Ciesząca się międzynarodowym uznaniem inicjatywa Science Based Targets (SBTi) zatwierdziła cele JYSK w zakresie redukcji emisji gazów cieplarnianych zgodnie z Porozumieniem paryskim. Największy wpływ będzie miało ograniczenie emisji podczas wytwarzania produktów.
Odkąd założyciel JYSK, Lars Larsen, otworzył pierwszy sklep JYSK w Aarhus w Danii w 1979 roku, JYSK rozwijał swoją działalność w oparciu o silne wartości, takie jak kupiec, kolega i duch firmy. Opierając się na tym fundamencie i zatwierdzonych celach SBTi, JYSK ma teraz jasny plan działania dotyczący zmniejszenia swojego śladu klimatycznego.
– Jesteśmy dumni, iż otrzymaliśmy pieczęć aprobującą od inicjatywy Science Based Targets dla naszych celów klimatycznych. Zrównoważony rozwój jest fundamentalną częścią naszego zaangażowania na rzecz naszych klientów, naszych pracowników oraz planety – to duże zadanie, ale konieczne. Jesteśmy zobowiązani dołożyć wszelkich starań, aby zmniejszyć nasz wpływ na klimat i chcemy pomóc naszym dostawcom w zrobieniu tego samego. Zrównoważone produkty powinny być dostępnym i niedrogim wyborem dla naszych klientów podczas zakupów w JYSK – mówi prezes i dyrektor generalny JYSK, Rami Jensen.
Największe redukcje będą wynikać ze współpracy z dostawcami
93 proc. całkowitej emisji gazów cieplarnianych JYSK pochodzi z produktów, towarów oraz usług dostarczanych przez firmy zewnętrzne. W ramach celów zatwierdzonych przez SBTi, JYSK będzie wymagać od dostawców obliczenia własnych emisji i uzyskania zatwierdzenia tych celów przez SBTi przed końcem roku finansowego 2028. W osiągnięciu tego ambitnego celu wesprze dotychczasowa i ugruntowana kooperacja JYSK z dostawcami w temacie praw pracowników w całym łańcuchu dostaw we współpracy z międzynarodową organizacją amfori.
– Ponieważ większość naszych emisji gazów cieplarnianych pochodzi z produkcji naszych artykułów, aby osiągnąć własne cele, musimy dostarczać wyniki w porozumieniu z naszymi dostawcami. W przyszłości będziemy ich wspierać w inicjowaniu prac nad rachunkowością klimatyczną, abyśmy mogli razem wywiązać się ze zobowiązania do zmniejszenia śladu klimatycznego – mówi Rami Jensen.
Redukcja emisji w ramach działalności własnej JYSK
Chociaż emisje gazów cieplarnianych JYSK w ramach działalności własnej stanowią mniej niż 2 proc. całkowitych emisji firmy, JYSK będzie również pracować nad zmniejszeniem swojego wpływu na klimat. Przyjmując rok finansowy 2022 jako rok bazowy, JYSK zamierza osiągnąć bezwzględną redukcję emisji CO2 o 50,4 proc. do końca roku finansowego 2032.
Jednym ze sposobów osiągnięcia tego celu są rozwiązania w zakresie energii odnawialnej, takie jak panele słoneczne na dachach centrów dystrybucji. Tego typu rozwiązania już w tej chwili dają pozytywne rezultaty w wielu krajach. Panele słoneczne wytwarzają w tej chwili do 30 proc. energii wykorzystywanej w centrach dystrybucji.
– W nadchodzących latach przyjrzymy się rozwiązaniom pozwalającym zmniejszyć naszą emisję, które obejmują zasilanie, ogrzewanie i chłodzenie naszych sklepów, centrów dystrybucji i biur, a także zmniejszymy emisję gazów cieplarnianych z pojazdów będących własnością naszej firmy. Wiemy, iż to niewielki procent naszego całkowitego zasięgu, ale przez cały czas jest to ważna część naszej strefy wpływu – mówi Rami Jensen.
Inicjatywa Science Based Targets
JYSK wyznaczył krótkoterminowy cel dla zakresu 1 i 2, który obejmuje jego własną działalność oraz zakresu 3, który obejmuje emisje pośrednie w łańcuchu wartości.
Cele klimatyczne JYSK to:
- JYSK zobowiązuje się do ograniczenia bezwzględnych emisji gazów cieplarnianych z zakresów 1 i 2 o 50,4 proc. do roku budżetowego 2032 w porównaniu z rokiem bazowym 2022 (rok budżetowy).
- JYSK zobowiązuje się, iż do roku budżetowego 2028 72,5 proc. swoich dostawców pod względem emisji obejmujących zakupione towary i usługi będzie realizować cele oparte na celach inicjatywy science based targets.
- Całkowite emisje JYSK podzielone na zakresy 1,2 i 3
– 1,85 proc. Zakres 1 i 2
– 98,15 proc. Zakres 3
– Wierzę, iż wyznaczyliśmy ambitne i skuteczne cele na nadchodzące lata w całej naszej działalności, koncentrując się na naszych klientach, naszym łańcuchu dostaw i naszym miejscu pracy, aby zmniejszyć wpływ na klimat. Nie mogę się doczekać tego kolejnego kroku w JYSK, aby mieć pewność, iż pozostaniemy konkurencyjni i pozostaniemy pierwszym wyborem klientów w zakresie wyboru produktów do domu – mówi prezes i dyrektor generalny JYSK, Rami Jensen.
Budowanie na TRWAŁYM fundamencie
Nowa strategia zrównoważonego rozwoju JYSK „Świetna Oferta dla Pokoleń” oraz zatwierdzone w ramach inicjatywy Science Based Targets cele dotyczące redukcji emisji gazów cieplarnianych opierają się na trwałym fundamencie odpowiedzialnych działań biznesowych JYSK, które są prowadzone od wielu lat:
JYSK jest członkiem Forest Stewardship Council® w Danii (FSC® N001715) od prawie dwóch dekad. Od 1 stycznia 2025 r. wszystkie produkty i opakowania z drewna, tektury i papieru zakupione przez JYSK będą posiadały certyfikat FSC.
JYSK nieustannie pracuje nad zmniejszeniem ilości plastiku w produktach i opakowaniach. Przykładem tego są pudełka SMARTSTORE wykonane w całości z plastiku pochodzącego w 100 proc. z recyklingu. Ponadto JYSK usunął plastikowe opakowania z pościeli i prześcieradeł, zasłon i pokrowców na palety.
JYSK jest członkiem Better Cotton, największej na świecie inicjatywy na rzecz zrównoważonej produkcji bawełny. Od 1 stycznia 2025 r. JYSK zobowiązuje się do zapewnienia, iż bawełna przeznaczona do produkcji tekstyliów w JYSK będzie pozyskiwana ze zrównoważonych źródeł. Dotyczy to bawełny Better Cotton, bawełny z recyklingu i bawełny organicznej.
Zdecydowana większość produktów tekstylnych wraz z większą częścią kołder i poduszek w JYSK jest certyfikowana zgodnie ze STANDARDEM 100 OEKO-TEX. OEKO-TEX jest jednym z wiodących na świecie systemów znakowania tekstyliów. Ten standard jest zapewnieniem dla JYSK i klientów, iż produkty nie zawierają szkodliwych poziomów substancji, które mogą być problematyczne dla zdrowia i środowiska.
JYSK posiada również certyfikat Global Recycled Standard (GRS), który ma na celu zminimalizowanie ilości odpadów i zwiększenie udziału w produktach materiałów pochodzących z recyklingu.
W ramach zobowiązania JYSK do poszanowania podstawowych praw pracowników w łańcuchu dostaw, JYSK został w 2006 roku członkiem stowarzyszenia amfori, będąc jedną z pierwszych firm w Danii. Amfori to globalne stowarzyszenie biznesowe, które promuje zrównoważony handel, pomagając firmom w poprawie wyników społecznych i środowiskowych w łańcuchach dostaw. w tej chwili współpracujemy z amfori zarówno w zakresie programów społecznych, jak i środowiskowych, w szczególności poprzez amfori Business Social Compliance Initiative (BSCI) dla dostawców produktów we wszystkich krajach wysokiego ryzyka oraz amfori Business Environmental Monitoring Initiative (BEPI) dla wszystkich dostawców produktów. JYSK wymaga od swoich dostawców wywiązywania się z tych zobowiązań.
JYSK uważa, iż różnorodność, równość i inkluzywność stanowią siłę firmy. JYSK osiągnął już równy podział mężczyzn i kobiet na stanowiskach kierowniczych w firmie, a w najnowszym badaniu satysfakcji pracowników pracownicy ocenili JYSK na 82 punkty ze 100 możliwych w pytaniu „czy możesz być sobą w pracy?”.