Warszawa, 28.08.2025 (ISBnews) – Sprzedaż opon w Polsce wzrosła ogółem o 2% w II kwartale 2024 r., opon do samochodów osobowych – o 1%, do SUV – o 15%, dostawczych – o 1%, a motocyklowych – o 20%, co jest związane z wyraźną sezonowością. Opony do maszyn rolniczych notowały wzrost o 2%, zmalała zaś sprzedaż w segmencie opon przemysłowych – o 1% i ciężarowych – o 11%, wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).
W I półroczu 2025 roku sprzedaż opon na rynek do dystrybutorów kontynuuje wzrosty: ogółem zwiększyła się o 4%, w największym segmencie opon do samochodów osobowych – o 1,2%, a do SUV – o 20%. Wzrosty notowano również w segmencie opon dostawczych – o 9%, rolniczych – o 15% i motocyklowych – o 15%. Natomiast spadki zanotowano segmencie opon przemysłowych – o 10% oraz ciężarowych -o 14%, podano.
“W pierwszym półroczu 2025 roku rynek opon w Polsce, jak sprzedaż nowych samochodów, utrzymał pozytywną dynamikę, pomimo wyzwań makroekonomicznych i utrzymującej się niepewności w otoczeniu gospodarczym. Łączna sprzedaż opon do dystrybutorów wzrosła o 4% – co świadczy o stabilnym popycie, zarówno konsumenckim, jak i biznesowym. Największy segment – opony do samochodów osobowych – zanotował niewielki, ale pozytywny wzrost o 1,2%, natomiast segment SUV-ów wyróżnił się imponującym wzrostem aż o 20%. To odzwierciedla trwający trend konsumencki – rosnące zainteresowanie większymi, bardziej uniwersalnymi pojazdami, także w kontekście zmian klimatycznych czy jakości dróg. Dobre wyniki odnotowano również w segmentach powiązanych z działalnością operacyjną firm – opony dostawcze wzrosły o 9%, wyraźne są też sezonowe skoki w segmentach rolniczym i motocyklowym” – powiedział prezes PZPO Rafał Spirydon, cytowany w komunikacie.
“Spadki w segmentach opon przemysłowych i ciężarowych są efektem wyhamowania inwestycji infrastrukturalnych oraz osłabienia tempa wzrostu w sektorze transportowym, które notujemy od końca 2024 roku. W szerszym kontekście, wyniki rynku opon wpisują się w umiarkowany, ale stabilny obraz polskiej gospodarki – prognozy PKB na 2025 rok wskazują na wzrost w granicach 2,5-3%, przy jednoczesnej presji kosztowej i ostrożnym podejściu konsumentów. W takich warunkach branża motoryzacyjna oraz powiązany z nią sektor części i serwisu wykazują się dużą elastycznością i odpornością. Warto jednak uważnie obserwować dalszy rozwój sytuacji w sektorze transportu ciężkiego i przemysłowego, które mogą wymagać dodatkowego wsparcia lub impulsów inwestycyjnych” – dodał dyrektor generalny PZPO Piotr Sarnecki.
Europejskie tendencje w sprzedaży opon w II kwartale znajdują odzwierciedlenie w wynikach pierwszego półrocza. W segmencie konsumenckim spadek o 4% w II kwartale skutkował lekko ujemnymi wolumenami w pierwszym półroczu. Zarówno w segmencie opon ciężarowych, jak i rolniczych II kwartał zasadniczo podążał za trendem w pierwszych trzech miesiącach. W rezultacie, z wyjątkiem segmentu motocykli, wolumeny są niższe niż osiągnięte w pierwszej połowie 2019 r. (przed kryzysem Covid): opony konsumenckie -2,8%, ciężarowe -14,3% i rolnicze -47%.
“Wydarzenia w drugim kwartale potwierdzają trudne otoczenie gospodarcze i geopolityczne, które przez cały czas utrudnia budowanie zaufania na rynku i inwestycje. Jedynie segment motocykli i skuterów notował wzrosty” – zakończył sekretarz generalny Europejskiego Związku Producentów Opon i Gumy (ETRMA) Adam McCarthy.
(ISBnews)