Warszawa, 21.11.2025 (ISBnews/Reflex) – Ceny benzyny na rynku hurtowym w tym tygodniu nieznacznie spadły, wzrosły ceny oleju napędowego i autogazu. Konsekwencją tych zmian będą zwłaszcza podwyżki cen oleju napędowego o kilka – kilkanaście grosze na litrze w zależności od stacji, wynika z komentarza rynkowego analityków Reflex. W odpowiedzi na wzrost cen diesla na rynku europejskim olej napędowy w sprzedaży hurtowej podrożał do poziomu najwyższego od stycznia br., a aktualne ceny na stacjach są najwyższe od marca br., ale zmierzają w kierunku tegorocznego maksimum również ze stycznia, kiedy średnio za litr oleju płaciliśmy 6,42 zł.
Poniżej komentarz rynkowy Reflex:
W ostatnich tygodniach najwięcej zmian dotyczy oleju napędowego, choćby jeżeli ceny benzyny i autogazu zmieniały się to były to zdecydowanie mniejsze korekty. Wzrost cen oleju napędowego powyżej ceny bezołowiowej 95 to sytuacja, która coraz rzadziej zaskakuje kierowców. Aktualnie różnica między cenami wynosi 29 gr/l, ale wszystko wskazuje na to, iż się jeszcze pogłębi.
Średnie ceny paliw 20 listopada prezentowały się następująco:
- Benzyna bezołowiowa 95: 5,96 zł/l (spadek o 1 gr/l)
- Benzyna bezołowiowa 98: 6,67 zł/l (spadek o 2 gr/l)
- Olej napędowy: 6,25 zł/l (wzrost o 9 gr/l)
- Autogaz: 2,67 zł/l (wzrost o 4 gr/l)
W odpowiedzi na wzrost cen diesla na rynku europejskim, olej napędowy w sprzedaży hurtowej podrożał do poziomu najwyższego od stycznia br. Z kolei aktualne ceny na stacjach są najwyższe od marca tego roku, ale zmierzają w kierunku tegorocznego maksimum również ze stycznia, kiedy średnio za litr oleju płaciliśmy 6,42 zł.
Ceny benzyny na rynku hurtowym w tym tygodniu nieznacznie spadły (ok. 2 gr/l), wzrosły ceny oleju napędowego (o ok. 18 gr/l) i autogazu (ok. 3 gr/l). Konsekwencją tych zmian będą zwłaszcza podwyżki cen oleju napędowego o kilka – kilkanaście grosze na litrze w zależności od stacji.
Szczegółowa prognoza średnich cen detalicznych na 47. tydzień (24 – 28.11.2025):
- Pb95 – 5,96 zł/l (0,00)
- Pb98 – 6,71 zł/l (0,00)
- ON – 6,25 zł/l (+0,10)
- LPG – 2,67 zł/l (+0,04)
Ropa naftowa
Na rynku ropy naftowej kolejny tydzień upływa pod znakiem konsolidacji cen. W przypadku styczniowej serii kontraktów na ropę Brent przez cały czas obserwujemy trend boczny 62-66 USD/bbl. Nowe maksima na poziomie 805 USD/t obserwowaliśmy natomiast w przypadku kontraktów futures na Gasoil (ICE). Ceny diesla na rynku ARA (CIF NWE) wzrosły powyżej 800 USD/t (107 USD/bbl) i są najwyższe od lipca 2024 roku. W skali tygodnia (12-19 listopada) ceny diesla wzrosły 60 USD/t. W porównaniu z rokiem ubiegłym diesel podrożał około 115 USD/t, podczas gdy w tym samym okresie ceny ropy naftowej Brent spadły ponad 10 USD/bbl.
Przestoje remontowe w europejskich rafineriach, wzrost popytu, ograniczenia w eksporcie diesla i oleju opałowego z Rosji oraz wchodzące w życie od stycznia 2026 roku embargo UE zakazujące importu paliw produkowanych z rosyjskiej ropy naftowej w krajach trzecich to główne czynniki wzrostu cen diesla.
W październiku eksport produktów naftowych z Rosji wyniósł niecałe 2 mln bbl/d. Był to kolejny miesiąc z rzędu z poziomem eksportu poniżej 2 mln bbl/d, czyli najniższym od pierwszej połowy 2022 roku. Ostatnie ataki ukraińskiej armii objęły kolejne rafinerie Rosneftu: Novokuibyshevsk w regionie Wołga, Saratov oraz jedną z największych Ryazan.
Od stycznia 2026 roku wchodzi natomiast w życie embargo UE na import produktów naftowych z państw trzecich, które zostały wytworzone z rosyjskiej ropy naftowej. W tym kontekście dużą niewiadomą stanowi przyszłość importu diesla do Europy z Indii. Indie (największy odbiorca rosyjskiej ropy naftowej drogą morską) pozostają trzecim największym dostawcą diesla do Europy z udziałem w imporcie sięgającym 20%.
(ISBnews/Reflex)

11 godzin temu










