PZU świętuje 15 lat na GPW

5 godzin temu

12 maja 2010 r. akcje PZU zadebiutowały na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Była to rekordowa oferta publiczna, ważna dla przyszłości PZU oraz dla rozwoju polskiego rynku kapitałowego i akcjonariatu obywatelskiego. PZU do dziś wypłaciło akcjonariuszom ponad 33 mld zł dywidend. Teraz ustanawia Dzień PZU, który chce obchodzić co roku dla przypomnienia wejścia na giełdę.

„15 lat temu mówiłem, iż setki tysięcy osób, które kupiły akcje PZU i potraktowały je jako długoterminową inwestycję, dokonały bardzo dobrego wyboru. Kolejne lata potwierdziły te słowa. Dla PZU przygotowania do oferty publicznej i jej realizacja były jak napęd rakietowy, który wyniósł firmę na zupełnie nowy poziom. Przeprowadziliśmy całkowitą metamorfozę organizacji i marki. gwałtownie staliśmy się nowoczesnym liderem rynku pod względem oferty, obsługi klienta, jakości zarządzania, innowacyjnych pomysłów i wykorzystania technologii. Skorzystali na tym klienci, akcjonariusze, pracownicy, rynek finansowy, gospodarka i całe społeczeństwo” – mówi Andrzej Klesyk, który jako prezes PZU (2007-2015) wprowadzał spółkę na giełdę, a dziś ponownie stoi na jej czele.

W poniedziałek 12 maja br. w PZU Park w Warszawie spotkaniem prezesa PZU z pracownikami Grupy oraz zaproszonymi gośćmi rozpocznie się Dzień PZU. Jako partner tegorocznego XIX Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego, firma świętuje swój dzień z muzyką słynnego polskiego kompozytora w tle. Spotkanie uświetni bowiem koncert chopinowski utalentowanego młodego pianisty Adama Muszyńskiego, który urodził się w roku oferty publicznej PZU.

Debiut giełdowy PZU miał miejsce 12 maja 2010 r. pomimo panującego wówczas globalnego kryzysu. Oferta publiczna firmy (initial public offering – IPO) okazała się sukcesem. Objęto nią akcje stanowiące 29,9 proc. kapitału PZU i warte – wg ceny sprzedaży ustalonej w ofercie – ponad 8 mld zł. Popyt wielokrotnie przewyższył podaż. Akcje PZU w ofercie nabyło aż ponad 250 tys. inwestorów indywidualnych oraz ponad 2,6 tys. inwestorów instytucjonalnych. Co czwarty z inwestorów instytucjonalnych był z zagranicy. Większość z osób fizycznych, które zapisały się na akcje PZU, po raz pierwszy otworzyła rachunki maklerskie, a dla wielu był to początek trwającego do dziś inwestowania na giełdzie. Wówczas było to największe IPO w Europie i największe w historii GPW. Kurs akcji PZU na zamknięciu pierwszego dnia notowań wzrósł o 15,2 proc. w stosunku do ceny emisyjnej.

Wartość akcji PZU, które w ciągu 15 lat zmieniły poprzez giełdę właścicieli (wolumen obrotu), sięga 280 mld zł. W początku maja tego roku cena akcji PZU na GPW (po skorygowaniu o dywidendy i split) osiągnęła rekordową wartość (ATH – all-time high) ponad 60 zł. Kapitalizacja spółki przekroczyła próg 50 mld zł. Dziś PZU ma akcjonariuszy z blisko 60 państw. Jego walory są składnikiem portfeli tysięcy inwestorów indywidualnych, funduszy emerytalnych, inwestycyjnych i innych inwestorów instytucjonalnych, którzy doceniają stabilność PZU, ponadprzeciętne wyniki i regularne dywidendy. Od chwili debiutu giełdowego do dziś wypłaciliśmy akcjonariuszom w sumie 33,1 mld zł (po 38,26 zł brutto na jedną akcję). Dla porównania, to mniej więcej koszt wybudowania całej autostrady A1 znad morza na południe Polski. Ponad 11,5 mld zł z tytułu dywidendy trafiło do Skarbu Państwa, pomagając finansować cele ważne dla wszystkich Polaków i całego państwa.

Uwolnienie 15 lat temu potencjału PZU zaowocowało tym, iż w tej chwili spółka stoi na czele największej grupy finansowej w Europie Środkowo-Wschodniej o aktywach przekraczających 500 mld zł. Grupa PZU, włączając banki Pekao i Alior, ma 22 mln klientów, w tym 16 mln klientów ubezpieczeniowych. Jest liderem polskiego rynku ubezpieczeń ubezpieczając warty biliony złotych majątek firm i obywateli, a także życie i zdrowie milionów osób. Jest też w ścisłej czołówce na rynkach bankowym, zarządzania kapitałem inwestycyjnym firm i oszczędnościami emerytalnymi Polaków, prywatnej opieki medycznej.

Aż ok. 80 proc. polskich gospodarstw domowych korzysta dziś z produktów lub usług spółek z Grupy PZU. Grupa wpływa na otoczenie jako podmiot zapewniający bezpieczeństwo finansowe firmom i obywatelom (tylko w ub.r. wypłaciła 18 mld zł odszkodowań i świadczeń), inwestując ogromne środki, które stymulują rozwój kraju (sama wartość obligacji Skarbu Państwa w posiadaniu Grupy PZU sięga ponad 120 mld zł), finansując inwestycje i potrzeby przedsiębiorców oraz rodzin. Aktywnie wspiera lokalne społeczności. Promuje bezpieczeństwo i zdrowy styl życia wśród dorosłych i najmłodszych. Sponsoruje najważniejsze dla narodowej tożsamości i kultury instytucje oraz sportowców rozsławiających nasz kraj. Angażuje się w pomoc humanitarną. Liczba odbiorców działań prospołecznych Grupy PZU sięga 15 mln osób rocznie.

Idź do oryginalnego materiału