Jak wynika z analizy przeprowadzonej przez platformę inwestycyjną eToro w przededniu premiery konsoli nowej generacji Nintendo Switch, czołowe globalne spółki gamingowe notują wzrosty znacznie powyżej wyników głównego indeksu giełdy nowojorskiej.
W pigułce:
- Wiodące spółki z branży gier wideo zyskały średnio 46 proc. w ciągu ostatnich 12 miesięcy, podczas gdy indeks S&P 500 wzrósł o 12 proc., NASDAQ o 13 proc., a FTSE 100 o 5 proc.
- Capcom i Konami osiągnęły trzycyfrowe stopy zwrotu w horyzoncie pięcioletnim – odpowiednio 338 proc. i 438 proc. – co podkreśla długoterminowy potencjał wzrostowy całego sektora.
Spółki gamingowe imponują wynikami
Choć indeks S&P 500 zapewnił inwestorom w ostatnich 12 miesiącach solidny zwrot całkowity na poziomie 12 proc., rewaloryzacja sektora gier napędzana jest przez stabilne przychody z kanałów cyfrowych, rozwój franczyz przenikających do kina oraz zrównoważony, zdyscyplinowany wzrost.
eToro zbudowało koszyk ośmiu czołowych spółek z branży – Nintendo, Sony, Capcom, Electronic Arts, Take-Two Interactive, Roblox, Ubisoft i Konami. W ostatnich 12 miesiącach koszyk ten wzrósł o 46 proc., w ciągu trzech lat o 76 proc., a w ujęciu pięcioletnim aż o 141 proc. – zdecydowanie przewyższając stopy zwrotu NASDAQ (13 proc.) i FTSE 100 (5 proc.) w tym samym czasie.
– Ponadprzeciętne wyniki akcji gamingowych w 2025 r. to nie tylko efekt cyklicznych impulsów, takich jak premiery hitów pokroju GTA VI czy nadchodzącego Switcha 2 – mówi Lale Akoner, globalna analityk rynkowa w eToro. – Mamy do czynienia ze strukturalną rewaloryzacją całego sektora. Przejście na dystrybucję cyfrową i modele usług live-service zmieniły wydawców gier, wcześniej zależnych od pojedynczych sukcesów, w maszyny generujące stabilne, powtarzalne przychody. Capcom, którego sprzedaż cyfrowa stanowi dziś 78 proc. przychodów, ustanowił nowy punkt odniesienia dla całej branży.
PRZECZYTAJ: Jak inwestować w gaming? Wszystko o inwestowaniu w spółki gamingowe [Poradnik]
Czołowe spółki z branży gier przewyższyły indeks S&P 500 około czterokrotnie w ujęciu rocznym, 1,5-krotnie w perspektywie trzyletniej i 1,4-krotnie w pięcioletniej, co odzwierciedla rosnące zainteresowanie inwestorów akcjami z segmentu rozrywki interaktywnej – w przededniu premiery nowej konsoli Nintendo i bogatego kalendarza wydawniczego.
Lale Akoner dodaje:
– Te franczyzy wychodzą poza ramy konsol – od ekranizacji filmowych i aplikacji mobilnych po parki rozrywki – tworząc liczne kanały monetyzacji, które stabilizują wyniki finansowe. Szczególnie wydawcy z Japonii łączą dojrzałość modelu biznesowego z dyscypliną kosztową i stabilnym zatrudnieniem, unikając nadmiernej ekspansji, która w tej chwili zmusza wielu amerykańskich konkurentów do redukcji zatrudnienia. W rezultacie inwestorzy coraz częściej postrzegają branżę gier nie jako spekulację na kolejnym hicie, ale jako trwałą i perspektywiczną historię wzrostu.
Porównanie koszyka spółek gamingowych z głównymi indeksami giełdowymi |
|||
Koszyk / indeks |
Zwrot w 1 rok |
Zwrot w 3 lata |
Zwrot w 5 lat |
Koszyk gamingowy |
46% |
76% |
141% |
FTSE 100 |
5% |
18% |
44% |
S&P 500 |
12% |
52% |
101% |
NASDAQ |
13% |
78% |
121% |
Dane na dzień zamknięcia rynku: 23.05.2025 r. Wyniki indeksów liczone w dolarach.
Wyniki spółek wchodzących w skład globalnego koszyka gamingowego |
|||
Spółka |
Zwrot w 1 rok |
Zwrot w 3 lata |
Zwrot w 5 lat |
Nintendo |
32% |
97% |
151% |
Sony |
42% |
59% |
171% |
Capcom |
52% |
132% |
338% |
Electronic Arts |
17% |
16% |
26% |
Take-Two |
57% |
105% |
69% |
Roblox |
151% |
158% |
17% |
Ubisoft |
-52% |
-78% |
-85% |
Konami |
69% |
116% |
438% |
Dane o cenach akcji na dzień 20.05.2025 r. Wyniki podane w dolarach amerykańskich.