Obecnie 66,5 proc. dorosłych Polaków zamierza zrobić zakupy w ramach Black Friday. W ub.r. tak deklarowało 64,1 proc. ankietowanych. Teraz 18,8 proc. rodaków nie chce korzystać z corocznych okazji. Niemal identycznie było poprzednio – 18,9 proc.. Z kolei aktualnie 14,7 proc. konsumentów pozostaje niezdecydowanych. I jest ich nieco mniej niż rok temu – 17 proc.. Autorzy badania zauważają, iż rodacy w coraz bardziej zdecydowany sposób podchodzą do korzystania z rabatów, bo dokładnie wiedzą, czego potrzebują.
Jak wynika z badania UCE RESEARCH i Shopfully Poland, w tym roku z możliwości robienia okazyjnych zakupów w ramach Black Friday zamierza w jakiejś formie skorzystać 66,5 proc. dorosłych Polaków. W zeszłym roku dotyczyło to 64,1 proc..
– Patrząc ogólnie na tegoroczne wyniki, można powiedzieć, iż duża część społeczeństwa zamierza kupić coś przy okazji Black Friday i to jest dobra wiadomość dla branży retailowej. Podobnie było rok temu. Coroczne wydarzenie zakupowe od lat cieszy się zainteresowaniem Polaków – mówi Robert Biegaj, współautor badania z Shopfully Poland.
Promocje zależą od segmentu
Ekspert rynku retailowego zauważa też, iż podejście Polaków do promocji zależy od segmentu. Według różnych badań rynkowych, choćby ok. 80-90 proc. konsumentów kupuje żywność w promocjach. Jednak Black Friday to nie to samo. W ramach corocznego święta zakupów kupuje się głównie odzież, obuwie, perfumy i elektronikę, a to nie są już produkty pierwszej potrzeby, na których trzeba na co dzień oszczędzać. Mechanizm konsumencki działa w obu przypadkach zupełnie inaczej.
– Zakupy w ramach Black Friday z reguły są bardziej przemyślane niż codzienne sprawunki, bo większość konsumentów czeka na nie naprawdę przez cały rok lub jego większość. Dlatego też z reguły nie są one impulsywne – dodaje Robert Biegaj.
W USA lepsze okazje
Z badania wynika też, iż 18,8 proc. dorosłych Polaków nie planuje robić żadnych zakupów z okazji Black Friday. Rok temu tak deklarowało 18,9 proc. rodaków.
– Nie obserwujemy praktycznie żadnych zmian. Część niezainteresowanych osób na co dzień bardzo ostrożnie wydaje pieniądze. Pozostali konsumenci z ww. grupy nie potrzebują kupować w tego typu akcjach, bo zwyczajnie mają większy budżet. Nie muszą zwracać uwagi na okazje, które w Polsce nie są tak atrakcyjne, jak np. w USA. U nas z reguły są oferowane towary gorszej jakości, końcówki kolekcji itd. W Stanach Zjednoczonych zdecydowanie inaczej to wygląda, czyli są tam lepsze okazje – tłumaczy Robert Biegaj.
W tym roku 14,7 proc. badanych nie potrafi się określić w tym temacie. Natomiast rok temu dotyczyło to 17 proc. konsumentów. – Ta grupa osób prawdopodobnie nie czeka specjalnie na tego typu wyprzedaże. Spadek odsetka od zeszłego roku może świadczyć o tym, iż cześć osób mniej niż poprzednio jeszcze waha się co do uczestnictwa w tym wydarzeniu. W moim odczuciu, ta różnica pokazuje jeszcze jeden trend. Polacy coraz lepiej znają swoje potrzeby zakupowe i dokładnie wiedzą, co chcą nabywać, zwłaszcza w okresie wszechobecnych wyprzedaży – podsumowuje ekspert z Shopfully Poland.
***
Badanie zostało przeprowadzone w dniach 06-08.11.09.2025 metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview) przez UCE RESEARCH i Shopfully Poland na próbie 1007 Polaków w wieku 18-80 lat.

1 dzień temu



![[ANALIZA] Cushman & Wakefield: polski rynek zdominowany przez najemców z mass marketu](https://retailnet.pl/wp-content/uploads/2025/11/centrum-handlowe.jpg)


![Zielona rewolucja w polskim e-commerce. Czy konsument jest gotów dopłacić za zrównoważony rozwój? [RAPORT]](https://omnichannelnews.pl/wp-content/uploads/2024/10/ecommerce-e-handel-zakupy-omnichannel-adobestock.jpeg)

