Przeładunki w portach wzrosły o 14,3% r/r, ruch pasażerski spadł o 3,6% w 2023

3 tygodni temu

Obroty ładunkowe w polskich portach morskich w 2023 r. były o 14,3% większe niż przed rokiem i wyniosły 135,9 mln ton, podał Główny Urząd Statystyczny (GUS). Wzrost obrotów odnotowano w Gdańsku (o 26,1%), Gdyni (o 10,6%) oraz Szczecinie (o 5,4%), natomiast spadek – w Policach (o 36,8%) i Świnoujściu (o 11,2%). W ub.r. porty w Polsce obsłużyły też 2,3 mln pasażerów (-3,6% r/r).

Udział poszczególnych portów w obrotach ogólnokrajowych w 2023 r. kształtował się następująco: Gdańsk – 58,6%, Gdynia – 18,8%, Świnoujście – 13,1%, Szczecin – 8,7%, Police – 0,6% oraz pozostałe porty – 0,2%, czytamy w komunikacie.

W strukturze obrotów ładunkowych w 2023 r. największy udział miały ładunki masowe ciekłe – 39,1% (w tym ropa naftowa i produkty z ropy naftowej – 33,6%), masowe suche – 30,8% (w tym węgiel i koks – 14,6%) oraz ładunki w kontenerach dużych (19,8%). W 2023 r. w porównaniu z poprzednim rokiem odnotowano wzrost obrotów ładunków masowych ciekłych (o 36,7%, w tym wzrost ropy naftowej i produktów z ropy naftowej o 42,7%), kontenerów dużych (o 18,0%) oraz ładunków masowych suchych (o 0,5%). Spadek zaobserwowano w pozostałych ładunkach drobnicowych (o 10,2%) oraz ładunkach tocznych (o 10,1%), podał także GUS.

W 2023 r. krajowy obrót morski wyniósł 3,5 mln ton (o 31,4% mniej niż w roku poprzednim) i stanowił 2,6% obrotów ogółem. W międzynarodowym obrocie morskim przeładowano łącznie 132,5 mln ton ładunków, tj. o 16,3% więcej niż w 2022 r. W 2023 r. ładunki przewożone statkami w relacji z portami Europy stanowiły 63,5% międzynarodowych obrotów ładunkowych polskich portów, Afryki – 16,0%, Azji – 6,6%, Ameryki Północnej – 6,9%, Ameryki Środkowej i Południowej – 6,1% oraz Australii i Oceanii – 0,9%, wymieniono.

„W 2023 r. w portach morskich podróż na statkach rozpoczęło lub zakończyło 2,3 mln pasażerów, tj. o 3,6% mniej niż w 2022 r. W ruchu krajowym przewieziono 517,6 tys. osób (o 0,5% mniej), a w ruchu międzynarodowym – 1,7 mln osób (o 4,5% mniej). Krajem, do którego wypłynęło lub z którego przypłynęło do polskich portów morskich najwięcej pasażerów była Szwecja (udział w międzynarodowym ruchu pasażerów wyniósł 99,9%)” – czytamy również.

Do polskich portów w 2023 r. zawinęło 18,9 tys. statków (wobec 19,9 tys. jednostek w 2022 r.) o pojemności brutto (GT) 290,1 mln (o 5,7% większej niż w roku poprzednim) i nośności (DWT) 236,3 mln ton (o 8,8% większej). W porównaniu z 2022 r. zwiększyły się wszystkie podstawowe parametry określające wielkość statków wchodzących do polskich portów morskich – nośność (o 15,0%), pojemność brutto (o 11,7%) oraz pojemność netto (o 11,3%), podał także GUS.

Źródło: ISBnews

Idź do oryginalnego materiału