Część merytoryczna Executive Innovation Forum
Część merytoryczną Executive Innovation Forum otworzyło wystąpienie Pawła Żuka – Prezesa Zarządu Centrum Medyczno-Diagnostycznego i Pana Pawła Kikosickiego – Dyrektora Centrum e-Zdrowia, pt. „Innowacje cyfrowe najważniejsze w systemie ochrony zdrowia”. Omówili oni zagadnienia związane z informatyzacją i cyfryzacją sektora ochrony zdrowia. Budowanie ekosystemu e-zdrowia w Polsce, według prezenterów, polega na digitalizacji i cyberbezpieczeństwie, interoperacyjności i komunikacji, udostępnianiu oraz wymianie danych, a także na nowoczesnych technologiach. Szczególną uwagę zwrócono również na fakt, iż dzięki elektronicznym rozwiązaniom, takim jak m.in. e-recepta, udało się uniknąć około 1 miliona zgonów w czasie trwania pandemii. Zapowiedziano również pilotaż nowych usług, np. centralnej e-rejestracji oraz systemu e-Krew.
Prezentacja „Ciekawość, to pierwszy stopień do…?”
Kolejnym punktem w programie było wystąpienie Pawła Stefańskiego – General Managera w firmie Balluff, pt. „Ciekawość, to pierwszy stopień do…?”. W swojej prezentacji opowiedział on m.in. o kompleksowych rozwiązaniach w zakresie czujników, identyfikacji i przetwarzania obrazu oraz technologii sieciowej. Mówił, iż ważne jest wprowadzanie nowoczesnych rozwiązań do swoich firm, ułatwiających klientowi dostęp do tzw. cyfrowego świata, który jest dzisiaj absolutnie konieczny. Zaznaczył również, iż wdrażanie innowacji, zwłaszcza w organizacjach, które mają już historię, często polega tak naprawdę na transformacji kulturowej, ponieważ najtrudniejszym zadaniem jest zmiana przyzwyczajeń pracowników.
Pierwszy panel dyskusyjny Executive Innovation Forum
Pierwsza dyskusja panelowa dotyczyła innowacyjnych organizacji. Jej moderatorem był Łukasz Sztern – Kierownik Działu Brokerów Innowacji w Centrum Zarządzania Innowacjami i Transferem Technologii z Politechniki Warszawskiej. Udział w dyskusji wzięli: Krzysztof Dzięgielewski – Adwokat, Członek Zarządu Centrali Farmaceutycznej CEFARM, Agnieszka Hrynkiewicz-Sudnik – Finance and Innovation BL Director, Ayming, Dariusz Jasak – Prezes Zarządu, Seen Technologie, Grzegorz Słomkowski – Członek Zarządu, Polska Agencja Inwestycji i Handlu, Janusz Szulik – Prezes Zarządu spółek TU INTER Polska i TU INTER-ŻYCIE Polska oraz Dr Albert Tomaszewski – Badacz przedsiębiorczości i innowacyjnych strategii, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.
Pod dyskusję zostało poddane DNA innowacji w organizmie spółki oraz finansowanie innowacyjnych zmian na poziomie firmy. Szczególną uwagę zwrócono na potrzebę maksymalizowania źródeł finansowania, zwiększając tym samym poziom innowacyjności w naszym kraju. Branżę farmaceutyczną nazwano jedną z najbardziej innowacyjnych i najszybciej się rozwijających, a polskie firmy zachęcano do odważnych działań w poszukiwaniu innowacyjnych rozwiązań. Ważne, aby nie bać się inwestować w innowacje i wdrażać je w swoich firmach. Przybliżono również kwestie dualnego modelu sprzedaży, który zawiera zarówno aspekty technologiczne, jak i bezpośredniego kontaktu ludzkiego.
Case study „Transformacja Cyfrowa w praktyce”
Po pierwszej dyskusji panelowej Dariusz Kwieciński – Prezes Zarządu, Fujitsu Poland poprowadził case study pt. „Transformacja Cyfrowa w praktyce”, w którym opowiedział m.in. o zasadach przeprowadzenia skutecznej transformacji cyfrowej. Mimo, iż 90% firm deklaruje wdrażanie strategii cyfrowej, to ⅔ pytanych przyznaje, iż taką strategią nie dysponuje. Obawa przed zmianą jest naturalna, ale pokonać ją można poprzez pokazywanie danych oraz argumentów. Ważne jest jednak, aby nie operować jedynie abstrakcyjnymi przykładami modelowych wdrożeń. Dokładna, wyjściowa analiza potrzeb klienta i realnych założeń jest najlepszą receptą na opór przed zmianą.
Drugi panel dyskusyjny Executive Innovation Forum
Moderatorem drugiego panelu była Dr Dominika Bosek-Rak – Kierownik studiów podyplomowych Transformacja Cyfrowa, adiunkt w Katedrze Teorii Zarządzania SGH. W gronie panelistów znaleźli się: Mateusz Bartoszcze – Zastępca Dyrektora Oddziału Kraków EIB SA, Radca Prawny, Nauczyciel Akademicki, Ireneusz Borowski – Country Manager, Dassault Systèmes, Jacek Figuła – Chief Commercial Officer, Billon Group, Jędrzej Kowalczyk – Prezes Zarządu, FANUC Polska, Dariusz Kwieciński – Prezes Zarządu, Fujitsu, Bogusław Łoś – Dyrektor działu Technology Solutions for Business, APN Promise, Michał Zwyrtek – Dyrektor Finansowy, APA Group.
Paneliści dyskutowali m.in. o działaniach, które organizacja musi podjąć, aby zoptymalizować operacje i zwiększyć produktywność, a także o roli cyfryzacji w skalowalności biznesu. Ponadto, wspomniano o największych wyzwaniach w procesie transformacji cyfrowej oraz wpływie obecnej sytuacji ekonomicznej, geopolitycznej, środowiskowej i społecznej na trendy w transformacji cyfrowej. Sporo czasu poświęcono technologii blockchain i jej zastosowaniu w korporacjach.
Prezentacja MTWO Construction Cloud
Po przerwie lunchowej wystąpiła Ewa Giniewska – Business Development Executive, MTWO Poland, która omówiła najważniejsze kwestie związane z nowoczesnymi technologiami wykorzystywanymi w budownictwie. Na wstępie zaznaczyła, iż innowacja jest kobietą, która potrafi bardzo mocno zaskakiwać. W swojej prezentacji Ewa Giniewska opowiedziała również o wyzwaniach branży budowlanej, czyli inflacji, podniesieniu stóp procentowych, wzroście cen materiałów, zaburzeniu w łańcuchu dostaw oraz brakach kadrowych. Zaznaczyła, iż automatyzacja procesów wpływa na podniesienie produktywności, a transfer wiedzy i synergia działań pomiędzy inwestorami to klucz do jeszcze szybszego rozwoju rynku oraz promowania innowacji.
Trzeci panel dyskusyjny Executive Innovation Forum
Po prezentacji odbył się wyjątkowy panel, pt. „Przywództwo kobiet w erze innowacji”, który poprowadził Prof. Rafał Ohme – CEO, Digital Emotions. Udział w dyskusji wzięły: Sylwia Bilska – General Manager, Edenred Polska, Anna Heimberger – Dyrektor Marketingu, InPost Polska, Barbara Kozierkiewicz – Dyrektor Wykonawczy, Global Clinical Solutions i Wiceprezes, AstraZeneca Pharma Poland, Aleksandra Kucharek – Development Director, Panattoni, Małgorzata Milczarek-Bukowska – Senior HR Executive, Ewa Wernerowicz – Prezes Zarządu, Soonly Finance oraz Marta Wojciechowska, Prezes Zarządu, Fiberhost.
Swoją dyskusję panelistki zaczęły od przedstawienia wyników badania przeprowadzonego przy użyciu inteligentnych metod, mających ujawnić co naprawdę sądzimy, a nie co deklarujemy. 82% respondentów twierdzi, iż kobiety nadają się na stanowiska kierownicze, ale wierzy w to tylko 27% ankietowanych. Mimo to rola kobiet w biznesie cały czas ulega wzmocnieniu, ze względu na fakt, iż innowacyjność wymaga różnorodności, a ta wpływa na kreatywność. Jednorodna grupa ma takie same doświadczenia, myśli podobnie i trudniej jest w niej stworzyć coś innowacyjnego. Wnioski płynące z debaty stawiają przed nauką i technologią poważne wyzwanie – potrzebujemy czułej sztucznej inteligencji.
Czwarty panel dyskusyjny Executive Innovation Forum
Ostatni panel dyskusyjny, pt. „Startupy – jak skutecznie wspierać rozwój polskich innowacji?” poprowadził moderator Robert Ługowski – Partner Zarządzający, Cobin Angels, Członek Zarządu, European Business Angels Network (EBAN). W dyskusji udział wzięli: Agnieszka Jasińska-Kołodziej – p.o. Dyrektor Departament Komercjalizacji, Centrum Łukasiewicz, Bartłomiej Pawlak – Wiceprezes Zarządu, Polski Fundusz Rozwoju, Seweryna Afanasjew – Prezes Zarządu, 4FM, Head of Asset Management, Globe Trade Centre, Alicja Tatarczuk – Managerka ds. społecznej odpowiedzialności biznesu, Huawei Polska, Ksenia Wójcik-Karasiewicz – Dyrektor Biura Zarządzania Obsługą Beneficjenta, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, Dr hab. Michał Zdziarski – Kierownik, Pracownia Zarządzania Strategicznego i Międzynarodowego, Wydział Zarządzania UW, Założyciel Wheelstair i MeWheel.
Początkowo dyskutanci rozmawiali o tym, czy młode firmy mogą odnieść sukces w startupach, pod skrzydłami wielkich korporacji, korzystając z ich finansowania. Należy pamiętać, iż pomysł jest jedynie inspiracją do stworzenia firmy, sukces wymaga natomiast przekonania klienta, iż oferujemy mu realną korzyść, za którą warto zapłacić. Na końcu panelu rozmówcy próbowali odpowiedzieć na pytanie, czy wysokie dotacje idą w parze z sukcesem innowacyjnego biznesu? Zaznaczono także, jak ważne jest przygotowanie zespołu na absorbowanie dużych środków finansowych i konieczność rozumienia, iż pieniądze inwestorów to jedynie pomost, a dopiero firma jest podmiotem generującym wartość, którą można skomercjalizować.
Diamenty Innowacji
Wieczorną galę uroczyście otworzyli prof. dr hab. Michał Kleiber – Przewodniczący Rady Executive Club, Przewodniczący Polskiego Komitetu ds. Unesco, Kawaler Orderu Orła Białego oraz Beata Radomska – CEO, Executive Club. Jej punktem kulminacyjnym było rozdanie statuetek w 9 Kategoriach Konkursowych, które uhonorowały najlepsze przedsiębiorstwa oraz wybitnych menedżerów i liderów biznesu. Dodatkowo wręczone zostały 2 nagrody specjalne – Mecenas Startupu i Innowacyjna Firma Odpowiedzialna Społecznie.
Laureaci Diamentów Innowacji:
- Innowacja roku: finanse – Blik, PKO Bank Polski,
- Innowacja roku: przemysł – Honeywell, Michelin,
- Innowacja roku: logistyka – InPost,
- Innowacja roku: energetyka – Westinghouse Electric Poland,
- Innowacja roku: farmacja – Astrazeneca Pharma Poland, Pfizer Polska,
- Innowacja roku: chemia – Synthos,
- Innowacja roku: ekologia – Bioelektra Group,
- Innowacja roku: produkt – Autenti, BMW,
- CEO roku: Magdalena Dziewguć – Country Manager, Google Cloud Poland,
- Mecenas startupu – Huawei Polska,
- Innowacyjna firma odpowiedzialna społecznie – Ekipa Holding.