Czy zrzutka wystarczy, by stworzyć przewoźnika kolejowego? European Sleeper próbuje odbudować atrakcyjność nocnych pociągów w Europie. Ich najnowszym połączeniem jest relacja Bruksela — Wenecja.
Liberalizacja rynku kolejowego w Europie, która jest możliwa dzięki przepisom tzw. IV pakietu kolejowego, przyniosła w ostatnich latach szereg prób wprowadzenia na rynek nowych połączeń kolejowych przez mniejsze prywatne podmioty. Jedną z najciekawszych europejskich prób wejścia na rynek przez nowego przewoźnika jest European Sleeper. To duńsko-holenderska spółdzielnia, której celem jest odnowa rynku nocnych pociągów w Europie.
Czytaj więcej: Rewolucja na torach Hiszpanii: korzyści ekologiczne, tańsze bilety i zagraniczne inwestycje
Pociągi European Sleeper kursują na trasie Bruksela — Amsterdam — Berlin — Praga 3 razy w tygodniu. W planach są także połączenia z Amsterdamu do Barcelony przez Francję.
Pociągi wyruszają z Pragi o godzinie 18:02, docierają do Berlina o 22:56 i do Brukseli o 12:06. W przeciwnym kierunku odjazd z Brukseli jest o 19:22. Pociąg dojeżdża do Berlina o 06:58 i kończy bieg w Pradze o 11:53.
Nocnym pociągiem do Wenecji
W marcu 2025 r. ruszyło nowe sezonowe połączenie nocne przewoźnika. To trasa Bruksela — Kolonia — Monachium — Wenecja, na której pociągi kursują dwa razy w tygodniu. Pierwotnie pociągi miały ruszyć do Włoch już w lutym, jednak przewoźnik borykał się barierami administracyjnymi związanymi z wjazdem na włoskie tory. Z tego względu swoją pierwszą podróż pociąg nocny do Włoch zakończył w Innsbrucku w Austrii.
Podróż z Brukseli do Wenecji koleją zajmuje niemal 24 h. Pociąg ES rusza z Brukseli o godzinie 17:16, dojeżdża do Kolonii o 23:30, Innsbrucku o 10:05 i kończy bieg w Wenecji o 16:59. Ostatni kurs tego sezonowego pociągu wyruszy z Brukseli 12 marca, a z Wenecji w niedzielę 16 marca.
European Sleeper: pociąg ze zrzutki
European Sleeper to projekt sfinansowany dzięki crowdfundingu. W maju 2021 roku, w ciągu zaledwie 15 minut, European Sleeper zebrał 500 000 euro kapitału startowego, sprzedając udziały ponad 350 drobnym inwestorom z różnych państw Europy i spoza niej. W 2022 roku spółka ponownie zebrała 2 miliony euro na pozyskanie wagonów sypialnych. Pierwsze połączenia ruszyły w maju 2023 r. na trasie z Berlina do Brukseli.
Czytaj więcej: Więcej pociągów i pasażerów, tańsze bilety: jak konkurencja zmieniła kolej w Czechach?
W 2024 r. European Sleeper uruchomił zbiórkę na dodanie do składu wagonu restauracyjnego, która zakończyła się powodzeniem.
Pociągi nocne: przyjazna dla środowiska alternatywa dla lotów
Zgodnie z danymi Europejskiej Agencji Środowiska (EEA), pociągi emitują choćby o 90% mniej CO₂ na pasażera w porównaniu z lotami na krótkich dystansach, co czyni je kluczowym elementem realizacji celów Europejskiego Zielonego Ładu.
European Sleeper oferuje w swoich pociągach wagony sypialne, w których znajdują się maksymalnie trzy łóżka. Podróżni mogą również skorzystać z kuszetek mieszczących pięć lub sześć osób. Dla najwytrwalszych pasażerów w wybranych pociągach dostępne są także sześcioosobowe wagony przedziałowe.
Znajdziesz nas w Google News