Minister Dariusz Klimczak wziął udział w XV, jubileuszowej konferencji „Rozwój polskiej infrastruktury kolejowej”,. Jej wiodącym tematem była krótkoterminowa i strategiczna perspektywa rozwoju kolei w Polsce, uwzględniająca inwestycje, utrzymanie, transformację cyfrową oraz bezpieczeństwo ruchu. Szef resortu infrastruktury podkreślił, iż polska kolej wymaga skoku w nowoczesność, nowych inwestycji w infrastrukturę, nowej filozofii inwestycyjnej, która oparta jest o potoki pasażerów, a nie o uznaniowość inwestora. Przedstawił konkretne liczby świadczące, o tym, iż rozwój kolei jest jednym z priorytetów ministerstwa.
Obecny rok jest rekordowy jeżeli chodzi o uruchomienie przetargów na inwestycje kolejowe. Dotychczas PKP PLK wszczęła przetargi na łączną wartość ok. 12,6 mld zł i zamierzamy do końca roku dojść do kwoty 17,5 mld zł. To właśnie w tym roku udało się ogłosić rekordowe przetargi – 5 września, w ciągu jednego dnia ogłosiliśmy 3 postępowania łącznie na 6 mld złotych. To przetargi na które czeka nie tylko branża, ale przede wszystkim pasażer, bo to pasażer jest w centrum naszej uwagi — powiedział w otwierającym wystąpieniu minister Dariusz Klimczak.
Pośród już rozpoczętych zadań są modernizacja trasy Gdynia – Lębork, budowa nowej linii Szczyrzyc – Tymbark (Podłęże – Piekiełko) oraz modernizacja linii Stalowa Wola – Tarnobrzeg – Sandomierz – Ocice – Padew.
Minister infrastruktury przypomniał także, iż w lipcu br. ogłoszono przetarg na budowę 4,6-kilometrowego tunelu Kolei Dużych Prędkości w rejonie Łodzi Fabrycznej, który jest w tej chwili najbardziej zaawansowanym projektem kolejowym Centralnego Portu Komunikacyjnego. Natomiast w sierpniu wydana została pierwsza decyzja środowiskowa dla modernizacji linii kolejowej, która obsługiwać będzie budowaną elektrownię jądrową na Pomorzu.
Przedstawiając możliwości finansowania inwestycji transportowych minister D. Klimczak powiedział, iż kontynuowany jest korzystny trend pozyskiwania unijnych funduszy na priorytetowe dla Polski działania transportowe, w tym najważniejsze połączenie kolejowe z Litwą w ramach trasy Rail Baltica oraz przedsięwzięcia kolejowe w centrum Polski dotyczące m.in. kolei dużych prędkości.
Środki z konkursu „Łącząc Europę” CEF Transport otrzymały niedawno trzy projekty z sektora kolejowego, o łącznej wartości dofinansowania ponad 1,7 mld zł. To dwa projekty realizowane przez PKP PLK, które obejmują prace na linii kolejowej E 75 czyli Rail Baltica na odcinku Białystok – Osowiec oraz prace na linii kolejowej nr 12 Skierniewice – Łuków, na odcinku Skierniewice – Pilawa. Trzeci projekt, realizowany przez spółkę CPK, dotyczy przygotowania dokumentacji projektowej dla odcinka Sieradz Północny – Pleszew – Poznań w ramach korytarza Morze Północne-Morze Bałtyckie — powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
W agencie konferencji znalazły się także debaty o projekcie kolei dużych prędkości (KDP), standaryzacji obiektów inżynieryjnych oraz roli infrastruktury kolejowej w dobie zagrożenia wojną. Wzięli w nich udział przedstawiciele Sejmowej Komisji Infrastruktury, Centrum Unijnych Projektów Transportowych, Urzędu Transportu Kolejowego, Urzędu Komunikacji Elektronicznej, Instytutu Kolejnictwa, spółki PKP S.A., zarządcy narodowej sieci kolejowej PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) oraz przedsiębiorstw zrzeszonych w Polskiej Izbie Kolei.
Źródło: MI
Zobacz również: