[RAPORT] Piwo bezalkoholowe – opinie, postrzeganie, zwyczaje

3 godzin temu
  • W ostatnich miesiącach w Polsce zaogniła się dyskusja dot. problematyki alkoholu.

  • Tymczasem, 55 proc. Polaków aktywnie ogranicza spożycie alkoholu, a 21 proc. deklaruje całkowitą abstynencję.

  • Polacy są świadomymi konsumentami i posiadając dobre alternatywy oraz dostęp do informacji i edukacji sami zmniejszają spożycie alkoholu, bez ingerencji Państwa.

  • 64 proc. badanych uznaje piwo bezalkoholowe za dobrą alternatywę dla napojów alkoholowych, a 66 proc. uważa, iż pomaga ono ograniczać picie.

  • 89 proc. pijących piwo 0% deklaruje, iż po jego spożyciu nie ma już ochoty sięgać po alkohol.

  • Polacy najczęściej wybierają piwo bezalkoholowe podczas spotkań z bliskimi (39 proc.), dla ochłody (48 proc.) i relaksu w domu (36 proc.), łącząc przyjemność z odpowiedzialnością.

To wnioski z nowego badanie Warsaw Enterprise Institute zrealizowanego przez prof. Dominikę Maison. Raport pokazuje zmianę w podejściu do alkoholu w Polsce i przeczy wielu tezom obecnym w debacie publicznej.

55 proc. Polaków stara się ograniczać spożycie alkoholu, a dla 64 proc. piwo bezalkoholowe to dobra alternatywa dla napojów alkoholowych – wynika z najnowszego raportu „Piwo bezalkoholowe – opinie, postrzeganie, zwyczaje” opracowanego przez prof. Dominikę Maison na zlecenie Warsaw Enterprise Institute (WEI).

Badanie pokazuje, iż popularność piw bezalkoholowych nie jest modą, ale trwałą zmianą kulturową wpisującą się w trend NoLo – no/low alcohol. Już 39 proc. społeczeństwa zauważa ten trend w swoim otoczeniu, szczególnie osoby młode i kobiety.

Wyniki przeprowadzonego badania wskazują na wyraźną przemianę norm społecznych dotyczących konsumpcji alkoholu – zanik presji, by „coś wypić”, oraz rosnące przyzwolenie na niepicie. Ten proces wpisuje się w globalny trend odchodzenia od „społecznego konformizmu alkoholowego” w stronę obniżania spożycia alkoholu lub całkowitej abstynencji – podkreśla prof. Dominika Maison, autorka badania.

Piwo bezalkoholowe ogranicza spożycie alkoholu, a nie zachęca do jego spożycia

Z badania wynika, iż aż 89 proc. osób pijących piwo 0% deklaruje, iż po jego spożyciu nie ma już ochoty sięgać po alkohol. Dwie trzecie Polaków (66 proc.) uważa, iż piwo bezalkoholowe to skuteczny sposób na ograniczenie spożywania alkoholu w ogóle.

Piwo bezalkoholowe odgrywa istotną rolę w procesie społecznej adaptacji do trendu NoLo. Bezalkoholowa alternatywa pozwala uczestniczyć w sytuacjach towarzyskich i rodzinnych (jak np. grill, działka, imieniny, imprezy) bez konieczności spożywania alkoholu, zachowując jednocześnie rytuał wspólnego „picia piwa”. W ten sposób zaspokaja psychologiczne i społeczne potrzeby związane ze wspólnym biesiadowaniem oraz indywidualną potrzebę ograniczenia lub całkowitej rezygnacji z alkoholu z własnej woli, lub w sytuacjach, które tego wymagają (np. prowadzenie auta) – wyjaśnia prof. Maison.

Według badania, 89 proc. dorosłych osób pijących piwo bezalkoholowe uważa, iż w pełni zastępuje ono potrzebę picia alkoholu i gdy je piją nie mają już ochoty sięgać po jakiekolwiek napoje alkoholowe. Dodatkowo inicjacja z piwem bezalkoholowym następuje znacznie później niż z alkoholowym, piwo 0% jest zatem alternatywą wyjścia, a nie wejścia do spożycia napojów alkoholowych.

Konsumenci piwa bezalkoholowego pija je z dwóch głównych powodów: gdyż nie chcą pić alkoholu oraz cenią doznania, jakie dostarcza im piwo bezalkoholowe. Sięgają po piwo bezalkoholowe, gdyż jest to taki sam lub podobny produkt jak piwo, które znają i lubią, tylko nie zawiera alkoholu. Funkcji smakowych i społecznej roli piwa bezalkoholowego nie da się zastąpić przez jakikolwiek inny napój gazowany – uzupełnia prof. Dominika Maison.

Raport WEI pokazuje, iż wizerunek osób niepijących alkoholu przeszedł istotną przemianę – niepijący nie jest obarczany wstydem, ale postrzegany jako modny i troszczący się o zdrowie. Osoby wybierające piwo bezalkoholowe postrzegane są jako świadome, zadbane i odpowiedzialne.

Polacy najczęściej sięgają po piwo bezalkoholowe dla ochłody (48 proc.), podczas grilla lub spotkań z bliskimi (39 proc.) oraz dla relaksu w domu (36 proc.). Najczęściej kierują się chęcią ugaszenia pragnienia bez alkoholu (68 proc.) lub zachowania trzeźwości jako kierowcy (59 proc.)

To nie politycy ograniczają problemy związane z alkoholem

Zdaniem Piotra Palutkiewicza, Wiceprezesa WEI, badanie dowodzi, iż sami konsumenci lepiej rozwiązują negatywne zjawiska niż restrykcyjne regulacje.

Obecnie w Polsce toczy się zaogniona dyskusja na temat podejścia do rozwiązywania problemu alkoholu. W danych nie ma to uzasadnienia, ponieważ w ostatnim czasie nie wystąpiły żadne niepokojące zjawiska w zakresie drastycznego wzrostu spożycia alkoholu wśród Polaków. Przeciwnie – trend jest malejący. Polacy są odpowiedzialnymi konsumentami, zwiększa się poziom świadomości zdrowotnej. Zamiast sięgać po kolejne nieuzasadnione w obserwowanych faktach zakazy czy niezapowiedziane podwyżki akcyzy, powinniśmy wspierać pozytywne trendy, które w naturalny sposób prowadzą do ograniczania spożycia alkoholu – podkreśla Piotr Palutkiewicz, Wiceprezes Warsaw Enterprise Institute.

Badanie „Piwo bezalkoholowe – opinie, postrzeganie, zwyczaje” zostało zrealizowane przez Maison&Partners na zlecenie Warsaw Enterprise Institute.

Raport z badania dostępny jest do pobrania TUTAJ.

Idź do oryginalnego materiału