Zgodnie z analizą przeprowadzoną przez brokera eToro, wiodący światowi producenci słodyczy liczą na bogaty poczęstunek na Halloween po latach stagnacji, w wyniku której ich wyniki były znacznie gorsze niż na rynkach globalnych.
eToro stworzyło ważony równorzędnie koszyk ośmiu największych spółek produkujących słodycze na świecie (na podstawie sprzedaży w 2023 r.). Analiza pokazuje, iż wartość tych spółek spadła o 4 proc. w ciągu ostatniego roku, podczas gdy główne indeksy wzrosły o co najmniej 7 proc. Indeks MSCI World Index wzrósł w tym okresie o 17 proc. [Tabela 1]. W ciągu pięciu lat obraz straszył inwestorów jeszcze bardziej, a koszyk słodyczy zwrócił zaledwie 5 proc. w porównaniu z 72 proc. w indeksie MSCI World Index.
Tabela 1: Wyniki branży słodyczy na tle szerszego rynku
Koszyk słodyczy |
MSCI World Index |
Stoxx 600 |
FTSE100 |
S&P500 |
|
YTD |
-2% |
17% |
8% |
7% |
21% |
1 rok |
-4% |
30% |
15% |
9% |
34% |
3 lata |
1% |
22% |
15% |
18% |
32% |
5 lat |
5% |
72% |
36% |
16% |
95% |
Wyniki osiągnięte w przeszłości nie są wyznacznikiem przyszłych wyników. Liczby zaokrąglono do pełnych procentów.
Komentując dane, analityk rynkowy eToro Paweł Majtkowski powiedział:
Zapasy producentów słodyczy pozostają w trudnej sytuacji. Rosnące ceny kakao i cukru zmniejszyły marże firm, a zakłócenia w łańcuchu dostaw doprowadziły do wzrostu kosztów produkcji. Dodatkowo, inflacja i rosnące koszty utrzymania wpłynęły na siłę nabywczą konsumentów, utrudniając im wydawanie pieniędzy na produkty inne niż niezbędne, takie jak czekolady i batony.
Porównując zapasy producentów słodyczy dostępnych na naszym rynku, Mondelez – producent czekolady Milka – radzi sobie w tych trudnych czasach dobrze. Co ważne, wiele produktów tej firmy jest w tej chwili produkowanych w Polsce. Jeszcze lepsze wyniki osiągnął Lindt, którego produkty należą u nas do segmentu premium.
Na plusie są tylko 3 spółki
Tylko trzech z analizowanych producentów słodyczy i czekolady osiągnęło dodatnie stopy zwrotu w ciągu ostatnich pięciu lat, przy czym amerykańskie firmy Hershey (22 proc.) i Mondelez (28 proc.) odnotowały dodatni wzrost cen akcji, podobnie jak Lindt (+30 proc.) [Tabela 2]. Z drugiej strony, gigant spożywczy Nestle – który może pochwalić się dużym portfelem marek czekoladowych, w tym Smarties i Quality Street – obniżył wyniki, tracąc 22 proc. swojej wartości od 2019 r., podczas gdy inne firmy w koszyku odnotowały bardziej marginalne straty.
Jak dotąd, ten rok był dla branży mieszany. Podczas gdy japońscy producenci czekolady Meiji Holdings (+10 proc.) i Ezaki Glico (+7 proc.) zadowolili swoich akcjonariuszy, płynąc na fali pozytywnych nastrojów Nikkei, inni, tacy jak południowokoreański Orion (-17 proc.) i amerykański Tootsie Roll (-8 proc.) zmagali się z trudnościami. Nestlé radziło sobie szczególnie źle odnotowując spadek -14 proc. w tym okresie.
Wysoka cena kakao stanowi wyzwanie, zachęcając producentów do tworzenia produktów o jego niższej zawartości. Innym znaczącym trendem jest rosnące zapotrzebowanie konsumentów na zdrowsze alternatywy – coraz więcej osób wybiera przekąski z mniejszą ilością cukru, z bardziej naturalnych składników. W odpowiedzi na te potrzeby, firmy musiały wprowadzić innowacje w swoich liniach produktów. Przykładem tego są niskokaloryczne wersje flagowych produktów Mondelez, choć nie są one jeszcze dostępne na wszystkich rynkach, w tym w Polsce – dodaje Majtkowski.
Tabela 2:
Kraj |
Akcje |
Marki |
Zysk YTD |
Zysk – 1 rok |
Zysk – 3 lata |
Zysk – 5 lat |
Szwajcaria |
Nestlé |
Smarties, Aero, Rolo, Kit Kat (outside the US), Lion, Toffo, Milkybar, Quality Street |
-14% |
-19% |
-25% |
-22% |
Szwajcaria |
Lindt |
Lindt Excellence, Lindor, Lindt Creation, Lindt Gold Bunny, Lindt Nuxor |
4% |
6% |
-2% |
30% |
USA |
Mondelez |
Cadbury, Oreo, Milka, Toblerone, Trident, Chips Ahoy!, Sour Patch Kids, Halls |
1% |
3% |
23% |
28% |
USA |
Hershey |
Hershey’s, Reese’s, Kit Kat (US), Twizzlers, Jolly Rancher, York, Almond Joy |
3% |
-4% |
12% |
22% |
Japonia |
Meiji Holdings |
Meiji Milk Chocolate, Kinoko no Yama, Takenoko no Sato, Apollo, Chocorooms |
10% |
-1% |
3% |
-5% |
Japonia |
Ezaki Glico |
Pocky, Pretz, Giant Pocky, Almond Chocolate, Collon, Caplico, Bisco, Cheeza |
7% |
8% |
8% |
-1% |
Korea Południowa |
Orion |
Choco Pie, Orion Custard, Market O, Goraebab, Jelly Turtle Chips, My Gummy |
-17% |
-25% |
-17% |
-4% |
USA |
Tootsie Roll |
Tootsie Roll, Tootsie Pops, Dots, Crows, Junior Mints, Charleston Chew |
-8% |
3% |
6% |
-6% |
Źródło: analiza eToro