Raport sprzedaży

8 miesięcy temu

Raport sprzedaży jest wynikiem kompleksowych działań analitycznych, które mają na celu poprawę kontroli procesów handlowych w firmie. Dane w nim zawarte muszą być spójne, wiarygodne i odpowiednio ze sobą powiązane. Mogą dotyczyć produktów, klientów, regionów, sprzedawców, okresów czasu, itp. zwykle raportują ilości, wartości sprzedawanych towarów, marże oraz cele sprzedażowe a czasami działania marketingowe pod kątem promocji, rabatów czy zniżek.

Spis treści:
Do czego służy?
Główne założenia
Kluczowe wskaźniki
Wyniki i rezultaty
Jak powstaje?
Efektywne zarządzanie
Wizualizacja danych
Korzyści

Do czego służy raport sprzedaży?

Raport sprzedaży pozwala na uzyskanie dostępu do danych, które przydają się na każdym etapie prowadzenia działalności handlowej. Wyniki w nim zawarte są też nieocenione w procesie wartościowego i ilościowego planowania kosztów oraz przychodów. Działania prowadzone pod tym kątem są jednym z ważnych elementów controllingu, którym zajmuje się nasza firma Controlling Systems. Zestawienia są wyjątkowo pomocne dla menedżerów sprzedaży, którzy zyskują wgląd w dane sprzyjające prawidłowemu prognozowaniu strat i zysków. W ramach controllingu możemy sprawnie rozpoznać potencjalne nieprawidłowości i problemy, a tym samym zniwelować ryzyko strat finansowych.

Główne założenia

Do opracowania raportu niezbędne są różne elementy, które mają największy wpływ na specyfikę i zakres działań podejmowanych w firmie. Procesy realizowane pod kątem sprzedaży powinny skupiać się na wielu obszarach powiązanych z funkcjonowaniem przedsiębiorstwa. Istotnym instrumentem jest chociażby analiza luki strategicznej, która dotyczy weryfikacji wszelkich rozbieżności między wstępnymi oczekiwaniami rynku a faktycznym rozwojem danej firmy. Pod uwagę musimy wziąć także analizy scenariuszowe powiązane z planowaniem działalności sprzedażowej przy uwzględnieniu różnych zmian dynamicznie wpływających na działalność przedsiębiorstwa. Raporty powstają również na podstawie analizy samej oferty sprzedażowej, w ramach której badamy rodzaj i zakres promowanych produktów.

Kluczowe wskaźniki

Działania analityczne przeprowadzane w ramach controllingu skupiają się na wielu różnych wskaźnikach. Parametry te powinny być interpretowane w wymiarze nie tylko całościowym, ale również czasowym, geograficznym czy produktowym. Nie bez znaczenia pozostaje uwzględnienie kanałów dystrybucji, wielkości zawieranych transakcji czy perspektywy samych przedstawicieli handlowych i docelowych nabywców. W praktyce raport może dotyczyć praktycznie dowolnej liczby kryteriów. Controlling zapewnia łatwy dostęp do szeregu ważnych parametrów, takich jak np. marża, obrót netto czy ilość wartościowa i procentowa produktów z określonych grup kontrahentów, grup asortymentowych czy przedziałów czasowych. W ramach całego procesu możemy ustalić najważniejszych klientów i najważniejsze produkty, uwzględniając przy tym potencjał nabywczy czy preferencje w poszczególnych okresach.

Wyniki i rezultaty

Raport pozwala na odpowiednią wizualizację danych związanych z realizacją transakcji, a także ich śledzenie i analizowanie pod kątem szczegółowym i ogólnym z możliwością tworzenia specjalnych zestawień. Wskaźniki sprzedaży można weryfikować z podziałem okresowym na poszczególnych kontrahentów, handlowców, miasta czy województwa. Zawarte są w nim wyniki porównawcze efektywności sprzedaży pojedynczych produktów czy całych grup artykułów, włącznie z uwidocznieniem procentowych wzrostów i spadków. Dużą zaletą jest wgląd w wyniki sprzedaży netto z naznaczoną linią trendu, a także opcja pozyskania danych dotyczących trendów średniej ceny konkretnych towarów. Raport powstaje w oparciu o procesy ściśle kontrolowane i monitorowane, dzięki czemu możemy na jego podstawie rozpoznawać różne zagrożenia i szanse oraz podejmować lepiej zoptymalizowane działania sprzedażowe.

Jak powstaje raport sprzedaży?

Raport sprzedaży powstaje w sposób wieloetapowy, a także jest na bieżąco rozwijany. Jego opracowanie wymaga uwzględnienia szeregu elementów związanych z opracowaną strategią biznesową firmy. Dla wielu podmiotów bardzo istotne są analizy różnych scenariuszy, które mogą potencjalnie zaistnieć w perspektywie miesiąca, kwartału czy roku. Dane zawarte w takim dokumencie nierzadko wywierają najważniejszy wpływ na wyniki finansowe firmy. Przedsiębiorcy często nie mają jednak dostępu do narzędzi, które zapewniają sprawną obsługę wielu wariantów planistycznych. Pod tym kątem na uwagę zasługuje nasz autorski system EURECA, który występuje w konfiguracjach optymalnie przystosowanych do ulepszenia procesów raportowania. Ten system obsługuje bardzo proste tworzenie wielu scenariuszy np. przez powielenie planu sprzedaży i jego zmianę o pewne wskaźniki.

Efektywne zarządzanie

System EURECA pozwala na efektywną kontrolę różnych zakresów sprzedaży. W raportowaniu uwzględniamy konkretne grupy asortymentowe, segmenty rynku czy regiony geograficzne, a także uściślamy koszty na podstawie ich źródła, rodzaju czy specyfiki. System ten został specjalnie dostosowany do obserwacji parametrów, a zarazem planowania działań dotyczących konkretnych zjawisk powiązanych ze sprzedażą – np. ceny jednostkowej, ilości czy wartości produktów. Raporty nie muszą ograniczać się tylko do okresów rocznych, ponieważ procesy zarządzania są realizowane również pod kątem określonych przedziałów miesięcznych czy też inwestycji zaplanowanych jako wieloletnie. Korzyści związane z zastosowaniem naszych narzędzi IT możesz sprawdzić, odwiedzając stronę https://www.controlling-systems.pl/20-lat/#see

Wizualizacja danych

System EURECA pozwala na wizualizację raportowanych danych w sposób, który dostarcza łatwy i szybki wgląd w najważniejsze informacje dotyczące sprzedaży. Oprócz parametrów opisujących plany realizacji oraz narastające i okresowe odchylenia, na uwagę zasługują również inne ważne wartości. Nasze narzędzie pozwala na kompleksową analizę stopnia realizacji zaplanowanych budżetów czy dynamikę ich wykonania w ujęciu okresowym oraz rocznym. Uzyskane dane są przydatne na etapie analizy, a następnie wykorzystywane do niezbędnych rewizji. Sam system odznacza się wyjątkowo prostym sposobem integracji modeli planistycznych, dzięki czemu wszystkimi elementami można łatwo zarządzać. Istotną kwestią jest szybki dostęp do poszczególnych wskaźników.

Korzyści

Raporty mogą być bardzo pomocne również na etapie prowadzenia działań marketingowych związanych z handlem, ponieważ pomagają w ocenie ich efektywności. Informacje uzyskane w ten sposób pozwalają na ustalenie, które kanały promocyjne zapewniają najlepsze wyniki i generują najwyższą sprzedaż. Raportowanie jest też dobrym sposobem wyodrębniania metod promocji o potencjalnie największej opłacalności, przez co mogą być one optymalizowane pod kątem zwrotu z inwestycji w kampanię reklamową. Nie bez znaczenia pozostaje bardziej efektywna analiza rentowności, która ma istotny wpływ na wydatki. Systematyczne raportowanie sprzyja wprowadzaniu najlepszych środków zarządczych, co pozostaje nie bez znaczenia dla poprawy skuteczności operacyjnej. Zapraszamy do sprawdzenia oferty Controlling Systems oraz kontaktu z naszymi ekspertami.

Idź do oryginalnego materiału