Revolut wzywa Meta do udziału w finansowym wsparciu ofiar oszustw w social mediach

2 godzin temu

Revolut, globalna aplikacja finansowa, z której korzysta ponad 45 milionów klientów na świecie i europejski bank, gdzie swoje konto ma ponad 3,5 miliona polskich klientów, wzywa Meta do udziału w finansowym wsparciu ofiar oszustw w social mediach. Zdaniem Revolut, propozycja Meta odnośnie wymiany danych z bankami, to za mało by zatrzymać globalną plagę oszustw w social mediach.

Revolut ogłosił dziś II edycję raportu na temat bezpieczeństwa konsumentów i przestępczości finansowej, który analizuje oszustwa zgłaszane przez klientów w pierwszej połowie 2024 r. Raport potwierdził, iż na platformach Meta inicjowanych było większość spośród wszystkich scamów zgłoszonych przez klientów Revolut w pierwszej połowie 2024 r. (62%). To odsetek podobny jak w drugim półroczu 2023 r. (64%), co oznacza brak istotnej zmiany.

Revolut wyraził zaniepokojenie tym, iż propozycja Meta, dotycząca wymiany danych z brytyjskimi bankami, jest narzędziem niewystarczającym, by położyć tamę globalnej pladze oszustw w social mediach:

  • Nacisk położony jest na instytucje finansowe, by dostarczały dane o oszustwach na platformach Meta. Zdaniem Revolut, to Meta powinna przeznaczyć większe środki na monitorowanie własnych platform.

  • Propozycja Meta dotyczy jedynie Wielkiej Brytanii, tymczasem plaga oszustw w social mediach urosła na skalę globalną i uderza zarówno w konsumentów jak i firmy.

  • Brak deklaracji odnośnie udziału Meta w finansowym zadośćuczynieniu szkód poniesionych przez ofiary scamów promowanych w social mediach, mimo potencjalnych zysków z takich reklam.

“To drobne gesty, podczas gdy branża oczekuje zdecydowanych i niezwłocznych działań. Nasz najnowszy raport na temat przestępczości finansowej potwierdza, iż platformy social mediów realizowane są w rozprzestrzenianiu oszustw na bezprecedensową skalę. Co więcej, nie widać istotnej poprawy względem danych za rok ubiegły. Platformy nie biorą odpowiedzialności za ofiary oszustw i nie partycypują w pokrywaniu strat finansowych. Można, odnieść wrażenie, iż nie mają motywacji do działania. Ciężar likwidacji szkód spada na konsumentów i banki. Propozycja wymiany danych, choć może się przydać, to za mało” – powiedział Woody Malouf, Head of Financial Crime w Revolut.

“Jesteśmy pewni, iż adekwatne instytucje w krajach europejskich podejmują teraz niezbędne działania, by zwiększyć bezpieczeństwo konsumentów i stawić czoła pladze oszustw. Pilne jest jednak zaangażowanie Meta i innych właścicieli platform social mediów w pomoc dla ofiar, tak jak robią to instytucje finansowe. Milczenie platform w sprawie ofiar jest niepokojące i wymowne. Tak jak wiele innych banków, jesteśmy gotowi robić co do nas należy, by zapewnić klientom bezpieczeństwo. Najwyższy czas, aby platformy social mediów zrobiły to samo. Banki powinny być ostatnią linią obrony przed oszustwami, a nie jedyną” – dodał Woody Malouf.

W przeddzień wprowadzenia nowych zasad pokrywania strat w Wielkiej Brytanii, które wchodzą w życie od 7 października 2024, poniższe wyniki i wnioski wskazują na konieczność zwalczania oszustw u ich źródła:

Meta pozostaje wiodącym źródłem skąd rozprzestrzeniają się scamy

  • Globalnie: w pierwszej połowie 2024 r. platformy Meta były źródłem 62% scamów zgłaszanych przez klientów Revolut, ten udział nie zmienił się istotnie w porównaniu z drugą połową 2023 r. (64%)

  • W Polsce: w pierwszej połowie 2024 r. przeszło 55% scamów raportowanych przez klientów Revolut pochodziło z platform Meta (nieco mniej niż w drugiej połowie 2023 r. gdy ich udział wyniósł 68%)

Facebook był najbardziej powszechnym źródłem oszustw

  • Globalnie: w pierwszej połowie 2024 r. Facebook był źródłem 39% scamów zgłaszanych przez klientów Revolut, to udział ponad dwa razy większy niż ten, który przypada na drugą z kolei platformę WhatsApp (18%), za którą uplasował się Telegram (12%).

  • W Polsce: w pierwszej połowie 2024 r. na Facebooku inicjowanych było najwięcej, bo 38% przypadków scamów zgłoszonych przez klientów Revolut, więcej niż na drugim z kolei Telegramie (25%) i trzecim w kolejności WhatsAppie (15%)

Oszustwa zakupowe najczęstsze, rośnie liczba oszustw o pracę

  • Globalnie:

    • Oszustwa zakupowe pozostawały najczęstszym typem oszustw we wszystkich analizowanych krajach, z wyjątkiem Włoch, odpowiadając za 60% ogólnej liczby ofiar oszustw.

    • Oszustwa wykorzystujące fałszywe ogłoszenia o pracy doznały z kolei dynamicznego wzrostu, z 9% pod koniec roku 2023, aż po 18% pod koniec czerwca 2024 r.

  • W Polsce: w pierwszej połowie 2024 r. dominował typ “oszustw zakupowych”, reprezentujący 48% wszystkich scamów, zostawiając w tyle fałszywe ogłoszenia o pracy (25%) i scamy inwestycyjne (14%).

Revolut podchodzi do kwestii oszustw i ryzyka tego, iż klienci zetkną się z próbami różnego typu scamów i wyłudzeń, niezwykle poważnie. Ponad ⅓ spośród ponad 10 tysięcy pracowników Revolut pracuje w obszarze FinCrime. Revolut stale doskonali swoje funkcje bezpieczeństwa, wdraża systemy wykrywania oszustw w czasie rzeczywistym i zapewnia zasoby edukacyjne, które pomagają klientom być na bieżąco z potencjalnymi zagrożeniami. To m.in. funkcja Revolut Secure, która łączy w sobie najnowocześniejsze funkcje bezpieczeństwa, by zapewnić klientom większą kontrolę nad ochroną ich środków. W 2023 r. Revolut zapobiegł potencjalnym oszustwom na kwotę ponad 475 mln £ i stale pracuje nad rozwojem zabezpieczeń, by być krok przed oszustami.

Firma współpracuje również z rządami i firmami technologicznymi, aby zwalczać oszustwa u ich źródła, zapewniając wszystkim bezpieczniejszy ekosystem cyfrowy.

Źródło: Revolut

Idź do oryginalnego materiału