W 2024 roku hiszpańska marka odzieżowa Mango osiągnęła rekordowe wyniki. Obroty przekroczyły 3,3 mld euro, co stanowi wartość o 7,6 proc. wyższą niż w roku poprzednim. Przy stałych kursach walutowych obroty wzrosły o 11,6 proc.
W badanym okresie EBITDA wzrosła o 19 proc. rok do roku do 636 mln euro, podczas gdy zysk netto wzrósł o 27 proc. do 219 mln euro. Wzrostowi obrotów w 2024 r. towarzyszyła poprawa marży brutto, która wynosi 60,7 proc. sprzedaży, a także poprawa rentowności. Od 2019 r. firma zwiększyła swoje przychody o 40 proc., to więcej niż wynosi średnia dla całej branży.
Inwestycje w rozwój sieci i technologie
W ubiegłym roku Mango zainwestowało łącznie 219 milionów euro – z 600 milionów euro przewidzianych w planie strategicznym do 2026 roku. Stanowi to rekordowe nakłady inwestycyjne w historii firmy i wzrost o 17 proc. w porównaniu z kwotą na 2023 rok. Inwestycje w 2024 roku koncentrowały się głównie na rozbudowie i odnowie sieci sklepów, a także na innowacjach technologicznych, rozbudowie potencjału logistycznego i nowym Mango Campus.
– W 2024 roku zainwestowaliśmy znaczne środki w ulepszenie naszej sieci sklepów stacjonarnych. Chodzi zarówno o nowe otwarcia jak i remodeling istniejących salonów. Przeznaczyliśmy również środki na technologię, logistykę i nowy Mango Campus. Jesteśmy w najlepszym momencie naszej historii, a inwestycje mają na celu wprowadzenia Mango na jeszcze wyższy poziom wzrostu. Projekt Mango jest silniejszy niż kiedykolwiek. Jesteśmy przekonani, iż najwspanialsze strony naszej historii dopiero zostaną napisane — komentuje Toni Ruiz, prezes i dyrektor generalny Mango.
Mango systematycznie inwestuje w rozwój kanału stacjonarnego otwierając ponad 260 sklepów w 2024 r.. Tym samym posiada już ponad 2800 sklepów na ponad 120 rynkach na całym świecie. Kanał internetowy za jedną trzecią sprzedaży firmy, osiągając obrót wynoszący około 1,1 mld euro.
Moda kobieca stanowi trzon biznesu
Sprzedaż na rynkach międzynarodowych stanowi 78 proc. całkowitych przychodów Mango. Kraje o najwyższych obrotach to przede wszystkim Hiszpania, Francja, Turcja, Niemcy i USA, tuż za nimi plasują się Włochy, Wielka Brytania i Portugalia.
Jak podkreślają przedstawiciele marki, wszystkie linie biznesowe rozwijały się korzystnie. Man i Kids & Teen odnotowały silny wzrost i zwiększyły swój udział w całkowitych obrotach. Jednak to moda dla kobiet pozostaje siłą napędową sprzedaży Mango, stanowiąc 79 proc. całego biznesu.
Strategiczny Plan 4E na lata 2024-26
Strategia 4E (Elevate, Expand, Earn, Empower) oznacza podnoszenie standardów, rozwijanie się, zarabianie i wzmacnianie pozycji na międzynarodowych rynkach. W ramach nowej strategii ma powstać m.in. 500 nowych sklepów, a obroty mają przekroczyć w 2026 roku 4 miliardy euro.
Zgodnie z założeniami strategii 4E Mango zwiększy swoją obecność na rynkach takich jak Hiszpania, Francja, Włochy, Niemcy, Wielka Brytania, Polska, Indie, Kanada i USA. Stany Zjednoczone już stały się już jednym z głównych państw Mango pod względem obrotów. Prognozuje się jednak, iż to rynek o dużym potencjale wzrostu i docelowo staną się jednym z TOP3 regionów pod względem obrotów.