RegioJet chce uruchomić nowe połączenia w Polsce! Konkurencja dla Pendolino?

9 godzin temu

Czeski RegioJet szykuje się do poważnej ekspansji na zagranicznych rynkach kolejowych i planuje uruchomić nowe połączenia w Polsce. Firma właśnie złożyła aż sześć oficjalnych zgłoszeń do Urzędu Transportu Kolejowego (UTK), deklarując chęć uruchomienia połączeń pasażerskich od 13 grudnia 2026 roku aż do końca 2031 roku. Czy szykuje się prawdziwa rewolucja na torach i długo wyczekiwana konkurencja dla Pendolino? Czy może UTK ponownie stanie po stronie naszego krajowego monopolisty – PKP Intercity?

RegioJet chce uruchomić nowe połączenia w Polsce

Według złożonych dokumentów, RegioJet planuje nowe połączenia w Polsce w ramach pięciu kolejnych rocznych rozkładów jazdy – aż do grudnia 2031 roku. W planach przewoźnika znalazły się następujące relacje:

Gdynia Główna – Gliwice – Gdynia Główna

2 pary pociągów dziennie; przebieg trasy przez m.in. Sopot, Gdańsk, Warszawę, Katowice.

Stacja przyjazd odjazd przyjazd odjazd
Gdynia Główna 6:35 10:35
Sopot 6:44 6:45 10:44 10:45
Gdańsk Wrzeszcz 6:52 6:53 10:52 10:53
Gdańsk Główny 6:57 7:02 10:57 11:02
Warszawa Wschodnia 9:27 9:30 12:27 12:30
Warszawa Centralna 9:36 9:42 13:36 13:42
Warszawa Zachodnia 9:46 9:49 13:46 13:49
Zawiercie 11:34 11:35 15:34 15:35
Sosnowiec Główny 12:00 12:01 16:00 16:02
Katowice 12:13 12:17 16:13 16:17
Chorzów Batory 12:22 12:23 16:22 16:23
Zabrze 12:33 12:34 16:33 16:34
Gliwice 12:40 16:40
Stacja przyjazd odjazd przyjazd odjazd
Gliwice 11:26 15:26
Zabrze 11:32 11:33 15:32 15:33
Chorzów Batory 11:43 11:44 15:43 15:44
Katowice 11:49 11:53 15:49 15:53
Sosnowiec Główny 12:04 12:06 16:04 16:06
Zawiercie 12:31 12:32 16:31 16:32
Warszawa Zachodnia 14:20 14:21 18:20 18:21
Warszawa Centralna 14:24 14:26 18:24 18:30
Warszawa Wschodnia 14:30 14:32 18:34 18:36
Gdańsk Główny 17:04 17:09 21:04 21:09
Gdańsk Wrzeszcz 17:13 17:14 21:13 21:14
Sopot 17:21 17:22 21:21 21:22
Gdynia Główna 17:31 21:31

Gdynia Główna – Kraków Płaszów – Gdynia Główna

4 pełne pary połączeń dziennie +1 para skrócona tylko do Warszawy; łączność między północą a południem kraju

Stacja przyjazd odjazd przyjazd odjazd przyjazd odjazd przyjazd odjazd
Gdynia Główna 4:35 8:35 8:36 12:35 12:36 16:35 16:36
Sopot 4:44 4:45 8:44 8:45 12:44 12:45 16:44 16:45
Gdańsk Wrzeszcz 4:52 4:53 8:52 8:53 12:52 12:53 16:52 16:53
Gdańsk Główny 4:57 5:02 8:57 9:02 12:57 13:02 16:57 17:02
Warszawa Wschodnia 7:27 7:30 11:27 11:30 15:27 15:30 19:27 19:30
Warszawa Centralna 7:36 7:42 11:36 11:42 15:36 15:42 19:36 19:42
Warszawa Zachodnia 7:46 7:49 11:46 11:49 15:46 15:49 19:46 19:49
Kraków Główny 10:04 10:06 14:04 14:06 18:04 18:06 22:10
Kraków Płaszów 10:15 14:15 18:15
Stacja przyjazd odjazd przyjazd odjazd przyjazd odjazd przyjazd odjazd
Kraków Płaszów 5:51 9:51 13:51 13:52 17:51 17:52
Kraków Główny 5:56 6:02 9:56 10:02 13:56 14:02 17:56 18:02
Warszawa Zachodnia 8:17 8:20 12:17 12:20 16:17 16:20 20:17 20:20
Warszawa Centralna 8:24 8:30 12:24 12:30 16:24 16:30 20:24 20:30
Warszawa Wschodnia 8:36 8:39 12:36 12:39 16:36 16:39 20:36 20:39
Gdańsk Główny 10:59 11:04 14:59 15:04 18:59 19:04 22:59 23:04
Gdańsk Wrzeszcz 11:10 11:11 15:10 15:11 19:10 19:11 23:10 23:11
Sopot 11:19 11:21 15:19 15:21 19:19 19:21 23:19 23:21
Gdynia Główna 11:31 15:31 19:31 23:31

Więcej połączeń ze Stolicy

RegioJet, planując nowe połączenia w Polsce, kładł szczególny nacisk na Warszawę. Ze stacji w Stolicy mają ruszyć aż cztery strategiczne trasy łączące ją z głównymi ośrodkami na południu i zachodzie kraju. To oznacza więcej wygodnych opcji podróży dla mieszkańców stolicy oraz realną konkurencję dla dotychczasowych operatorów.

Warszawa Wschodnia – Gliwice – Warszawa Wschodnia

4 pary pociągów dziennie; trasa przez Katowice, Zabrze, Chorzów, Sosnowiec

Stacja przyjazd odjazd przyjazd odjazd przyjazd odjazd przyjazd odjazd
Warszawa Wschodnia 7:36 11:36 15:36 19:36 19:36
Warszawa Centralna 7:42 7:48 11:42 11:48 15:42 15:48 19:42 19:42
Warszawa Zachodnia 7:52 7:55 11:52 11:55 15:52 15:55 19:52 19:55
Zawiercie 9:40 9:41 13:40 13:41 17:40 17:41 21:40 21:41
Sosnowiec Główny 10:06 10:08 14:06 14:08 18:06 18:08 22:08 22:08
Katowice 10:19 10:23 14:19 14:23 18:19 18:23 22:19 22:23
Chorzów Batory 10:28 10:30 14:28 14:30 18:28 18:30 22:28 22:30
Zabrze 10:39 10:40 14:39 14:40 18:39 18:40 22:39 22:40
Gliwice 10:46 14:46 18:46 22:46
Stacja przyjazd odjazd przyjazd odjazd przyjazd odjazd przyjazd odjazd
Gliwice 5:20 9:20 13:20 17:20
Zabrze 5:26 5:27 9:26 9:27 13:26 13:27 17:27 17:27
Chorzów Batory 5:37 5:38 9:37 9:38 13:37 13:38 17:37 17:37
Katowice 5:43 5:47 9:43 9:47 13:43 13:47 17:43 17:47
Sosnowiec Główny 5:58 6:00 9:58 10:00 13:58 14:00 18:00 18:00
Zawiercie 6:25 6:26 10:25 10:26 14:25 14:26 18:26 18:26
Warszawa Zachodnia 8:11 8:14 12:11 12:14 16:11 16:14 20:11 20:11
Warszawa Centralna 8:18 8:24 12:18 12:24 16:18 16:24 20:18 20:18
Warszawa Wschodnia 8:30 12:30 16:30 20:30

Warszawa Wschodnia – Kraków Płaszów – Warszawa Wschodnia

4 pary połączeń dziennie; szybkie i częste połączenia między stolicą a Małopolską

Stacja przyjazd odjazd przyjazd odjazd przyjazd odjazd przyjazd odjazd
Warszawa Wschodnia 5:36 9:36 13:36 17:36 17:36
Warszawa Centralna 5:42 5:48 9:42 9:48 13:42 13:48 17:42 17:48
Warszawa Zachodnia 5:52 5:55 9:52 9:55 13:52 13:55 17:52 17:55
Kraków Główny 8:10 8:16 12:10 12:16 16:10 16:16 20:10 20:16
Kraków Płaszów 8:21 12:21 16:21 20:21
Stacja przyjazd odjazd przyjazd odjazd przyjazd odjazd przyjazd odjazd
Kraków Płaszów 7:45 11:45 15:45 19:51
Kraków Główny 7:50 7:56 11:50 11:56 15:50 15:56 19:56 20:02
Warszawa Zachodnia 10:11 10:14 14:11 14:14 18:11 18:14 22:11 22:14
Warszawa Centralna 10:18 10:24 14:18 14:24 18:18 18:24 22:18 22:24
Warszawa Wschodnia 10:30 14:30 18:30 22:36

Warszawa Wschodnia – Wrocław Główny – Warszawa Wschodnia

5 par połączeń dziennie; wygodne połączenie dla Dolnego Śląska

Stacja przyjazd odjazd przyjazd odjazd przyjazd odjazd przyjazd odjazd przyjazd odjazd
Warszawa Wschodnia 4:45 7:15 11:15 13:15 17:15
Warszawa Centralna 4:51 4:57 7:21 7:27 11:21 11:27 13:21 13:27 17:21 17:27
Warszawa Zachodnia 5:01 5:04 7:31 7:34 11:31 11:34 13:31 13:34 17:31 17:34
Poznań Główny 7:20 7:24 9:50 9:54 13:50 13:54 15:50 15:54 19:50 19:54
Leszno 7:57 7:59 10:27 10:29 14:27 14:29 16:27 16:29 20:27 20:29
Wrocław Główny 8:43 11:13 15:13 17:13 21:13
Stacja przyjazd odjazd przyjazd odjazd przyjazd odjazd przyjazd odjazd przyjazd odjazd
Warszawa Wschodnia 4:45 7:15 11:15 13:15 17:15
Warszawa Centralna 4:51 4:57 7:21 7:27 11:21 11:27 13:21 13:27 17:21 17:27
Warszawa Zachodnia 5:01 5:04 7:31 7:34 11:31 11:34 13:31 13:34 17:31 17:34
Poznań Główny 7:20 7:24 9:50 9:54 13:50 13:54 15:50 15:54 19:50 19:54
Leszno 7:57 7:59 10:27 10:29 14:27 14:29 16:27 16:29 20:27 20:29
Wrocław Główny 8:43 11:13 15:13 17:13 21:13

Warszawa Wschodnia – Szczecin Główny – Warszawa Wschodnia

1 para dziennie; strategiczne połączenie wschodu z północnym zachodem kraju

Stacja przyjazd odjazd
Warszawa Wschodnia 16:15
Warszawa Centralna 16:21 16:27
Warszawa Zachodnia 16:31 16:34
Poznań Główny 18:50 18:54
Stargard 20:14 20:15
Szczecin Dąbie 20:42 20:43
Szczecin Główny 20:44
Stacja przyjazd odjazd
Szczecin Główny 6:21
Szczecin Dąbie 6:34 6:35
Stargard 6:50 6:51
Poznań Główny 8:11 8:15
Warszawa Zachodnia 10:31 10:34
Warszawa Centralna 10:38 10:44
Warszawa Wschodnia 10:50

Jakie składy planuje uruchomić RegioJet?

RegioJet chce obsługiwać nowe połączenia w Polsce nowoczesnym taborem. Pasażerów mają wozić lokomotywy serii Traxx MS lub Vectron w składach wyposażonych w od 6 do 10 wagonów. Konfiguracja pociągów ma być elastyczna, dostosowywana do aktualnego popytu. To oznacza możliwość dostosowania liczby miejsc np. w okresie letnim lub święta, co nie zawsze jest standardem w polskiej kolei.

Jeszcze do niedawna UTK konsekwentnie odrzucał wnioski RegioJet dotyczące otwartego dostępu do polskich torów. Przełom nastąpił jednak pod koniec ubiegłego roku, kiedy to urząd zaczął stopniowo przyznawać czeskiemu operatorowi zgodę na konkretne trasy, między innymi z Krakowa do Gdyni, Warszawy do Poznania (5 par dziennie) i do Berlina (1 para dziennie).

Na dziś PKP Intercity i jej flagowy produkt – Pendolino – dominuje na trasach ekspresowych. Jednak pojawienie się konkurencji w postaci RegioJet może mu zagrozić. Nie bez znaczenia jest też fakt, iż RegioJet ma już doświadczenie w obsłudze tras międzynarodowych i regionalnych, gdzie często wygrywa konkurencję pod względem jakości obsługi. Czeski przewoźnik ma realną szansę stać się poważnym konkurentem dla PKP Intercity. Dla pasażerów to dobra wiadomość – szykuje się więcej opcji, lepsze ceny i wyższy komfort.

Znany YouTuber założył własne koleje! Chce jeździć nocą po Polsce

Znajdziesz nas w Google News
Idź do oryginalnego materiału