PZFD: Obowiązek publikowania cen mieszkań może wpłynąć na strategie sprzedaży deweloperów

5 godzin temu

Warszawa, 10.09.2025 (ISBnews) – Obowiązek publikowania cen mieszkań i domów oferowanych do sprzedaży, który wchodzi w życie jutro, nie powinien wpłynąć na ostateczne ceny transakcyjne, ale możliwe jest, iż zaobserwujemy spadek średnich stawek ofertowych, wynikający ze zmian w strategiach sprzedaży, ocenia Polski Związek Firm Deweloperskich (PZFD). Jak faktycznie zachowa się rynek, okaże się w ciągu najbliższych tygodni.

“Od 11 września każdy deweloper będzie zobowiązany do publikowania cen mieszkań i domów oferowanych do sprzedaży. Zmiana zwiększy transparentność rynku, wzmocni konkurencję i ułatwi klientom podejmowanie decyzji zakupowych. 11 lipca 2025 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o ochronie praw nabywcy lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego oraz Deweloperskim Funduszu Gwarancyjnym, która nakłada na deweloperów obowiązek publikowania cen ofertowych mieszkań i domów. To duża zmiana w funkcjonowaniu rynku mieszkaniowego. Od 11 lipca obowiązek ten dotyczył inwestycji, w których sprzedaż rozpoczęła się od tej daty, natomiast od 11 września obejmie wszystkich deweloperów i wszystkie projekty – niezależnie od momentu rozpoczęcia sprzedaży” – przypomniał Związek w komunikacie.

Nowe przepisy wymagają, aby każdy deweloper:

• podawał cenę m2 powierzchni użytkowej,

• publikował na stronie internetowej ceny mieszkań, domów oraz pomieszczeń przynależnych (np. komórek lokatorskich czy miejsc postojowych),

• ujawniał wszystkie dodatkowe koszty, które nabywca poniesie na jego rzecz,

• pokazywał historię zmian cen lokali. Informacje te muszą być łatwo dostępne i jednoznacznie powiązane z konkretną inwestycją.

Zdecydowana większość analityków uważa, iż nowy obowiązek nie wpłynie na średnie ceny transakcyjne. Te pozostaną stabilne, natomiast zmianie ulegnie polityka sprzedażowa deweloperów, podkreśliła organizacja.

“Możliwe, iż zaobserwujemy spadek średnich stawek ofertowych, wynikający ze zmian w strategiach sprzedaży. w tej chwili wiele firm przyciąga klientów rabatami. Po 10 września część deweloperów może jednak zrezygnować z takich mechanizmów na rzecz bezpośredniego korygowania cenników. To mogłoby obniżyć średni poziom cen ofertowych, bez większego wpływu na ostateczne transakcje” – skomentował zastępca dyrektora generalnego PZFD Przemysław Dziąg, cytowany w materiale.

“Nie można też wykluczyć odmiennego scenariusza. Sama perspektywa wysokich kar przewidzianych w ustawie może skłonić niektóre firmy do ostrożniejszego podejścia. W efekcie zamiast obniżek mogą pojawić się podwyżki, traktowane jako bufor bezpieczeństwa. Jak faktycznie zachowa się rynek, okaże się w ciągu najbliższych tygodni” – dodał.

(ISBnews)

Idź do oryginalnego materiału