Ranking aut dostawczych, które nie zrujnują Twojej firmy

19 godzin temu

Ważnymi aspektami przy wyborze samochodu dostawczego są m.in. kwestie ekonomiczne jak cena zakupu, serwis i spalanie. Właśnie pod tym kątem przeanalizujemy wybrane modele dostawczaków różnych marek.

Rynek samochodów dostawczych jest dość hermetyczny i mniej zróżnicowany niż w przypadku aut osobowych. Ważne przy wyborze auta dostawczego są nie tylko względy funkcjonalne, ale i ekonomiczne, gdyż samochody te mają przede wszystkim zarabiać i zasilają firmowe floty.

Jakie dostawcze modele są najpopularniejsze w Polsce

W 2024 roku zarejestrowano 66 828 samochodów dostawczych o DMC do 3,5 tony. Najpopularniejszymi modelami były Renault Master (9088 szt.), Iveco Daily (5521 szt.), Mercedes Sprinter (5333 szt.), Fiat Ducato (5251 szt.) oraz Toyota Proace City (3751 szt.). Widać zatem, iż na rynku dominują duże dostawczaki, czyli modele z segmentu E. Jedynym wyjątkiem z TOP5 jest Toyota Proace City, która należy do klasy kompaktowej.

Oczywiście bardzo istotnym parametrem przy wyborze auta dostawczego są jego możliwości przewozowe, jednak nie mniej istotną kwestią są koszty, zarówno zakupu jak i eksploatacji. Porównamy teraz najpopularniejsze duże furgony w Polsce właśnie pod kątem aspektów ekonomicznych.

Iveco Daily

Popularny dostawczak jest na rynku od 2014 roku i oferuje najszerszą w branży gamę wersji (aż 8000 fabrycznych wariantów). W 2023 roku samochód doczekał się drugiego liftingu, zyskując nowe multimedia i bogatsze wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy. Samochód występuje z dieslami 2.3 i 3.0 o mocach od 116 do 207 KM, w odmianie elektrycznej oraz w wersji zasilanej gazem ziemnym CNG rozwijającej 136 KM. W zależności od wersji średnie spalanie wynosi od 8,3 do 14,6 l/100 km, co w przypadku najbardziej ekonomicznej odmiany oznacza koszt przejechania 100 km na poziomie 51,21 zł (przy cenie ON 6,17 zł). Napęd trafia na tył lub na obie osie za pośrednictwem 6-biegowej skrzyni manualnej lub 8-stopniowej automatycznej Hi-MATiC. W Polsce znajdziemy 36 serwisów marki Iveco. Na platformie sprzedażowej Nowydostawczy.pl można trafić na kilkadziesiąt egzemplarzy Iveco Daily w różnych wersjach nadwoziowych, dostępnych od ręki i z rabatami przekraczającymi choćby 30 proc. względem ceny katalogowej. Samochody występują z gwarantującym komfortową jazdę 3-litrowym dieslem o mocy 180 KM. Iveco Daily w ramach wyprzedaży rocznika 2024 startuje od 133 000 zł netto. Promocja obejmuje nowe pojazdy Iveco Daily furgon o pojemności 12 m3 (modele 35S16H V i 35S18 V).

Ford Transit

Forda Transita znamy od 2013 roku. Ostatni pakiet modernizacji otrzymał w 2023 roku i dotyczył on systemów bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy. Transit oferuje bardziej przystępną cenę i jest dostępny z napędem na przód, tył lub na obie osie. Ford Transit oferowany jest z 2-litrowym dieslem o mocy od 105 do 185 KM oraz w wersji elektrycznej E-Transit. Samochód kosztuje katalogowo od 120 015 zł netto za odmianę 310 L2H2 Trend ze 105-konnym dieslem i skrzynią manualną, a w obecnej promocji od 102 253 zł netto. Średnie spalanie według producenta wynosi 8 l/100 km, co oznacza, iż koszt przejechania 100 km wynosi 49,36 zł.

Renault Master

Renault Master w najnowszym wcieleniu zadebiutował w 2024 roku i otrzymało szereg zaawansowanych technologii oraz bogatsze wyposażenie i oszczędniejsze silniki. Samochód występuje z napędem na przednią oś oraz w wariancie wysokoprężnym 2.0 dCi o mocach od 105 do 170 KM lub elektrycznym, a w przyszłości także wodorowym. Bazowy Renault Master L2H2 Extra kosztuje od 135 500 zł netto za wariant ze 105-konnym dieslem 2.0 dCi i 6-biegową skrzynią manualną. Średnie spalanie w cyklu mieszanym wynosi 7,5 l, co oznacza, iż przejechanie 100 km kosztuje 46,27 zł.

Fiat Ducato

Fiat Ducato jest najstarszym modelem w swoim segmencie, gdyż zadebiutował w 2006 roku, jednak po ostatniej, dość obszernej modernizacji z 2023 roku zyskał nowe technologie i zaawansowany system multimedialny z 10-calowym ekranem. Samochód występuje z 2.2-litrowym dieslem o mocach od 120 do 180 KM oraz w wersji elektrycznej. Bazowa odmiana L2H1 ze 120-konnym dieslem 2.2 i 6-biegową skrzynią manualną kosztuje od 132 087 zł netto. Średnie spalanie wynosi 8,2 l/100 km, co daje koszt przejechania 100 km rzędu 50,59 zł.

Mercedes Sprinter

Najpopularniejszy dostawczak Mercedesa przekonuje komfortem, bogatą gamą wersji i nowoczesnym wyposażeniem. Zadebiutował w 2018 roku, a w 2024 r. doczekał się liftingu, w ramach którego m.in. otrzymał nowe multimedia i bogatsze wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa. Samochód występuje z napędem na przód, tył lub na obie osie, z 2-litrowym dieslem o mocach od 114 do 190 KM oraz w wariancie elektrycznym eSprinter. Najtańszy Sprinter Pro 311 CDI ze 114-konnym dieslem, normalnym dachem, 6-biegową skrzynią manualną i napędem na tył kosztuje 157 008 zł netto. Średnie spalanie według producenta wynosi 8,7 l/100 km, co oznacza, iż przejechanie 100 km kosztuje 53,68 zł.

Podsumowanie

Podsumowując, można oceniać samochody dostawcze przez pryzmat różnych czynników. Niektóre modele wyróżniają się przystępną ceną jak np. Ford Transit, inne bogatą gamą wersji i sporymi rabatami jak ma to miejsce w przypadku Iveco Daily, wreszcie są też takie, które mają przystępną cenę zakupu i oszczędne silniki jak Renault Master czy Fiat Ducato. W zależności od potrzeb i od tego, który z czynników jest dla nas istotniejszy, każdy z opisanych dostawczaków powinien zagwarantować rozsądne koszty zakupu i eksploatacji.

MATERIAŁ SPONSOROWANY

Znajdziesz nas w Google News
Idź do oryginalnego materiału