RegioJet obiecywał złote góry, a w Polsce mamy tylko jedno połączenie. Czyli jak zrobić promocję marki kosztem 10 zł

1 tydzień temu

Pociągi z Warszawy do Belgii, Tyrolu, Pragi, Wiednia, wakacyjne połączenie do chorwackich kurortów w Rijece i Splicie – wszystko to huczne zapowiedzi RegioJet, którymi przez ostatnie lata czeski prywatny przewoźnik robił szum w mediach. Na hucznych zapowiedziach z reguły się kończyło, bo ze wszystkich zapowiedzi finalnie udało uruchomić tylko jedno połączenie.

Fot. RegioJet

„Na narty w Austrii pojedziemy pociągiem. Jest już rozkład nowych połączeń RegioJet”, „Pociągiem z Polski do Chorwacji pojedziemy już w następne wakacje. Oto rozkład jazdy”, „Pociągiem z Katowic do Chorwacji pojedziemy już w 2022 roku”, to tylko kilka przykładów tytułów artykułów ogólnopolskich mediów, które były publikowane w minionych latach, kiedy to RegioJet swoimi zapowiedziami oraz wnioskami składanymi do UTK tworzył poruszenie w krajowych massmediach. Od 2020 roku do końca października br. RegioJet złożył do UTK 34 wnioski o otwarty dostęp, w analogicznym okresie łącznie do Urzędu trafiło 97 wniosków, które były składane przez samorządowych przewoźników, czy też takie podmioty jak PKP Intercity, SKPL Cargo, Leo Express, Polregio.

Strategię RegioJet z minionych lat na „ekspansję” na polskim rynku można streścić w kilku krokach: złożenie wniosku, a tym samym stworzenie zainteresowania mediów oraz hucznych zapowiedzi składanych przez szefa firmy i w przypadku przedłużenia się procedury dot. otwartego dostępu, bądź też wydanie negatywnej – dla przewoźnika – decyzji, grzmienie o monopolu na polskim rynku, odwoływanie się do sprawy za pośrednictwem lobbystów. W przypadku, gdy na złożone wnioski bez większych problemów, przewoźnik otrzymał zgodę na uruchamianie pociągów, wtedy mogliśmy jedynie nacieszyć się nagłówkami artykułów, które powyżej zostały wspomniane, bo finalnie RegioJet mimo zgody, niemal żadnego pociągu nie uruchomił. Skalę działania zilustrują poniższe liczby.

Dla wszystkich wniosków złożonych przez RegioJet, prezes UTK w latach 2020-2024 wydał łącznie:

  • 21 decyzji przyznających otwarty dostęp (w tym 2 decyzje z wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy, 16 aktualnych),
  • 4 decyzje przyznające ograniczony dostęp (w tym 2 decyzje z wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy, utrzymujące w mocy decyzję I instancji, 2 aktualne),
  • 4 decyzje odmawiające przyznania otwartego dostępu (w tym 2 decyzje z wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy, utrzymujące w mocy decyzję I instancji),
  • 2 decyzje o umorzeniu postępowania w całości na wniosek RegioJet.

Zgodnie z procedurą, po wpłynięciu wniosku do UTK, prezes Urzędu powiadamia podmioty uprawnione o otrzymaniu informacji o chęci uruchamiania nowego połączenia, tym samym uczestnicy rynku mają określony czas i prawo na złożenie ewentualnego wniosku o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej.

– Wzrasta jakość składanych do Urzędu Transportu Kolejowego wniosków o przyznanie otwartego dostępu. Oczywiście czas potrzebny na ich rozpatrzenie przez organ regulacyjny w toku postępowania administracyjnego i wydanie decyzji dotyczącej otwartego dostępu zależy od skomplikowania sprawy. Na to niewątpliwie wpływają wnioski o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej składane przez podmioty uprawnione. Ustawodawca unijny przewidział termin na składanie wniosków o przyznanie otwartego dostępu na 18 miesięcy przed wejściem w życie rocznego rozkładu jazdy pociągów, od którego ma obowiązywać wnioskowane połączenie komercyjne. W ocenie prawodawcy unijnego jest to czas potrzebny organowi regulacyjnemu i zarządcy infrastruktury na zrealizowanie wymaganych czynności przed przyznaniem zdolności przepustowej – informuje Biuro Prasowe Urzędu Transportu Kolejowego.

Idź do oryginalnego materiału