Rekord w polskim e-commerce

9 miesięcy temu

W listopadzie br. wartość wskaźnika mierzącego kompleksową kondycję polskiego e-commerce wyniosła rekordowe 150 pkt (wartość wyjściowa wynosi 100 pkt – styczeń 2022). Przed miesiącem odczyt wynosił 134 pkt a rok temu 141 pkt.

Analiza danych indeksu, oparta na zagregowanych wynikach 3 tys. czołowych e-commerce’ów w Polsce, pokazuje, iż ich sprzedaż w internecie w listopadzie 2023 r. była wyższa od tej przed rokiem o 6,7 proc. Na ten wynik składa się 4,9 proc. wzrost liczby zamówień (r./r.) oraz wzrost średniej wartości zamówienia do 197,5 zł (1.7 proc. r./r.).

W relacji do października 2023 r. najnowszy odczyt BaseLinker Index wyróżnia się wzrostem sprzedaży aż o 12 proc. Wzrost ten wynika z większej liczby zamówień (12,6 proc.) oraz towarzyszącego mu spadku średniej wartości zamówienia (-0.5 proc.).

Listopadowe dane pokazują, jak bardzo sprzedaż za granicę napędza polski e-handel. Wartość sprzedaży cross-border r./r. wzrosła o niemal 14 proc. To ponad 2,5-krotnie szybciej niż wzrost sprzedaży krajowej w tym okresie.

Historyczny rekord w listopadzie

Analitycy platformy BaseLinker opracowali właśnie najnowszy odczyt BaseLinker Index. W listopadzie 2023 r. wskaźnik kondycji polskiego e-commerce pobił historyczny rekord (najstarsze dane sięgają stycznia 2022 r.) i wyniósł 150 punktów. Indeks ten bazuje na danych o sprzedaży prowadzonej przez 3 tys. firm handlujących za pośrednictwem platformy BaseLinker, odpowiadających za znaczną część obrotów polskiego e-commerce. Wartość bazowa – na poziomie 100 pkt, będąca punktem odniesienia do odczytów indeksu w kolejnych miesiącach, została ustalona na bazie danych o sprzedaży ze stycznia 2022 r. Najnowszy BaseLinker Index jest wyraźnie wyższy niż w październiku – przed miesiącem wynosił on 134 pkt.

– Jak co roku listopad okazał się dobrym miesiącem dla e-commerce-u. W Black Friday sprzedaż wśród naszych sprzedawców była o niemal 60 proc. wyższa niż w poprzedzający piątek, 17 listopada. Jest to wypadkowa wzrostu liczby zamówień o 34 proc. oraz 18 proc. wzrostu średniej wartości zamówienia – zaznacza Łukasz Juśkiewicz, Head of Strategy w BaseLinker.

Z przeanalizowanych i zagregowanych w BaseLinker Index danych wynika, iż w listopadzie 2023 r. (licząc r./r.) firmy uwzględnione w indeksie zwiększyły poziom sprzedaży o 6,7 proc., powiększając w tym okresie liczbę dokonanych transakcji o 4,9 proc., a średnia wartość ich koszyka wzrosła o 1,7 proc. Sprzedaż w listopadzie była o 12 proc. wyższa niż w październiku a odpowiadał za to wzrost liczby zamówień (12,6 proc.) i spadek średniej wartości zamówienia (z 198,4 zł w październiku do 197,5 zł w listopadzie).

– Produkty o wysokiej wartości powracają do koszyków, podczas gdy te tańsze wciąż ściśle podążają za inflacją. Black Friday i Black Week w listopadzie przyniosły sprzedawcom wzrosty sprzedaży, co stało się już standardem w ostatnich latach. Tym, na co warto zwrócić uwagę, jest handel transgraniczny – zyskał on znaczną popularność i stał się jednym z najważniejszych czynników napędzających wzrost handlu elektronicznego nie tylko w Polsce, ale w całym w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. W tej perspektywie najważniejsze znaczenie dla wszystkich sprzedawców detalicznych ma zaspokajanie potrzeb kupujących oraz zarządzanie złożonością i szybkością ekspansji – komentuje Mircea Stan, CEO Postis.

Dane pokazują jasno, iż e-commerce w Polsce ma za sobą kolejny solidny miesiąc. Szczególnie wysokie wzrosty w porównaniu do października widoczne były w elektronice oraz produktach dziecięcych.

Idź do oryginalnego materiału