W TOP 3 znalazły się również publikacje Wirtualnej Polski i Radia ZET
Na drugim miejscu sierpniowego zestawienia najbardziej zasięgowych publikacji znalazł się materiał Pawła Figurskiego i Patryka Słowika zatytułowany „Paliwo do pełna, czyli jak wiceminister sprawiedliwości zatankował na nasz koszt podczas wakacji”, który ukazał się w Wirtualnej Polsce. Bartłomiej Ciążyński, wiceminister sprawiedliwości, pojechał na rodzinne wakacje do Słowenii służbowym samochodem, a za paliwo płacił służbową kartą, czego na początku się wyparł. Jeszcze tego samego dnia po publikacji artykułu Ciążyński podał się do dymisji, która została przyjęta. Za Wirtualną Polską informację powielono w innych mediach 334 razy. Ich łączny zasięg Instytut Monitorowania Mediów oszacował na 25,1 mln kontaktów z przekazem.
Ostatnie miejsce podium przypadło materiałowi Mariusza Gierszewskiego „Rodzina prezesa PKOL z odprawą VIP. Nie mieli jej sportowcy wylatujący na Igrzyska Olimpijskie”. Jak ustalił dziennikarz Radia ZET, rodzina Radosława Piesiewicza, od dnia jego wyboru na prezesa Polskiego Komitetu Olimpijskiego w kwietniu 2023 roku, 35 razy korzystała z odprawy VIP na lotnisku Chopina w Warszawie. Zleceniodawcą usługi był PKOl, który rozliczał ją w ramach umowy barterowej z Polskimi Portami Lotniczymi. Z takich przywilejów nie mogli korzystać choćby polscy sportowcy, którzy brali udział w Igrzyskach Olimpijskich w Paryżu. Ustalenia dziennikarza szeroko komentowali dziennikarze, a na ich podstawie powstało 110 publikacji o zasięgu szacowanym na 17,3 mln kontaktów z przekazem.
„Ujawniamy, gdzie ukrywa się były prezes RARS. Nowe fakty w sprawie afery Red is Bad” to kolejna publikacja Jacka Harłukowicza z Onetu, która znalazła się w sierpniowym zestawieniu. Tym razem dziennikarz ujawnił kulisy wydania postanowienia o postawieniu byłemu prezesowi RARS oraz szefowi firmy Red is Bad zarzutów udziału w zorganizowanej grupie przestępczej lub związku mającym na celu popełnienie przestępstwa oraz przekroczenia uprawnień i niedopełnienia obowiązków w celu osiągnięcia korzyści majątkowej. Według informacji pozyskanych przez dziennikarza Onetu obaj ukryli się za granicą – pierwszy z nich na tureckim Cyprze, a drugi – w Hiszpanii. Te doniesienia znalazły odbicie w 100 publikacjach medialnych, a ich zasięg wyniósł 11,8 mln kontaktów z przekazem.
Podobnej tematyce poświęcony został artykuł, który znalazł się na piątym miejscu w zestawieniu „Były szef RARS zaplanował ucieczkę z Polski” opublikowany na łamach „Rzeczpospolitej”. Jego autorki – Izabela Kacprzak i Grażyna Zawadka opisały kulisy ucieczki b. szefa RARS i właściciela firmy Red is Bad, za którymi został wystawiony krajowy i międzynarodowy list gończy. Na ich nowe ustalenia w sprawie inne media powoływały się 77 razy. Zasięg tych publikacji został oszacowany na 10,2 mln kontaktów z przekazem.
Metodologia
Raport IMM i Radia ZET „O tym się mówi” opracowano na podstawie monitoringu treści z najbardziej opiniotwórczych mediów z prasy, radia, telewizji i portali internetowych. Przy liczeniu zasięgu nie były brane pod uwagę portale o charakterze agregatorów treści i multiplikacji przekazów, a także źródła własne danej grupy mediowej. Analizie podlegają wybrane gatunki informacyjne i publicystyczne, które charakteryzują się wysoką cytowalnością treści, między innymi artykuły i śledztwa, w tym reportaże. Badanie nie uwzględnia m.in.: wywiadów i rozmów publicystycznych, sondaży, rankingów, a także bieżących newsów. Badanie obejmuje ponad 1600 gazet i czasopism, wybrane programy w stacjach telewizyjnych (Polsat, Polsat News, Polsat News 2, TVN Turbo, TVN, TVN24, TVN24BiS, TVP Info, TVP1 i TVP2) i rozgłośniach radiowych (Muzo.fm, PR1, PR3, PR4, Radio Maryja, Radio ZET, RDC, RMF FM, TOK FM) oraz istotne portale internetowe. Kryterium decydującym o pozycji w rankingu TOP5 został przyjęty zasięg treści artykułu w publikacjach w innych mediach. Celem projektu jest wskazanie najpopularniejszych publikacji, na które w danym miesiącu najchętniej powoływały się media. Jako kryterium decydujące o pozycji w rankingu przyjęto zasięg* danego tematu po rozpowszechnieniu go w innych mediach. Szczegółowe informacje dotyczące monitoringu mediów można znaleźć na stronie www.imm.com.pl.
*Zasięg informuje o liczbie potencjalnych kontaktów z przekazem mediowym. Wskaźnik jest opracowany na podstawie oglądalności i słuchalności programów radiowo-telewizyjnych, czytelnictwa prasy, średniej liczby odsłon materiałów internetowych z uwzględnieniem współczynnika ekspozycji nazw własnych w treści.