Nowelizacja ustawy o transporcie kolejowym, która polegała na wdrożeniu przepisów filaru technicznego IV pakietu kolejowego miała miejsce w lipcu 2021 r. Po upływie roku warto przyjrzeć się kilku zmianom, które zostały wprowadzone, w tym dotyczącym systemu zarządzania ruchem kolejowym (ERTMS), gdyż jego znaczenie zostało w ostatnich latach istotnie podniesione.
Jednolity europejski obszar kolejowy
Idea, która przyświeca UE w zakresie transportu kolejowego polega na stworzeniu jednolitego europejskiego obszaru kolejowego. W tym celu, w pierwszej kolejności, zostały przyjęte rozwiązania regulacyjne, wynikające m.in. z dyrektyw 2012/34/UE oraz 2016/2370/UE. Mówiąc ogólnie, funkcjonowanie jednolitego europejskiego obszaru kolejowego ma polegać na większej swobodzie świadczenia usług, szerokiego dostępu do rynku, większej konkurencyjności, w tym w zakresie przewozów kolejowych.
Następnie przygotowano tzw. filar techniczny IV pakietu kolejowego, który obejmuje m.in. dyrektywę 2017/797/UE, dyrektywę 2016/798/UE oraz rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/796/UE. Na podstawie tych przepisów wprowadzono spójne zasady dotyczące:
- jednolitych certyfikatów bezpieczeństwa,
- wprowadzania pojazdów kolejowych do obrotu (dopuszczeń do eksploatacji) oraz
- zatwierdzania rozwiązań obejmujących sterowanie ruchem kolejowym, w szczególności system ERTMS.
Kluczowe znaczenie ma wspominane rozporządzenie 2016/796, które nadało nowy status Agencji Kolejowej UE. Stała się ona podmiotem odpowiedzialnym za wydawanie jednolitych certyfikatów bezpieczeństwa i zezwoleń dla pojazdów kolejowych (choć jest to odpowiedzialność dzielona z krajowymi organami bezpieczeństwa), natomiast w zakresie systemu ERTMS stała się ona podmiotem odpowiedzialnym za zharmonizowane wdrażanie tego systemu w Unii. Przepisy rozporządzenia 2016/796 określają Agencję Kolejową UE organem systemowym. Agencja zapewnia skoordynowany rozwój ERTMS w Unii, tworzy przepisy regulujące funkcjonowanie monitoruje przestrzeganie przepisów w zakresie ERTMS, tworzy oraz monitoruje te przepisy.
Jak to wygląda od strony przepisów
Z rozporządzenia 2016/796 wynika, iż system ERTMS odgrywa najważniejsze znaczenie dla sprawnego rozwoju jednolitego europejskiego obszaru kolejowego i w związku z tym, aby zapewnić równomierny rozwój tego systemu, koordynacja jego wdrażania powinna być wzmocniona na szczeblu unijnym. Oznacza to, iż Agencja posiadając największe doświadczenie w tej dziedzinie powinna ogrywać kluczową rolę. Generalny zamysł polega na zapewnieniu, aby system ERTMS był w pełni interoperacyjny, a ewentualne przeszkody, które utrudniłyby osiągnięcie interoperacyjności zostaną przez Agencję usunięte, ewentualnie wskazane, a ich usunięciem zajmie się np. zarządca infrastruktury.
To zadanie dotyczy urządzeń przytorowych ERTMS. W ramach IV pakietu kolejowego przewidziano nową procedurę polegającą na zatwierdzaniu przez Agencję proponowanych rozwiązań dotyczących urządzeń przytorowych ERTMS. Procedura polega na poddaniu weryfikacji przez Agencję czy proponowane rozwiązania w ramach systemu ERTMS są w pełni spójne z aktualnie obowiązującymi TSI, a co za tym idzie, interoperacyjne.
Dyrektywa 2016/797 w sprawie interoperacyjności przewiduje, iż podsystemy:
- sterowanie – urządzenia przytorowe,
- infrastruktura i
- energia
mogą zostać dopuszczone do eksplotacji jedynie wtedy, gdy zostały zaprojektowane, skonstruowane i zamontowane w taki sposób, iż spełniają zasadnicze wymagania interoperacyjności. o ile chodzi o podsystemy infrastruktura i energia, to zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji jest wydawane przez krajowy organ bezpieczeństwa. W zakresie systemu ERTMS – urządzenia przytorowe, organ krajowy może wydać takie zezwolenie, jedynie po weryfikacji czy Agencja Kolejowa UE pozytywnie zatwierdziła proponowane przez wnioskodawcę rozwiązania.
Przepisy krajowe dotyczące ERTMS
Warto wspomnieć o pewnej rozbieżności pomiędzy treścią dyrektywy a ustawą o transporcie kolejowym. W zakresie systemu ERTMS wnioskodawcą, zgodnie dyrektywą 2016/797 może być każda osoba fizyczna lub prawna, która zwraca się do Agencji o decyzję w sprawie zatwierdzenia rozwiązań technicznych przewidzianych na potrzeby projektów dotyczących przytorowych urządzeń ERTMS.
Natomiast polskie przepisy (art. 25ea ustawy o transporcie kolejowym) przewidują, iż z wnioskiem mogą wystąpić:
- zarządca infrastruktury kolejowej;
- przewoźnik kolejowy;
- użytkownik bocznicy kolejowej;
- inwestor.
Można przyjąć, iż inwestorem będzie każda osoba fizyczna lub prawna, jednak moim zdaniem mogą pojawić się pewne wątpliwości interpretacyjne w tej kwestii. Samo pojęcie inwestora nie zostało wprost zdefiniowane w ustawie, jednak odnosząc się do definicji zarządcy infrastruktury kolejowej widzimy, iż sam inwestor staje się zarządcą w momencie, gdy przystępuje do budowy nowej infrastruktury kolejowej.
zarządca infrastruktury – podmiot odpowiedzialny za zarządzanie infrastrukturą kolejową, jej eksploatację, utrzymanie, odnowienie lub udział w rozwoju tej infrastruktury, a w przypadku budowy nowej infrastruktury, podmiot, który przystąpił do jej budowy w charakterze inwestora;
Wobec tego, przepisy ustawy są bardziej restrykcyjne niż przepisy unijne.
Co powinien zawierać wniosek skierowany do Agencji Kolejowej UE
Wniosek skierowany do Agencji powinien zawierać:
-
-
-
projekt specyfikacji istotnych warunków zamówienia lub opis przewidywanych rozwiązań technicznych;
-
dokumenty potwierdzające warunki konieczne do technicznej i eksploatacyjnej zgodności podsystemu z pojazdami kolejowymi, które mają być eksploatowane na objętych danym projektem inwestycyjnym: linii kolejowej lub jej fragmencie, kilku liniach kolejowych lub sieci kolejowej, na której pojazd kolejowy ma być użytkowany;
-
dokumenty potwierdzające zgodność przewidywanych rozwiązań technicznych z odpowiednimi TSI;
-
inne stosowne dokumenty, w tym opinię Prezesa UTK w zakresie planowanych do zastosowania rozwiązań technicznych urządzeń przytorowych ERTMS, deklaracje weryfikacji WE lub certyfikaty zgodności WE.
-
-
Poddanie weryfikacji przez Agencję powinno nastąpić na jak najwcześniejszym etapie, tj. jeszcze przed ogłoszeniem przetargu, ale już po opracowaniu dokumentacji obejmującej opis przedmiotu zamówienia. To zadanie zostało sprecyzowane w art. 19 rozporządzenia 2016/796, zgodnie z którym Agencja wydaje decyzję w sprawie zatwierdzenia przed wszelkimi zaproszeniami do składania ofert dotyczącymi przytorowych urządzeń ERTMS, tak aby zapewnić zharmonizowane wdrażanie ERTMS w Unii. Jednocześnie należy spojrzeć na art. 19 dyrektywy 2016/797, który opisuję procedurę zatwierdzania urządzeń przytorowych ERTMS. Warto dodać, iż procedura postępowania przed Agencją, dotyczącego urządzeń przytorowych ERTMS została wyjaśniona w zaleceniach Komisji UE w sprawie wytycznych dotyczących zharmonizowanego wdrożenia europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym w Unii.
Rewizja TSI 2022 Digital Rail & Green Freight
Przepisy dyrektywy, rozporządzenia oraz ustawy stanowią ramy prawne, w których poruszają się wnioskodawca i Agencja. To co jest najbardziej istotne wynika jednak z przepisów TSI. o ile chodzi o te przepisy to w tej chwili toczą się prace legislacyjne nad ich nowym brzmieniem. Na podstawie decyzji Komisji uzupełniającej dyrektywę 2016/797 w odniesieniu do szczegółowych celów dotyczących opracowania, przyjęcia i przeglądu technicznych specyfikacji interoperacyjności zostały podjęte prace legislacyjne ukierunkowane na cyfryzację kolei oraz ekologiczne przewozy towarowe (TSI Revision 2022. Digital Rail and Green Freight). Zmiany TSI zawsze stanowiły problem z punktu widzenia prowadzonych i planowanych inwestycji, zwłaszcza o ile proponowane lub projektowane rozwiązania przestawały być zgodne z ich treścią, co wpływało na uzyskanie zezwolenia na dopuszczenie do eksplotacji.