Przewozy intermodalne spadły o 9,1% r/r do około 1,59 mln jednostek w 2023 roku

1 tydzień temu

Kolejowe przewozy intermodalne spadły o 9,1% r/r do 1,59 mln jednostek w 2023 roku, z czego 1,49 mln sztuk stanowiły kontenery. W przeliczeniu na kontenery 20-stopowe (1 TEU) w ubiegłym roku przewieziono 2,431 mln TEU, co oznacza spadek o 14,3% r/r, podał Urząd Transportu Kolejowego (UTK).

W 2023 r. przewoźnicy kolejowi przetransportowali 24,5 mln ton ładunków w transporcie intermodalnym, co oznacza spadek o 6,3%. Praca przewozowa w analizowanym okresie wyniosła 8,5 mld tono-km i spadła o 1,5%.

„Na polskim rynku transportowym obserwowaliśmy przez ostatnie lata systematyczny wzrost przewozów intermodalnych. Dane za lata 2022-2023 pokazują jednak, iż przewozy intermodalne są wrażliwe na wydarzenia gospodarcze i geopolityczne. Konflikt zbrojny w Ukrainie wpłynął na wyhamowanie wzrostu przewozów intermodalnych. Wymusił też zmiany w łańcuchach dostaw oraz konieczność poszukiwania alternatywnych kanałów dystrybucji. Wojna w Ukrainie miała istotny wpływ również na funkcjonowanie polskich portów. Porty Gdańsk, Gdynia oraz Szczecin-Świnoujście odnotowały spadki w przeładowywanych TEU względem 2022 r. W 2023 r. sytuacja u naszych wschodnich sąsiadów powodowała zwiększony obrót surowcami masowymi. Pomimo trudności porty planują rozwijać swój potencjał i zwiększać możliwości przeładunkowe kontenerów” – skomentował prezes UTK Ignacy Góra, cytowany w komunikacie.

Masa towarów przewiezionych koleją w ramach transportu intermodalnego stanowiła 10,6% masy wszystkich ładunków, których transport odbył się po torach. To o 0,1 pkt proc. więcej niż w 2022 r. Udział pracy przewozowej zrealizowanej przez kolej w transporcie intermodalnym wyniósł 13,7%.

Źródło: ISBnews

Idź do oryginalnego materiału