Warszawa, 24.10.2025 (ISBnews/Reflex) – Drożejąca ropa naftowa powoduje wzrost ryzyka podwyżek cen na stacjach paliw w ostatnim tygodniu października, głównie dla benzyn i oleju napędowego, wynika z komentarza rynkowego analityków Reflex.
Poniżej komentarz rynkowy Reflex:
Mniej więcej od połowy października obserwujemy dynamiczne zmiany cen ropy i paliw gotowych, które niemal natychmiast znajdują odzwierciedlenie na rynku krajowym. Po obniżkach cen hurtowych w poprzednim tygodniu, w tym spadły ceny paliw na stacjach. Skala zmian była tradycyjnie zróżnicowana, ale spadki sięgały 10 groszy na litrze.
Średnie ceny paliw 23 października kształtowały się następująco:
- Benzyna bezołowiowa 95: 5,84 zł/l (spadek o 4 gr/l)
- Benzyna bezołowiowa 98: 6,59 zł/l (spadek o 4 gr/l)
- Olej napędowy: 5,92 zł/l (spadek o 5 gr/l)
- Autogaz: 2,63 zł/l (spadek o 3 gr/l)
Drożejąca ropa naftowa powoduje wzrost ryzyka podwyżek cen przy dystrybutorach w ostatnim tygodniu października. Podwyżki prognozujemy głównie dla benzyn i oleju napędowego średnio o 4 i 6 gr/l.
Prognoza średnich cen detalicznych na 44 tydzień (27-31.10.2025):
- PB95 – 5.88 (+0.04) zł/l
- Pb98 – 6.63 (+0.04) zł/l
- ON – 5.98 (+0.06) zł/l
- LPG – 2.63 (0.00) zł/l.
Ropa naftowa
Ceny grudniowej serii kontraktów na ropę Brent w piątek pozostają na poziomie powyżej 66,4 USD/bbl. Jeszcze przed tygodniom notowania ropy Brent osiągnęły poziom 60 USD/bbl.
Wzrost cen nastąpił po tym, jak prezydent USA Donald Trump nałożył sankcje na dwa największe rosyjskie koncerny naftowe Rosnieft, Lukoil oraz spółki zależne, aby zmusić Kreml do zakończenia wojny na Ukrainie. Jednocześnie odwołał planowane w ubiegłym tygodniu spotkanie z prezydentem Putinem. Te informacje podbiły w czwartek ceny ropy na światowych rynkach o ponad 5%.
Sekretarz stanu USA w uzasadnieniu podkreślił, iż sankcje są wynikiem braku zgody prezydenta Rosji na zakończenie wojny z Ukrainą. Rosnieft kontroluje ponad połowę rosyjskiej produkcji ropy naftowej, a udział obu koncernów w całkowitym rosyjskim eksporcie ropy naftowej drogą morską i rurociągami to ponad 60%. Decyzja USA ze względu na ryzyko sankcji wtórnych powinna również zmusić największego odbiorcę rosyjskiej ropy naftowej droga morską (Indie) do dywersyfikacji dostaw ropy rosyjskiej. W III kwartale tego roku Indie importowały średnio 1,7 mln bbl/d rosyjskiej ropy naftowej, co stanowiło około 33% całkowitego importu ropy naftowej przez Indie. Około 45% rosyjskiego eksportu ropy naftowej droga morską trafiało właśnie do Indii.
UE z kolei zatwierdziła 19 pakiet sankcji przeciwko Rosji całkowicie zakazujący importu rosyjskiego LNG od 1 stycznia 2027 roku.
(ISBnews/Reflex)

5 dni temu













