Prace na 47-kilometrowym odcinku linii kolejowej Radzice – Wolanów k. Radomia osiągnęły półmetek. Polskie Linie Kolejowe S.A. zrealizowały już ponad 28 km nowego toru oraz wymieniły 35 km sieci trakcyjnej. Efektem rewitalizacji będzie zwiększenie prędkości pociągów do 120 km/h na trasie Tomaszów Mazowiecki – Radom, co przełoży się na większą przepustowość linii, krótszy czas przejazdu i poprawę bezpieczeństwa podróży.
Dzięki tej inwestycji, finansowanej z budżetu państwa oraz środków własnych PLK (łączna wartość ok. 150 mln zł netto), kolej w województwach łódzkim i mazowieckim zyskuje nowe oblicze. Podróżni już teraz korzystają z efektów zakończonych prac, m.in. na odcinku Tomaszów Mazowiecki – Drzewica, gdzie czas przejazdu skrócił się średnio o 2 minuty.
Rewitalizowany tor nr 2, który przed rozpoczęciem modernizacji umożliwiał jazdę z prędkością od 40 do 100 km/h, zostanie dostosowany do 120 km/h. Sąsiedni tor już teraz umożliwia jazdę z taką prędkością. Większość robót na szlakach Drzewica–Przysucha i Przysucha–Wolanów została zakończona. Zmodernizowano 13 z 16 przejazdów kolejowo-drogowych, a przejazd w Karczówce zyskał dodatkowo sygnalizację.
Każdy kilometr odnowionego toru to realna poprawa komfortu i bezpieczeństwa podróży. To inwestycja, która przynosi wymierne korzyści dla woj. łódzkiego i mazowieckiego – podkreśla Krzysztof Pióro, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Skarżysku-Kamiennej.
Modernizacja obejmuje również infrastrukturę pasażerską. Na 6 przystankach (Bieliny Opoczyńskie, Zygmuntów, Smogorzów Przysuski, Skrzynno, Wieniawa, Podbór) oraz 3 stacjach (Drzewica, Przysucha, Wolanów) powstały nowe, wyższe perony z antypoślizgową nawierzchnią i udogodnieniami dla osób z niepełnosprawnościami. Trwa montaż wiat, ławek i tablic informacyjnych. Inwestycja zakończy się w IV kwartale 2025 r.
Na odcinku Tomaszów Mazowiecki – Radzice w lipcu i sierpniu zostanie przeprowadzona naprawa główna torów na czterech fragmentach, co pozwoli ujednolicić prędkość do 120 km/h na całej długości ponad 25 km. Dzięki temu uniknie się wprowadzania ograniczeń prędkości i zapewni płynny ruch pociągów.
Dodatkowo wyremontowane zostaną dwa mosty, przejazd w Ciebłowicach Dużych oraz rozjazd na stacji Dęba Opoczyńska. Na czas robót od 22 lipca do 6 sierpnia na odcinkach Tomaszów Mazowiecki – Drzewica i Tomaszów Mazowiecki – Opoczno Południe wprowadzona zostanie komunikacja zastępcza.
Rewitalizacja linii nr 22 to kontynuacja prac zapoczątkowanych w poprzednich latach. W 2023 r. zakończono modernizację sieci trakcyjnej nad torem nr 1, a wcześniej wymieniono tor na odcinkach Radzice–Radom i Tomaszów Mazowiecki–Radzice.
Zobacz również: