Międzynarodowe konsorcjum E.R.B. Rail, w którego skład wchodzi Budimex SA, rozpoczyna realizację odcinka Rail Baltica na terytorium Łotwy. Ta największa w historii Europy Środkowo-Wschodniej inwestycja kolejowa umożliwi ekologiczny transport między krajami bałtyckimi a krajami Unii Europejskiej (UE).
Kontrakt o wartości 3,7 mld euro obejmuje budowę 230-kilometrowego odcinka szybkiej kolei, który stanie się integralną częścią transeuropejskiego korytarza transportowego. W ramach projektu powstanie 175 obiektów inżynieryjnych oraz 11 ekologicznych przejść, co świadczy o kompleksowym podejściu do zarówno do budowy nowej infrastruktury, jak i ochrony środowiska.
Rozpoczęcie realizacji Rail Baltica to wyjątkowy moment dla Budimeksu. Jest to największy kontrakt w historii naszej firmy i potwierdzenie dalszej ekspansji na rynki zagraniczne. Dzięki tej inwestycji stajemy się częścią jednego z kluczowych projektów infrastrukturalnych w Europie. Rail Baltica to więcej niż linia kolejowa – to most łączący kraje i gospodarki oraz ogromny krok w stronę zrównoważonego transportu w regionie – podkreśla Artur Popko, prezes zarządu Budimex SA.
Projekt finansowany w 85% z funduszu „Łącząc Europę” (CEF) oraz w 15% ze środków łotewskich, ma fundamentalne znaczenie dla integracji transportowej regionu. w tej chwili kraje bałtyckie borykają się z problemem niekompatybilności swojej infrastruktury kolejowej z europejskim standardem rozstawu torów, co znacząco ogranicza możliwości wykorzystania transportu szynowego.
W ramach inauguracji prac, w dniach 11-13 grudnia br. w łotewskiej Iecavie zorganizowano serię spotkań informacyjnych. Mieszkańcy regionu Bauska mieli okazję zapoznać się ze szczegółami inwestycji oraz jej wpływem na lokalną społeczność. Eksperci z Eiropas Dzelzceļa līnijas oraz konsorcjum E.R.B. Rail przedstawili harmonogram prac i odpowiedzieli na pytania mieszkańców.
Po zakończeniu budowy (planowanym na 2032 r.) linia kolejowa umożliwi prowadzenie ruchu pasażerskiego z prędkością do 249 km/h oraz towarowego z prędkością 120 km/h. Połączenie to znacząco skróci czas przejazdu między Tallinem, Rygą, Wilnem a Warszawą, tworząc nowe możliwości dla transportu i gospodarki w całym regionie.
Dla Budimeksu, który może pochwalić się już dużymi realizacjami w Niemczech, Słowacji i Czechach, projekt Rail Baltica stanowi kolejny krok w umacnianiu swojej pozycji w gronie najprężniej działających wykonawców infrastrukturalnych w Europie. Spółka realizuje inwestycję w ramach konsorcjum E.R.B. Rail, współpracując z francuskim Eiffage Genie Civil oraz włoskim Rizzani de Eccher.
Autor: Damian Malesza
Sprawdź także:
- Budimex z kontraktem o wartości blisko 1,3 mld zł – zmodernizuje linie kolejowe nr 201 i 214
- Budimex zakwalifikowany do drugiego etapu przetargu na budowę Rail Baltica w Estonii
- Budimex: Rekordowe wyniki po trzech kwartałach 2024 – komentarz prezesa
- Budimex zakończył prace na węźle kolejowym Port Gdynia
- W Pyrzowicach powstanie multimodalny węzeł przeładunkowy. Prace wykona Budimex i Mostostal Kraków