Zakopianka. Kto zajmie się obsługą tunelu? Złożono oferty
W przetargu na obsługę i utrzymanie tunelu złożono trzy oferty. Wykonawca będzie pracować przez kolejne trzy lata.
Tunel pod Małym Luboniem powstał jako element odcinka Naprawa–Skomielna Biała drogi ekspresowej S7, na górskiej części nazywanej zakopianką.
Drążony był metodą ADECO RS. Obiekt otwarto 12 listopada 2022 r. Ma dwie nawy o długości 2,06 km każda. W obu znajdują się po dwa pasy ruchu oraz pas awaryjny. Między nitkami jest 10 przejść ewakuacyjnych. Wewnątrz obiektu jest też przejazd awaryjny dla służb ratunkowych. Poza tym w tunelu naprzemiennie (co 86,25 m) rozmieszczono punkty alarmowe, a co około 172 m zabudowano wnęki hydrantowe. Podziemną przeprawę wyposażono w skomplikowany system bezpieczeństwa, a nad funkcjonowaniem tunelu czuwa zlokalizowane na węźle Skomielna centrum zarządzania (ściana wizyjna, centrala PPOŻ, stacja operatorska łączności alarmowej, stacje mikrofonowe, panele sterowania wentylacją w trybie pożarowym, rozdzielnia zasilania). Centrum Zarządzania Tunelem pracuje całodobowo.
W najnowszym przetargu na utrzymanie systemów bezpieczeństwa i urządzeń obsługi tunelu wraz z przynależną infrastrukturą i obsługą centrum zarządzania wpłynęły trzy oferty (Wasko – 20,6 mln zł; Voltar – 23,2 mln zł; Urkom – 26 mln zł). GDDKiA na sfinansowanie zamówienia przygotowała 32 mln zł. W trakcie analizy złożonych propozycji kryterium ceny ma wagę 60%, a pozostałe po 20% stanowią doświadczenie zawodowe zespołu serwisantów oraz doświadczenie zawodowe koordynatora CZT.
Źródło: GDDKiA,29.11.2024
Łącznica kolejowa z tunelem ułatwi podróże w Bieszczady
PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały wartą 240 mln zł umowę na budowę łącznicy kolejowej Jedlicze–Szebnie. Pojawią się lepsze możliwości podróży z Rzeszowa w stronę Krosna i Nowego Zagórza.
Łącznica powstanie między liniami kolejowymi nr 106 Rzeszów–Jasło i nr 108 Stróże–Krościenko (przystanki Szebnie i Wojaszówka). Nie będzie trzeba już czekać na stacji Jasło na zmianę kierunku jazdy. Połączenia na szlaku Rzeszów–Krosno–Nowy Zagórz i dalej w Bieszczady będą bezpośrednie. Czas przejazdu między stolicą Podkarpacia a Krosnem spadnie o 20–25 min. Tory łączące dwie linie kolejowe osiągną długość 3,4 km. Zaplanowano budowę dziewięciu obiektów inżynieryjnych – tunelu o długości 500 m, trzech wiaduktów drogowych i pięciu przepustów. Powstanie przystanek Moderówka (nazwa robocza).
Zakończenie robót ma nastąpić w połowie 2028 r. Zadanie jest realizowane w ramach projektu „Rewitalizacja linii kolejowej nr 108 na odcinku Jasło–Nowy Zagórz wraz z budową łącznicy kolejowej Jedlicze–Szebnie”. Jego częścią jest też rewitalizacja linii kolejowej nr 108 Jasło–Nowy Zagórz. Trwa na nią przetarg.
Źródło: PKP PLK, 20.11.2024
Najdłuższy tunel zatapiany. Testy betonu niskoemisyjnego
Na budowie tunelu zatapianego Dania–Niemcy trwa testowanie betonu o obniżonej emisji dwutlenku węgla. W wydzielonym miejscu na placu budowy prowadzone jest próbne odlewanie elementów budowlanych.
Próby z niskoemisyjnym betonem są częścią większego projektu CALLISTE, w który zaangażowani są Femern A/S z Aalborg Portland (poddostawca cementu do tunelu zatapianego), Technological Institute, kilkoma uniwersytetami, dostawcami betonu oraz publicznymi i prywatnymi deweloperami. Mamy surowe wymagania dotyczące wytrzymałości i trwałości w przypadku budowy megaprojektów, takich jak tunel Fehmarnbelt, co jest szczególnie istotne w przypadku budowy w środowisku morskim. Skupiamy się również na redukcji śladu CO2 z naszego projektu budowlanego dzięki nowym technologiom i chcemy nadać dodatkowy impuls rozwojowi betonu przyszłości – mówi Kim Smedegaard Andersen, zastępca dyrektora technicznego projektu Fehmarnbelt.
Aalborg Portland opracował rodzaj cementu znany jako Futurecem, który może zmniejszyć ślad CO2 z produkcji betonu o 25% w porównaniu z tradycyjnym surowcem. Osiąga się to przez zastąpienie połowy klinkieru w cemencie specjalnie obrobioną gliną i wapieniem. W projekcie CALLISTE prowadzone są badania stosowane i mają na celu dalszy rozwój tej technologii. Celem współpracy jest zmniejszenie o połowę zapotrzebowania na cement w betonie przy jednoczesnym zachowaniu wysokiej wytrzymałości i trwałości.
Dzięki testom na budowie tunelu zatapianego zostanie zbadana trwałość innowacyjnego betonu m.in. w środowisku ruchu drogowego z mrozem i solą.
Źródło: Femern A/S, 20.11.2024
Najdłuższy tunel w Polsce. Demontaż TBM na 90 części
W połowie przyszłego roku rozpocząć ma się drążenie długiego na 3,8 km tunelu kolejowego pod Pisarzową w Małopolsce. Maszyna TBM z tarczą o średnicy 11 m, która zbuduje jednonitkowy podziemny obiekt, przeszła już testy i odbiory w fabryce w Changsha. w tej chwili przygotowywana jest do transportu z Chin do Polski. Przewóz będzie odbywać się najpierw droga morską, a później lądową. Jak informuje nas Piotr Hamarnik z zespołu prasowego PKP PLK, na potrzeby transportu TBM zostanie zdemontowana na około 90 części o łącznej masie przekraczającej 3600 ton. Z kolei mniejsza TBM, która wydrąży równoległy do głównego tunel ewakuacyjny, dopłynęła już do Europy. Ładunek składa się z 36 elementów, ważących 600 ton. Główna część, czyli głowica tnąca, ma średnicę 4,8 m.
Generalny wykonawca przewiduje, iż obie maszyny na placu budowy znajdą się w ciągu najbliższego kwartału. Trasy przejazdów są już zaplanowane, w tej chwili realizowane są uzgodnienia szczegółów z zarządcami dróg, przy czym, jak wyjaśnia Piotr Hamarnik, ze względów bezpieczeństwa nie będą udostępniane do publicznej wiadomości.
Podziemny obiekt umożliwi poprowadzenie linii kolejowej Klęczany–Limanowa pod Pisarzową. Wlot do tunelu zaplanowano w Męcinie, a wylot w Mordarce (patrząc od Nowego Sącza). W Męcinie realizowane są już prace zarówno w zakresie portalu, jak i zaplecza dla TBM. Po otwarciu będzie to najdłuższy tunel w Polsce wśród kolejowych i drogowych, choć warto podkreślić, iż planowane są też dłuższe, m.in. kolejowy tunel w Łodzi dla CPK (4,6 km) oraz drogowy w ciągu zachodniej obwodnicy Szczecina (5 km).
Źródło: inzynieria.com, 18.11.2024
Droga ekspresowa S19. Kolejny tunel. Tym razem 3 km. Umowa podpisana
Odcinek Jawornik–Lutcza drogi ekspresowej S19 w woj. podkarpackim ma mieć 5,2 km, z czego niemal 3 km stanowić będzie dwunawowy tunel pod górą o nazwie Kamieniec. 13 listopada podpisano umowę z generalnym wykonawcą.
Po długiej procedurze przetargowej (postępowanie ogłoszono w czerwcu 2022 r., a we wrześniu tego samego roku poznaliśmy siedem propozycji) w lipcu 2024 r. dokonano ponownego wyboru wykonawcy. Jako najkorzystniejsza wskazana została oferta konsorcjum firm Gulermak (lider) i Budimex. Wykonawca zadanie zrealizuje za 1,909 mld zł. Plan jest taki, iż po podpisaniu umowy na prace projektowe i roboty budowlane ma 59 miesięcy (z wyłączeniem okresów zimowych podczas fazy buduj). Realizacja potrwać powinna do 2029 r.
Wyboru dokonano w ramach drugiej oceny ofert (pierwszą GDDKiA musiała unieważnić). Analizując propozycje, kryterium ceny miało wagę 60%, a pozostałe to przedłużenie okresu gwarancji jakości na: wyposażenie tunelu, budynków technicznych oraz instalacje zasilające i konstrukcje wsporcze (20%); obiekty mostowe wraz z ich wyposażeniem (10%); tunele oraz konstrukcje oporowe, w tym portale tuneli (10%). Wcześniej sprawą tego postępowania już dwa razy zajmowała się Krajowa Izba Odwoławcza i raz Sąd Okręgowy w Warszawie (pierwotnie wybrano ofertę firmy Kolin – 1,849 mld zł).
Odcinek poprowadzony będzie m.in. długą na 0,8 km estakadą, która przejdzie w dwunawowy tunel o długości niemal 3 km pod górą Kamieniec. Podziemny obiekt zbuduje maszyna TBM z tarczą o średnicy niemal 15 m. Będzie to najdłuższy z trzech tuneli, jakie powstaną w woj. podkarpackim w ciągu S19.
Źródło: GDDKiA, Budimex, 13.11.2024
Tunel średnicowy w Łodzi. Większa TBM wznowiła drążenie
TBM Katarzyna wznowiła drążenie tunelu średnicowego w Łodzi. Pracę w kierunku ul. Więckowskiego rozpoczęła w nocy z 31 października na 1 listopada. By zwiększyć bezpieczeństwo, pod budynkami przy ul. Próchnika 44 oraz al. 1 Maja 21 i 23 wzmocniono grunt.
Przypomnijmy, iż we wrześniu doszło do katastrofy budowlanej w Łodzi. Pod kamienicą przy al. 1 Maja 23, która się zawaliła, pracowała maszyna TBM drążąca dwutorowy odcinek tunelu średnicowego. Najpierw na parterze jednego z lokali w oficynie zapadła się podłoga, następnie zawalił się fragment ściany, a dzień później runęła cała ściana budynku od podwórza. Na szczęście nikomu nic się nie stało, gdyż w związku z drążeniem tunelu mieszkańcy i tak zostali ewakuowani już wcześniej.
Przy okazji wznowienia pracy przez TBM poinformowano, iż ostateczne decyzje dotyczące przyszłości prawej oficyny kamienicy przy al. 1 Maja 23 będą podjęte po wyjechaniu maszyny spod budynku, a także po wykonaniu rozbiórki oraz opracowaniu ekspertyz.
Tunel średnicowy w Łodzi będzie mieć 7,5 km, składając się z jednego długiego na 3 km obiektu dwutorowego oraz czterech jednotorowych o sumarycznej długości 4,5 km. Dwutorową część drąży maszyna TBM o imieniu Katarzyna z tarczą o średnicy 13 m, a jednotorową TBM Faustyna (8,8 m średnicy tarczy).
Źródło: UM Łódź, inzynieria.com, 06.11.2024