Certyfikacja
Ważna jest także optymalizacja liczby testów niezbędnych do potwierdzenia zgodności implementacji ze standardem. Testy są kosztowne i stanowią istotną część budżetu przeznaczonego na implementację ERTMS. Są one jednak także gwarancją bezpieczeństwa systemu. Ich wykonanie jest zatem konieczne. Nie można wykonać ich zbyt mało, bo wtedy rośnie ryzyko przeoczenia problemu, który może doprowadzić do katastrofy, jednak nadmiar testów nie poprawia bezpieczeństwa, a powoduje nieuzasadniony wzrost kosztów wdrożenia.
Optymalizacja polega na wykonywaniu testów w miarodajnym, ale możliwie najmniej kosztochłonnym środowisku. Optymalny wydaje się podział testów na fazę laboratoryjną, do której wykorzystuje się odtworzoną w warunkach kontrolowanych architekturę systemu oraz testy terenowe, wykonywane na rzeczywistym, zbudowanym systemie przed oddaniem go do użytku. W pierwszej fazie można zidentyfikować i usunąć błędy w oprogramowaniu i konfiguracji, a w drugiej zweryfikować skuteczność całego systemu.
Dalsza redukcja kosztów jest możliwa dzięki włączeniu testów laboratoryjnych do procesu poszukiwania rozwiązań problemów zauważonych podczas testów na rzeczywistym systemie. Każda zmiana w skomplikowanym projekcie może spowodować trudne do przewidzenia, a niekiedy także odległe w czasie i miejscu skutki. Dlatego laboratorium, dające możliwość odtwarzania choćby mało prawdopodobnych zbiegów okoliczności, jest niezastąpione.