[RAPORT] Ukraińska droga do Unii Europejskiej. Polskie doświadczenia. Sektor farmaceutyczny

2 miesięcy temu

Zapraszamy do lektury kolejnego raportu przygotowanego w ramach projektu „Ukraińska droga do UE. Polskie doświadczenia”. Raport został przygotowany wspólnie przez Warsaw Enterprise Institute oraz Instytut Badań nad Gospodarką i Doradztwa Politycznego. Chcemy skupić się na najbardziej wrażliwych sektorach gospodarki, które mogą stanowić istotne wyzwania jako potencjalne obszary konkurencji i sporów między polskimi i ukraińskimi przedsiębiorcami oraz omówić te obszary, które mogą stać się miejscem współpracy i wzajemnego uzupełniania się. Głęboko wierzymy, iż nasz raport i cały projekt będzie ważnym głosem w dyskursie na temat potencjalnej integracji Ukrainy z UE i pomoże przedsiębiorcom obu państw współpracować na rzecz budowania siły gospodarczej naszych państw w oparciu o wolność i swobodę gospodarczą.

W ramach raportu udało nam się wypracować rekomendacje dla Ukrainy i ukraińskich firm sektora farmaceutycznego związane z przystąpieniem do UE.

Kluczowym zadaniem dla władz Ukrainy powinno być zapewnienie bezpieczeństwa lekowego, zwiększenie dostępu obywateli do innowacyjnych terapii i ochrona oraz rozwój rodzimego przemysłu farmaceutycznego. Proces przystąpienia do UE i negocjacje ACAA w celu zmniejszenia barier pozataryfowych z pewnością zajmą trochę czasu. Dlatego ważne jest, aby kontynuować prace nad wdrożeniem nowej ustawy o lekach we właściwym czasie. Równolegle należy kontynuować dialog ze stroną unijną w celu określenia, co jest potrzebne do osiągnięcia pełnej zgodności z dorobkiem prawnym UE w sektorze farmaceutycznym. Najlepszym rezultatem byłaby wspólnie uzgodniona mapa drogowa, która jasno określi kroki niezbędne do wzajemnego uznawania unijnych i ukraińskich organów regulacyjnych w sektorze farmaceutycznym. Pozwoli to sektorowi farmaceutycznemu uzyskać korzyści z dostosowania się do przepisów UE przed zakończeniem akcesji do UE.

W szczególności należy rekomendować:

  1. Chcąc zapewnić bezpieczeństwo lekowe obywatelom Ukrainy, należy wprowadzić regulacje mające na celu zwiększanie produkcji farmaceutycznej przez firmy ukraińskie. Ukraińscy producenci będą potrzebować zewnętrznego finansowania, aby dostosować się do nowych przepisów.
  2. Należy zwiększyć nakłady na refundację apteczną.
  3. Powołać nowy organ regulacyjny rynku farmaceutycznego, który będzie odpowiedzialny za wydawanie zezwoleń na wprowadzanie leków do obrotu na Ukrainie zgodnie z normami UE. Proces powołania takiego organu, który uzyska wzajemne uznanie z organami UE i poszczególnych państw UE, może opierać się na polskim doświadczeniu w dostosowywaniu się do dorobku prawnego UE.
  4. Należy też opracować listę leków krytycznych dla bezpieczeństwa lekowego Ukrainy oraz zachęty dla chcących zainwestować w ich produkcję.
  5. Kształtowanie otoczenia prawnego dotyczącego polityki lekowej powinno odbywać się w dialogu z producentami leków, którzy wytwarzają je na Ukrainie i mają realny wpływ na gospodarkę.
  6. W celu zachęcenia firm farmaceutycznych do inwestowania w badania i rozwój, należy rozważyć wprowadzenie ulg podatkowych lub innych form wsparcia finansowego. To pozwoliłoby na zwiększenie innowacyjności branży oraz stymulowanie konkurencyjności.
  7. Firmy powinny również skupić się na rozwoju technologii medycznych, takich jak telemedycyna czy aplikacje mobilne wspomagające zdrowie.

Ukraińscy i polscy producenci farmaceutyczni skorzystaliby na współpracy transgranicznej, takiej jak partnerstwo w łańcuchu dostaw i wspólne przedsięwzięcia. Ukraińscy producenci skorzystaliby z know-how i powiązań rynkowych polskich odpowiedników, podczas gdy polskie firmy farmaceutyczne byłyby najlepiej przygotowane do czerpania korzyści z przystąpienia ukraińskiego sektora farmaceutycznego do rynku UE.

Współpraca z Polską może pomóc ukraińskiemu sektorowi na jego drodze do akcesji do UE i prawdopodobnie będzie korzystna również dla polskich partnerów.

POBIERZ RAPORT

Idź do oryginalnego materiału