Przejścia i perony w Pile czeka przebudowa

12 godzin temu

Polskie Linie Kolejowe (PLK) oraz władze Piły zawarły porozumienie dotyczące opracowania dokumentacji projektowej dla modernizacji stacji Piła Główna. Przedsięwzięcie zakłada gruntowną przebudowę trzech podziemnych tuneli oraz wybranych platform peronowych – celem jest poprawa komunikacji na stacji i dostępu do kolei. Postępowanie na wyłonienie projektanta rozpocznie się w I kw. 2026 r. Roboty budowlane wstępnie zaplanowano na 2029 r., choć ich realizacja zależy od pozyskania środków finansowych. Koszty przygotowania dokumentacji pokryją wspólnie krajowy zarządca infrastruktury kolejowej oraz samorząd.

To bardzo istotny moment dla Piły. Dzisiejsze porozumienie to krok w kierunku poprawy dostępności, bezpieczeństwa i funkcjonalności dworca PKP Piła Główna. Inwestycja ma znaczenie nie tylko dla pasażerów kolei, ale również dla całego miasta – w szczególności w kontekście zapewnienia alternatywnego połączenia północnej części Piły ze Szpitalem Specjalistycznym oraz sprawnej ewakuacji w sytuacjach kryzysowych – podkreślała Beata Dudzińska, prezydent Miasta Piła.

Kluczowym elementem projektu jest usprawnienie przemieszczania się podróżnych między peronami oraz umożliwienie przejścia na drugą stronę miasta. Zmodernizowany zostanie tunel od ul. Zygmunta Starego i 14 Lutego – z nowym wyjściem na peron nr 6. Rozważana jest też alternatywa – budowa nowego przejścia poprzez wydłużenie istniejącego obiektu. Powstanie również dodatkowy odcinek tunelu pod peronem piątym, łączący istniejącą infrastrukturę z peronem pierwszym. Przebudowie podlegać będzie również przejście między peronami (od pierwszego do czwartego). Od strony al. Poznańskiej wybudowane zostanie nowe wyjście prowadzące od platformy nr 4.

Odnowione zostaną perony nr 2, 4 oraz 6. 5 platform tj. nr 1, 2, 4, 5 i 6 – zyska nowe wiaty chroniące przed deszczem i słońcem. Orientację ułatwi Centralny System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej (CSDIP) z wyświetlaczami i nagłośnieniem. Cała infrastruktura będzie dostosowana do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością. Zakres prac obejmie również modyfikację układu torowego oraz przebudowę systemów odwodnienia.

Podpisane porozumienie to istotny krok w kierunku poprawy komfortu podróży i dostępności kolei w regionie. Dzięki współpracy z Miastem Piła stworzymy funkcjonalną przestrzeń, która ułatwi pasażerom przemieszczanie się i podniesie standard obsługi na stacji Piła Główna. To inwestycja w nowoczesną kolej, odpowiadająca na rosnące potrzeby komunikacyjne mieszkańców – wskazywał Maciej Kaczorek, członek zarządu – dyrektor ds. strategii i rozwoju PLK.

Piła Fabryczna już działa

Od 2024 r. mieszkańcy miasta korzystają z przystanku Piła Fabryczna, który poprawił dostęp do połączeń w kierunku Bydgoszczy. Inwestycję o wartości 4 mln zł zrealizowano w ramach Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021–2025. Wybudowano 2 perony umożliwiające wygodne wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Wyposażenie obiektu obejmuje wiaty, ławki, energooszczędne oświetlenie oraz stojaki rowerowe. Pochylnie i nawierzchnia antypoślizgowa ze ścieżkami naprowadzającymi zapewniają dostępność dla osób o ograniczonej mobilności.

Fot. PLK

Zobacz również:

Powstanie nowy wiadukt nad linią Poznań – Piła
Powstanie nowy przystanek kolejowy Piła Fabryczna, ułatwiający dojazd do strefy ekonomicznej
Idź do oryginalnego materiału