Psikus, a nie cukierek: producenci słodyczy radzą sobie gorzej niż reszta rynku

2 miesięcy temu

Zgodnie z analizą przeprowadzoną przez brokera eToro, wiodący światowi producenci słodyczy liczą na bogaty poczęstunek na Halloween po latach stagnacji, w wyniku której ich wyniki były znacznie gorsze niż na rynkach globalnych.

eToro stworzyło ważony równorzędnie koszyk ośmiu największych spółek produkujących słodycze na świecie (na podstawie sprzedaży w 2023 r.). Analiza pokazuje, iż wartość tych spółek spadła o 4 proc. w ciągu ostatniego roku, podczas gdy główne indeksy wzrosły o co najmniej 7 proc. Indeks MSCI World Index wzrósł w tym okresie o 17 proc. [Tabela 1]. W ciągu pięciu lat obraz straszył inwestorów jeszcze bardziej, a koszyk słodyczy zwrócił zaledwie 5 proc. w porównaniu z 72 proc. w indeksie MSCI World Index.

Tabela 1: Wyniki branży słodyczy na tle szerszego rynku

Koszyk słodyczy

MSCI World Index

Stoxx 600

FTSE100

S&P500

YTD

-2%

17%

8%

7%

21%

1 rok

-4%

30%

15%

9%

34%

3 lata

1%

22%

15%

18%

32%

5 lat

5%

72%

36%

16%

95%

Wyniki osiągnięte w przeszłości nie są wyznacznikiem przyszłych wyników. Liczby zaokrąglono do pełnych procentów.

Komentując dane, analityk rynkowy eToro Paweł Majtkowski powiedział:

Zapasy producentów słodyczy pozostają w trudnej sytuacji. Rosnące ceny kakao i cukru zmniejszyły marże firm, a zakłócenia w łańcuchu dostaw doprowadziły do wzrostu kosztów produkcji. Dodatkowo, inflacja i rosnące koszty utrzymania wpłynęły na siłę nabywczą konsumentów, utrudniając im wydawanie pieniędzy na produkty inne niż niezbędne, takie jak czekolady i batony.

Porównując zapasy producentów słodyczy dostępnych na naszym rynku, Mondelez – producent czekolady Milka – radzi sobie w tych trudnych czasach dobrze. Co ważne, wiele produktów tej firmy jest w tej chwili produkowanych w Polsce. Jeszcze lepsze wyniki osiągnął Lindt, którego produkty należą u nas do segmentu premium.

Na plusie są tylko 3 spółki

Tylko trzech z analizowanych producentów słodyczy i czekolady osiągnęło dodatnie stopy zwrotu w ciągu ostatnich pięciu lat, przy czym amerykańskie firmy Hershey (22 proc.) i Mondelez (28 proc.) odnotowały dodatni wzrost cen akcji, podobnie jak Lindt (+30 proc.) [Tabela 2]. Z drugiej strony, gigant spożywczy Nestle – który może pochwalić się dużym portfelem marek czekoladowych, w tym Smarties i Quality Street – obniżył wyniki, tracąc 22 proc. swojej wartości od 2019 r., podczas gdy inne firmy w koszyku odnotowały bardziej marginalne straty.

Jak dotąd, ten rok był dla branży mieszany. Podczas gdy japońscy producenci czekolady Meiji Holdings (+10 proc.) i Ezaki Glico (+7 proc.) zadowolili swoich akcjonariuszy, płynąc na fali pozytywnych nastrojów Nikkei, inni, tacy jak południowokoreański Orion (-17 proc.) i amerykański Tootsie Roll (-8 proc.) zmagali się z trudnościami. Nestlé radziło sobie szczególnie źle odnotowując spadek -14 proc. w tym okresie.

Wysoka cena kakao stanowi wyzwanie, zachęcając producentów do tworzenia produktów o jego niższej zawartości. Innym znaczącym trendem jest rosnące zapotrzebowanie konsumentów na zdrowsze alternatywy – coraz więcej osób wybiera przekąski z mniejszą ilością cukru, z bardziej naturalnych składników. W odpowiedzi na te potrzeby, firmy musiały wprowadzić innowacje w swoich liniach produktów. Przykładem tego są niskokaloryczne wersje flagowych produktów Mondelez, choć nie są one jeszcze dostępne na wszystkich rynkach, w tym w Polsce – dodaje Majtkowski.

Tabela 2:

Kraj

Akcje

Marki

Zysk YTD

Zysk – 1 rok

Zysk – 3 lata

Zysk – 5 lat

Szwajcaria

Nestlé

Smarties, Aero, Rolo, Kit Kat (outside the US), Lion, Toffo, Milkybar, Quality Street

-14%

-19%

-25%

-22%

Szwajcaria

Lindt

Lindt Excellence, Lindor, Lindt Creation, Lindt Gold Bunny, Lindt Nuxor

4%

6%

-2%

30%

USA

Mondelez

Cadbury, Oreo, Milka, Toblerone, Trident, Chips Ahoy!, Sour Patch Kids, Halls

1%

3%

23%

28%

USA

Hershey

Hershey’s, Reese’s, Kit Kat (US), Twizzlers, Jolly Rancher, York, Almond Joy

3%

-4%

12%

22%

Japonia

Meiji Holdings

Meiji Milk Chocolate, Kinoko no Yama, Takenoko no Sato, Apollo, Chocorooms

10%

-1%

3%

-5%

Japonia

Ezaki Glico

Pocky, Pretz, Giant Pocky, Almond Chocolate, Collon, Caplico, Bisco, Cheeza

7%

8%

8%

-1%

Korea Południowa

Orion

Choco Pie, Orion Custard, Market O, Goraebab, Jelly

Turtle Chips, My Gummy

-17%

-25%

-17%

-4%

USA

Tootsie Roll

Tootsie Roll, Tootsie Pops,

Dots, Crows, Junior Mints, Charleston Chew

-8%

3%

6%

-6%

Źródło: analiza eToro

Idź do oryginalnego materiału