% konsumentów, 85,2% jeszcze tego nie zrobiło, zaś 2,7% nie pamięta, czy już miało z nim kontakt, wynika z raportu UCE Research i Shopfully. Autorzy raportu podkreślili, iż wyniki pokazują cały zestaw problemów, z którymi mogą borykać się Polacy: sporo osób ma jeszcze wyraźny kłopot z określeniem, o co chodzi w idei systemu i jak on faktycznie działa. Jednak po okresie karencji jest szansa na stopniowy wzrost udziału osób korzystających z systemu. Spośród osób, które nie skorzystały jeszcze z systemu kaucyjnego, najwięcej – czyli 23,7% – stwierdziło, iż jeszcze nie było okazji, 18,6% zaznaczyło, iż na razie obserwuje temat, zaś 12,4% zapewniło, iż zbiera opakowania lub butelki i odda je w większej ilości. Z kolei 17,4% osób, które nie skorzystały jeszcze z systemu, stwierdziło, iż w ogóle nie zamierza tego robić, a 9,4% – iż nie widzi w tym sensu, ale “jeszcze zobaczy”.
Cena koszyka zakupowego: Zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku wzrosła we wrześniu br. o 5,43 zł, czyli o 1,71%, i wyniosła 323,03 zł, wynika z Badania i Raportu Koszyk Zakupowy ASM SFA. Wzrost cen odnotowano w dziesięciu sieciach, a w pozostałych trzech ceny badanych produktów były niższe niż w sierpniu br. Tym razem tylko w jednej sieci (Auchan) średnia cena koszyka wyniosła poniżej 300 zł. Z danych zebranych przez ASM SFA wynika, iż we wrześniu br. największy wzrost średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci Selgros Cash & Carry (5,96%), natomiast największy spadek w sklepach Kaufland (1,44%).
Ograniczenie sprzedaży alkoholu: Propozycja wprowadzenia zakazu sprzedaży napojów alkoholowych wyłącznie na stacjach paliw prowadzi do ewidentnej i niczym nieuzasadnionej dyskryminacji branży paliwowej w porównaniu do innych kanałów dystrybucji alkoholu w Polsce, wynika z oświadczenia Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN).
Zakupy on-line: Ścieżka zakupowa kupujących online zaczyna się najczęściej (45% badanych) od platform marketplace, w tym 36% wybiera Allegro, wynika z badania przeprowadzonego przez agencję Minds&Roses na zlecenie Allegro. Drugim najczęściej wybieranym miejscem startu jest wyszukiwarka Google: 19% wskazań.
e-commerce: Udział sprzedaży przez internet w sprzedaży detalicznej (ceny bieżące) wyniósł 9% we wrześniu br., podał Główny Urząd Statystyczny (GUS).
e-commerce: Odsetek osób w wieku 16-74 lata, które w ciągu ostatnich 12 miesięcy dokonały zakupów przez internet, wyniósł 69,7%, tj. o 2,3 pkt proc. więcej niż rok wcześniej, podał Główny Urząd Statystyczny (GUS).
Rynek FMCG: ASM Group prognozuje wzrosty na rynku FMCG w Polsce na poziomie 4-5% w najbliższych latach, podała spółka. “Analitycy ASM Group prognozują, iż mimo niewielkiego obniżenia nastrojów konsumenckich w ostatnich miesiącach, rynek będzie przez cały czas rósł – w tempie 4-5% rocznie w perspektywie kilku kolejnych lat. W dużej mierze będzie to efekt realizacji odważnych planów i strategii sieci handlowych. Dane GUS pokazują dość silny popyt konsumentów w 2025 r. i choć dynamika nieco spadła, to perspektywy pozostają pozytywne, co sprzyja rozwojowi kluczowych podmiotów działających w tym segmencie” – czytamy w komunikacie.
Parki handlowe: Rynek parków handlowych w Polsce ma przed sobą jeszcze wiele lat stabilnego wzrostu, choć jego charakter będzie ewoluował, poinformowała ISBnews dyrektorka Działu Powierzchni Handlowych w Colliers Marta Cegielnik. Udział parków handlowych w całkowitych zasobach powierzchni handlowej będzie przez cały czas rósł, po tym jak w tym roku osiągnął 22%. “Obserwujemy, iż w największych aglomeracjach rynek parków handlowych osiąga coraz wyższy poziom nasycenia. Nie oznacza to jednak końca rozwoju, a raczej przejście w fazę dojrzałości i selektywnej ekspansji. W największych miastach nowe inwestycje muszą już bardzo precyzyjnie wpisywać się w strukturę lokalną, aby nie prowadzić do kanibalizacji istniejących obiektów” – powiedziała Cegielnik w rozmowie z ISBnews.
Spożycie alkoholu: Aktywnie ogranicza 55% Polaków, a 21% deklaruje całkowitą abstynencję. Z kolei 64% badanych uznaje piwo bezalkoholowe za dobrą alternatywę dla napojów alkoholowych, zaś 66% uważa, iż pomaga ono ograniczać picie, wynika z badania na zlecenie Warsaw Enterprise Institute (WEI).
System kaucyjny: Kaufland rozpoczął sprzedaż pierwszych produktów oznaczonych specjalnym symbolem systemu kaucyjnego. Wprowadzone do oferty artykuły oznaczone oznakowaniem systemu kaucyjnego obejmują głównie napoje gazowane i niegazowane, oranżady, w różnych smakach, w tym o smaku coli, z dominującym udziałem soków owocowych. Produkty sprzedawane są w opakowaniach PET o pojemnościach: 0,4l, 1,5l, 1,7l, 1,75l oraz 2l. Do połowy 2026 roku wszystkie sklepy Kaufland zostaną wyposażone w automaty kaucyjne. Za opakowania bez oznakowania nie można otrzymać zwrotu kaucji. Na rynku, w trakcie trwania okresu przejściowego, w ofercie znajdować będą się produkty, które zostały wprowadzone przed przystąpieniem przedsiębiorców do systemu kaucyjnego. Nie będą, więc miały jeszcze adekwatnego oznakowania. System obejmuje butelki z tworzyw sztucznych (PET) do 3 litrów, puszki metalowe do 1 litra oraz butelki szklane wielokrotnego użytku do 1,5 litra. Wysokość kaucji jest zgodna z przepisami prawa i wynosi 0,50 zł za butelkę PET lub puszkę oraz 1,00 zł za butelkę szklaną.
System kaucyjny: Hortex oraz Jurajska przystąpiły do systemu Kaucja.pl, aby wspólnie realizować cele zrównoważonego rozwoju oraz przyczynić się do budowy gospodarki o obiegu zamkniętym w Polsce. Dzięki współpracy z Kaucja.pl, Jurajska i Hortex zapewnią konsumentom wygodny, przejrzysty i jednolity system zwrotu opakowań obejmujący butelki plastikowe, szklane oraz puszki metalowe.
ROZWÓJ BIZNESU
Mex Polska: Szacuje, iż skonsolidowane przychody netto za trzy kwartały br. wyniosą 93,27 mln zł, co oznacza wzrost o 17,2% r/r, podała spółka. W ciągu dziesięciu miesięcy 2025 r. grupa uruchomiła siedem nowych lokali, przekraczając tegoroczny plan otwarć przewidziany w strategii na 2024-2028 i planuje utrzymać tempo rozwoju na poziomie co najmniej sześciu nowych otwarć rocznie, podano.
Grupa InPost: Posiada 12 000 maszyn Paczkomat w Wielkiej Brytanii, a we Francji spółka zależna Grupy InPost Mondial Relay zwiększyła liczbę urządzeń do 9000, podał InPost. w tej chwili InPost dysponuje siecią blisko 90 000 punktów OOH w całej Europie.
Ambra: Zwyczajne walne zgromadzenie Ambry zdecydowało o dywidendzie dla akcjonariuszy za rok obr. 2024/2025 (zakończony 30 czerwca br.) w łącznej kwocie 27,73 mln zł, to jest 1,1 zł na jedną akcję. Dzień ustalenia praw do dywidendy został wyznaczony na 3 listopada 2025 r., a dzień wypłaty dywidendy na 13 listopada 2025 r., podała spółka.
Lidl Polska: Sieć, która ma w naszym kraju ponad 950 sklepów, ocenia koszt dostosowania jednego obiektu do zbiórki opakowań na ok. 1 mln zł. Poza kosztami związanymi z pracami budowlanymi i zakupem butelkomatów są też nakłady związane z dostosowaniem systemów IT, zapewnieniem serwisu oraz stworzenia nowych procesów zarówno w sklepach, jak i magazynach, poinformowała ISBnews dyrektorka ds. corporate affairs i CSR Lidl Polska Aleksandra Robaszkiewicz. Wydatki ponoszone przez Lidl powinny być sukcesywnie zwracane przez operatorów systemu w ramach tzw. opłaty handlings fee.
Tarczyński: Rozpoczął w tym tygodniu proces przyspieszonej budowy księgi popytu w ramach oferty publicznej do maksymalnie 2 mln akcji zwykłych na okaziciela serii G w drodze subskrypcji prywatnej i planował pozyskać z emisji ok 200 mln zł brutto (m.in. na rozbudowę mocy produkcyjnych linii kabanosowych oraz produkcji parówek), jednak 23 października Tarczyński zdecydował o odwołaniu oferty publicznej – w ramach procesu budowy księgi popytu inwestorzy zgłosili popyt na wszystkie oferowane akcje, a oferta nie doszła do skutku z uwagi na nieuzyskanie satysfakcjonujących warunków cenowych emisji, wyjaśniono.
Empik/UOKiK: Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) dochodziły sygnały wskazujące na nieprawidłowości w realizacji zamówień – konsumenci otrzymywali informację o ich anulowaniu bądź ich zamówienia były opóźnione względem deklaracji na platformie i w komunikacji mailowej. W toku postępowania wyjaśniającego Urząd wypracował ze spółką Empik rozwiązania, które zwiększają poziom ochrony konsumentów, a Empik przyzna też rekompensaty uprawnionym konsumentom. Rekompensata dotyczy zamówień złożonych w ramach sprzedaży własnej Empik. Klientom Empik, którzy zrobili zakupy na stronie empik.com w latach 2022-2024, a ich zamówienia zostały anulowane po przyjęciu do realizacji, spółka zaproponuje trzy opcje rekompensaty do wyboru przez konsumenta: 30 zł zwrotu gotówki, 40 zł w postaci kodu rabatowego na zakupy w Empik lub trzy dowolnie wybrane produkty cyfrowe z określonej puli. Z kolei tym konsumentom, których zamówienia w latach 2022-2023 zostały doręczone z opóźnieniem, przysługuje: 10 zł zwrotu gotówki, 15 zł zwrotu w postaci kodu rabatowego lub dwa produkty cyfrowe z tej samej puli. Trzecią grupę stanowią osoby, których zamówienia w latach 2022-2023 zostały wysłane z opóźnieniem względem deklaracji na karcie produktu, ale doręczono je na czas – będą mogły wybrać produkt cyfrowy z tej samej puli. Empik poinformował uprawnionych konsumentów o rekompensacie mailowo lub przez SMS.
PRODUKTY, WYDARZENIA, ESG
Biedronka: Nawiązała współpracę z Kaucja.pl, operatorem systemu kaucyjnego, i wspólnie będą rozwijać i wdrażać rozwiązania ułatwiające klientom zwrot opakowań po napojach, podała spółka. W ramach współpracy Kaucja.pl będzie odpowiedzialna za odbiór zebranych opakowań z placówek Biedronki, ich transport do zakładów recyklingu oraz rozliczenie finansowe całego procesu kaucyjnego, podano.
Biedronka: Nawiązała współpracę z jednym z rynkowych liderów w zakresie recyklomatów, firmą Tomra Collection, która dostarczy nowy model urządzenia, zaprojektowanego przy udziale sieci Biedronka, a kooperacja jest kolejnym krokiem sieci w realizacji celu – instalacji 3 000 recyklomatów do końca roku. Tomra Collection dostarczy Biedronce dwa typy urządzeń: TOMRA T90 oraz TOMRA S2 Rugged Plus. Pierwsze instalacje recyklomatów rozpoczęły się już w Mysłowicach, gdzie powstają te automaty. Nowe maszyny pojawią się również w miastach takich jak Płock, Bydgoszcz czy Poznań, a następnie obejmą całą Polskę.
Źródła: depesze ISBnews, informacje ze spółek i organizacji
(ISBnews)

1 miesiąc temu